TEOLOGIA DE LA LLUM
Suger Saint Denis té la idea revolucionària de
La Teologia de la llum, per la qual es relacionen la naturalesa divina i el
Món: Déu, l'Esperit Sant i Crist = Idea, Esperit, Cos = Concepte, Llum,
Matèria. Això suposa la progressiva desmaterialització de l'edifici, un millor
Replanteig i proporció al projecte i la manifestació de la llum (Esperit Sant)
En la cristal·lització de les façanés amb vitralls educadors. Aquest opus
Francingerum és la forma francesa de construcció arquitectònica: cada vegada
Més alt, esvelt i vidriat. Gràcies a la llum l'arquitectura queda
Dignificada, la llum forma part del món material però no la podem tocar. L'arquitectura
Gòtica és tan complexa que ja no pot ser construïda sense abans dibuixar-la,
Sense abans pensar-la, dissenyar-la i projectar-la. Reforma consta d'una
Ampliació, a l'Abadia ROMànica gairebé no hi ha finestres, tenim uns pilars que
Recullen els arcs romans, en canvi a la reforma afegim moltes més finestres i
Molts mes pilars, un bosc de pilars. Canviant la secció dels antics pilars, ara
Tenim pilars de major secció i tenim murs mes fins. Estem desmaterialitzant,
Eliminant el major nombre de murs possibles, perquè l'edifici es converteixi en
Llum.
TRETS GOTICS COMPARAT ROMANICS
A la catedral gòtica el tret fonamental és la
volta de creueria, la qual aporta molts avantatges: els nervis es recolzen
Sobre pilars enlloc de fer-ho a murs de càrrega, com a l'arquitectura ROMànica.
Amb això s'aconsegueix eliminar aquestes parets i deixar un espai obert, molt
Més visual i dinàmic. D'aquesta manera es guanya refinament i luxe envers el
ROMànic, col·locant vitralls i donant un nou significat al espai.
INVERSIÓ ESTRUCTURAL
La secció explicativa de l'arquitectura
ROMànica és la frontal, mentre que en el gòtic passa a ser-ho la transversal,
On es poden explicar els diafragmes, les columnes, nervis i la resta de
L'estructura. Per saber l'amplada dels arcbotants, s'utilitza la suma de
Vectors amb la Llei del parallelogram: la suma de l'arc botarell i el pinacle
Creen un vector; la suma d'aquest vector resultant i la columna formen un altre
Vector i finalment el pes es verticalitza per saber fins on ha d'arribar
L'estructura. D'aquesta forma entenem que el pinacle no té tan sols una funció
Ornamental, sinó que forma part de l'estructura ajudant a adoptar la
Verticalitat necessària de les càrregues. Tot això, implica na seriació dels
Arcs de creueria, una forma de replantejament que s'ha d'estudiar i projectar a
Plànols mitjançant càlculs.
SAINT DENIS
Per
Celebrar la fugida dels víkings es reforma i construeix l'Abadia Reial de Saint
Denis, per Suger Saint Denis. El primer a edificar són l'entrada i la capçalera
(absis) en una primera fase del 1137-1144. Més tard, es va treballant el cos
Amb voltes de creueria per desfer-se dels murs gràcies a la descàrrega en
Columnes robustes que permeten alleugerir la façana. La zona de l'absis, el
Deambulatori i les absidioles, s'unifica, de forma que aquestes últimes ja no
Estan separades de la façana. Per demostrar el luxe i la fe de l'aliança
S'utilitzen metalls valuosos i Suger Saint Denis es converteix en el primer
Bisbe reial. Tot això genera una nova tipologia estructural que ens permet
Canviar la manera d'entendre l'espai i la façana, una nova visó de la planta;
L'única interrupció són els nervis, la façana pot permetre's entrar la llum. La
Nova església fou objecte d'una consagració solemne i provocà l'admiració
General i el desig de difusió immediata de la nova manera de construir. Així,
Coincidint amb el pas de l'alta a la baixa època medieval, sorgeix una nova
Arquitectura que precedeix a l'arquitectura ROMànica, l'arquitectura gòtica.
VITRIFICACIÓ FAÇANA I VITRALLS
La vitrificació de la façana es va produir a l'arquitectura gòtica i
Es basava en la construcció de façanés amb menys pedra i més vidre. El vitrall
és una composició de petites superfícies de diferents vidres de colors separats
Per una tira de plom. Al llarg del temps, la forma i el color dels vitralls va
Anar canviant de tons molt forts a tonalitats groguenques i vermelloses, tons
Clars i geomètrics del Císter. La tècnica va evolucionar cap a una combinació
De vidres acolorits i altres de clars tractats amb grisalles (pintura
Vitrificada directament sobre vidre). A mesura que va canviant la claror de
Fora, ja sigui pel sol o núvols, els vitrall il luminen diversament l'espai
Interior. La construcció es feia amb la manipulació de peces sobre una taula i
Tallades amb un ferro calent, després es col·locaven en un travesser de ferro
Al Març del finestral.
TIPUS DE VOLTES
La
Volta de creueria es un arc faixó utilitzat al punt on dues voltes de canó es
Creuen. Això permetrà alleugerar els murs i reforçar els pilars, donarà un
Espai més fluid i més homogeni i unificat. La volta d’aresta necessita de
Reforçament, nervis, per això també es diu volta nervada. Es divideix la volta
D’aresta en 4 parts que anomenem plementeria, gracies als nervis que porten el
Pes a les 4 cantonades que a la vegada el portaran als 4 pilars.
ARCBOTANT
Els arcbotants s'utilitzen per descarregar el
Pes de la construcció, en lloc de fer-ho als nervis, per tal que la façana
Pugui quedar prima i disponible per a vitrificar-la. Els nervis es recolzen als
Arcs botarells primer, per després fer-ho als arcbotants, i estan coronats per
Pinacles. L'interior de la catedral està compost per les naus, els laterals de
Les quals estan formats per un trifori com a segona planta i un claristori com
A part superior (la part més vitrificada).
TIPUS D'ARCS APUNTATS
L'arc apuntat és un arc de mig punt amb el
Radi desplaçat per fer la geometria característica. L'arc ojival és repetir el
Procediment per l'apuntat (dos cops), pel que encara és més 'apuntat'. L'arc
Former és el que es crea amb la volta de creueria a les quatre bandes de la
Volta, i en plantes rectangulars pot ser toral (si està als costats grans) o
Ojival (si està als costats petits). La volta de creueria es construeix amb els
Nervis diagonals, que es troben a la clau i després es tapen amb plementeria i
Carcanyols a les cantonades per evitar que penetri l'aigua.
CÍSTER
L’arquitectura del Císter
No creu que el gòtic francès casi amb les ensenyances de Crist degut a les ostentoses
Que són les catedrals, pel que utilitzen els elements estructurals geomètrics
Però d’una forma austera.