David Donatello

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,54 KB

La península itàlica Era, en el Segle XV, un mosaic de petits estats independents sobre els quals Planava l'ombra amenaçadora de les grans potències de l'època: Espanya, França I l'Imperi alemany.Les repúbliques de Florència i Venècia, el Milanesat i els estats De l'Església són els més rics i

poderosos. Florència Basa el seu poder econòmic en la fabricació de teixits, el comerç i l'activitat Bancària.S organitza com a ciutat-república, amb una oligarquia de banquers i Grans empresaris que controlen el govern.Hi destaca la família dels Mèdici, que Monopolitzen el poder i actuen com a grans mecenes de l'art.La predicació De  Savonarola, que critica el luxe i propugna un sistema teocràtic, és Només un parèntesi que es tanca amb la mort del frare dominic a la foguera. L'entrada Dels francesos a Milà, la caiguda dels Mèdici a Florència i la política d'expansió Dels Reis Catòlics marquen la crisi d'aquestes repúbliques a l'entorn de l'any 1500.La Roma dels Papes passa a ser, aleshores, el gran centre artístic d'ltàlia. ESTIL: Quattrocento s.Xv David amb el cap de Goliat és una escultura d'estil Renaxentista. El Renaixement és l'art sorgit a ltàlia al s.XV, estès per tota Europa al s.XVI, i fonamentat en un entorn als criteris estètics de L'antiguitat clàssica grega i romana, en I' exaltació de la naturalesa coma Model i en el nou sentit de 'home, aportat per la filosofia humanista. L'estudi Del Renaixement s'estructura er tres fases: Primer Renaixement o Quatroccento: Tot el s.XV, moment al que pertany l'obra. - Alt Renaixement o Cinquecento: el primer Quart del s.XVI. Manierisme difusió del Renaixement a la resta d'Europa: s.XVI. L'Humanisme és una concepció filósòfica del món que exalta la figura humana, la Individualitat i la llibertat de l'home per interpreta el món. La filosofia clàssica, I especialment Plató, és l'instrument per aquesta reflexió Però, a més, L'humanisme és un estil de vida. L'humanista és l'home culte coneixedor del Llatí i del grec, de la filosofia de Plató i Aristòtil, preocupat per la Ciència, la poesia i l'art. Sovint, ell mateix és poeta, científic i artista. A Donato di Niccolo (Donatello) com a bon escultor humanista del Renaixement li interessa Representar l'home en totes les seves adolescència, maduresa i vellesa; bellesa I letgesa. Aquesta escultura està considerada el primer nu fos en bronze Després de l'antiguitat clàssica. Amb ella, Donatello va trencar els Estereotips tradicionals gòticsi va alliberar l'escultura de les limitacions Del Març arquitectònic. A més, es considera que l'artista florentí fou el Primer en inaugurar els nous canons de

bellesa renaixentista I recuperar l'estudi de la perfecció del cos humà. Circumstàncies: infància, Els Mestres florentins de començaments del Segle XV ja no s'acontentaven repetint les Velles fórmules que servien als artistes medievals, sinó que van decidirse a estudiar El cos humà observant els modelsi demanant- los que posessin per a ells. Les Escultures de Donatello semblen tan naturals perquè reprodueixen moviments reals I perquè, a més, l'artista les va saber dotar d'una gran harmonia.

DESCRIPCIÓ

En l'estátua de David, El representa com un adolescent nu, dret de mida natural, amb botes i cofat amb El barret típic dels camperols toscans, coronat amb el llorer. En les seves Mans porta l'espasa de Goliat i la pedra, amb la qual ha deixat inconscient el Seu enemic. Als peus jeu el cap de Goliat, amb els cabells llargs. La cama Dreta suporta fermament tot el pes del cos tes, mentre que l'esquerra descansa Sobre el cap del seu adversari.

ANALISI FORMAL

COMPOSICIÓ

El David està dret i Sense policromia. Donatello, possiblement nega el color, per mostrar la Intel.Lectualitat del treball que l'artista exercita sobre la matèria.

És una escultura Tancada o centrípeta on tots els membres que es mostren plegats en direcció cap A l'exterior del bloc vertical, finalment retornen a ell. És mida natural. La Relació entre elsi espais plens i buits es troba equilibrada: un buit a cada Costat, en la part dels braços i un enmig entre les cames. És una figura Asimètrica, en actitud de contrapposto, és a dir, que presenta una alternança De membres tensos i relaxats, descrivint el cos una suau curvatura anomenada Corba Praxiteliana. Així el tors es manté tes mentre marca l'elevació del maluc Dret i flexiona la cama contrària. Per aquest David, de connotacions praxitelianes, Es desvincula del que és convencional per adquirir un ritme més dinàmic. És a Dir, reinterpreta de forma personal una postura clàssica, manifestant- se Escassament preocupat per la plasmació desl canons clàssics, aquestes Distorsions inauguren un camí que seguirà més tard Miquel Angel. La llum Rellisca sobre el David provocant efectes de clarobscur, sobretot en la part de L'ombra del barret sobre el rostre. La superfície brillant de bronze del cos i rostre, Contrasta amb l'opaca tosquedat del cabell de David, del barret, de l'elm, del calçat I del cap de Goliat. Donat que és un nu, l'autor mostra una preucupació per Treballar les textures o acabats dels elements que fan de vestit: el barret, la Cabellera, les botes i el cap de Goliat. Donatello marca un moment culminant en El modelatge naturalista del cos i dels vestits( barret, espasa, calçat) Els Seus coneixements sobre l'anatomia humana li permeten de crear nous models que Ja no són mera imitació de la natura. Aixi, el seu cos suaument modelat en una harmonia De moviments molt sensual, la suau ondulació dels seus malucs i la puresa del Seu rostre adolescent marcat per una sensual cabellera realcen el sentit poètic D'aquesta obra plena d'optimisme i de graciosa vitalitat. Sota el cistell de Donatello no amaga el paper de creador en busca d'una expressivitat. En el cas De David, cerca l'expressivitat de la bellesa ambigua de l'adolescent que Guanya pel seu posat, per la seva bellesa, intel.Ligència i no pas per la seva Força. La força interior del David amb l'actitud

serena i continguda, Contrasta amb l'expressivitat del cap tallat de Goliat. El dinamisme del Modelat del seu cos contrasta amb el caràcter impassible del

seu rostre.

Interpretació

TEMATICA

És un tema religiós de L'antic testament (llibre I de Samuel). David és l'heroi bíblic que, utilitzant L'habilitat i la raó, (mitjançant la fona i la pedra), esdevé rei dels jueus en Vèncer el gegant Goliat, encarnació del poble filisteu enemic de la seva pàtria (armat amb l'elm, llança i iavelina) Segons la Bíblia, quan el rei David era un Jove i cuidava un ramat d'ovelles, es va oferir al llavors rei d'lsrael, Saül, Per acceptar el desafiament que havia fet el gegant filisteu Goliat. Aquest Gegant volia determinar en una única lluita el vencedor de la guerra que Mantenien aquest dos pobles. Armat només amb una fona, David va aconseguir Matar al seu adversari tirant- li una pedra i després tallant-li el cap.

CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ

Florència, sota el Domini dels Medici, era el centre artístic d'ltàliai d'Europa. Ciutat pròspera I poderosa, sense cap dependència del papat i amb una gran confiança per Sentir-se totalment independent. En aquest moviment d'optimisme, va ésser Encarregada l'estàtua del David, en 1430, per Cosme de Médicis "el Vell", i estava destinada al pati del palau dels Médicis.

Donatello, com a Escultor del quattroccento italià no es considera un Artésà dins la rígida Estructura gremial, sinó un treballador intel.Lectual lliure. I com a tal, Interpreta de forma personal la fórmula clàssica del contrapposto, l'estudi de L'anatomia i l'expressivitat dotant a la figura d'una més gran vitalitat que Els seus precedents del món clàssic. La figura del David té diversos Significats. En l'àmbit humanístic pot expressar que David és l'exaltació de L'home lliure del Renaixement, mestre i senyor de si mateix, epítom de l'home Republicà, fusió dels ideals clàssics representats per la figura de Hèrcules, i Religiosos, representats per David. Políticament, David és l'al.Legoria de la pacífica Florència (llorer-Pau, nu classicisme) que s'imposa sobre l'agressiva Milà, (personificada per l'espasa i el vençut Goliat), el caire del David com a símbol De Florència s'accentua pel fet que apareix cofat amb el barret típic dels camperols Toscans, fet anacrònic er l'escultura clàssica.

En la vessant moral Simbolitza el nou tipus d'heroi individual que amb la seva 

virtut llorer és capaç De vèncer un poderós enemiC. També s'identifica en l'àmbit religiós el triomf De David amb el triomf de Crist sobre el pecat i la mort.

FUNCIÓ

Tot i que es tracta D'un tema religiós es considera que aquest és un pretext per

poder representar la Filosofia d'optimisme humanista de la florència del s.XV. Com a tal acompleix La funció de ésser monument cívic i patriòtic.

MODELS I INFLUENCIES

Malgrat que es tracta D'un temą bíblic, Donatello va agafar coma referència els models de L'estatuària grega clàssica. La influència d'aquests models s'aprecia no només En l'atreviment de mostrar un cos nu, sinó també en la composició -imitant la corba De Praxiteles amb un leuger contrapposto-, en la suavitat i la delicadesa dels Contorns i les faccions del personatge. Aquest tema serà desenvolupat per Miquel Angel en el Renaixement i per Bernini en el Barroc

OBRES DEL MATEIX AUTOR

Sant Jordi

Cantoria de la catedral De Florència

Entradas relacionadas: