Dadaismoa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 6,07 KB
DADAISMOA
Dadaismoa Tristan Tzara idazleak sortu zuen Zurichen
1916. Urtean. Ondoren, Europa eta Ipar Amerikan zehar hedatu zen, New York,
Paris eta Berlinen hain zuzen. Irudi arloan, ez ohiko materialen erabilera
Landu zuten artista dadaistek. Collage teknika adibidez, oso erabilia izan zen,
Jean Arpek, bere collage lanak egiteko, paperak jausten ziren moduan itsasten
Zituen, kasualitateari berezko garrantzia emanez. Artista ezagunenak Marcel
Duchamp, Jean Arp, Man Ray, Raoul Hausmann eta Francis Picabia izan ziren. Artista
Eguneroko obkejtuak erabili ohi zituzten euren arte lanak egiteko. Marcel
Duchampek txizatoki bat bere testuingurutik atera eta arte galeria batean
Aurkeztu zuenean, irudak egiteko ohiko prozedurak alde batera utzi zuen. Dadaismoaren
Helburu bat Lehen Mundu Gerran sortutako heriotza eta suntsipen guztiaren
Kontra borrokatzea zen. Dadaistak arte eta literatura arloetan nagusi ziren
Estiloen kontra altxatu ziren anti-artea sortu
Nahiaz eta ezarritako ordenari probokazioa eginez. Ezaugarriak Gerraren aurka, makinismoaren aurka, logika burgesaren
Aurka eta ordura arrazionalismoaren aurka agertu ziren. Dadaismoa, beraz,
Ukazioen bidez eraiki zuen bere estetik: artearen beraren ukazioa, gerra
Bultzatu zuen sistemaren osagarria zelako; artisautzaren ukazioa,
Seriotasunarena, moralarena, erlijioarena eta beste. Joera honek sormenezko
Indarrak askatzen ditu, adierazpide artistiko berriak sortuz: argazki muntaia;,
Collagea, pintoeskultura, frotagea, aurkituriko objektuak… Dadaistentzat
Humorea, barrea, probokazioa halabeharra, kasualitatea, logika eza, bat
Batekotasuna, intuizioa, absurdoa, sorpresa, jolasa eta antzeko bitartekoak
Dira erabili beharrekoak antiartea sortzeko. Testuinguru historikoa Lehen
Mundu Gerran garatu zen Dada mugimendua, Zurichen jaio zena 1916an eta 1922ra
Arte iraun zuena. Sortzaileak Hans Harp eta Tristan Tzara izan ziren.
Denborarekin, Berlin, Kolonia, Paris eta New Yorkera pasatu zen. Oinarrizko
Abiapuntua gizartea, kultura zein artea aldatzea zen harridura, nihilismoa,
Ironia, probokazioa, humorea, arrazionaltasunaren ukazioa, balore burgesen
Ukazioa zein antzeko bitartekoen ondorioz. Esan genezake mugimendu
Libertario-artistikoa izan zela.
Marcel Duchamp
XX. Mendeko arteak izan zuen irudi eraginkorrenetako bat izan
Zen, inolako zalantzarik gabe, Marcel Duchamp, dadaismoarekin albo batetik lotu
Genezakeen artista. Pintorea zen formazioz eta “Biluzia eskaileran behera”
Margolan ezaguna aurkeztu zuen 1913rako. Lan hartan, itxura metalikoa eta
Mekanikoa duten elementu prismatiko batzuez egituraturiko multzoa baizik ez da
Giza irudia, eta metaturiko lerro zinetikoen bitartez iradokitzen da haren
Mugimendua, futuristek mugimendua azaldu nahi izan zuten tankera. 1913an hasi
Zen Ready-made lanak aurkezten eta aukera berri asko zabaldu zituen
Horrenbestez artearen munduan, artearen izaerari buruzko galderak egin
Zituelako. Duchampek urraturiko bidean aurrera eginez, galdera ez dagoeneko
Artea zer den jakitea, baizik eta zerbait artetzat noiz hartu behar den
Horretan guztian artistaren nahiak zer mailatan balio duen zehaztea.
SURREALISMOA
Frantzian sortu zen Andre Brétonen eskutik.
Surrealismoa
Subkontzientaren mekanismoetan oinarritu zen. Surrealistek, imajinazioa eta
Pentsamendua irrazionalaren bitartez, errealitatea gainditu nahi zuten. Subkontzientea
Hainbat irudi biltzen zuen biltegi handi bat zen surrealistentzat, eta hortxe
Arakatu zuten euren irudien bila. Euren lanetan ametsen mundua irudikatu zuten
Pentsamendu arrazionalari kasurik egin gabe. Artista ezagunenak Salvador Dalí,
Max Ernst, René Magritte, Yves Tanguy eta Jean Arp izan ziren. Salvador Dalí,
Luis Buñuel eta Federico García Lorca kideak izan ziren Madrilgo Residencia de Estudiantes delakoan.
Buñuel eta Dalík pare bat film egin zuten elkarrekin. Ezaugarriak Surrealismoak erabateko garrantzia
Ematen zien prozesu onirikoei, erotismoari eta humoreari. Horiek guzti horiek
Armak ziren burgesiaren tradizioaren aurka, moralaren eta kulturaren aurka.
Arte plastikoei dagokienez, surrealismo figuratiboa, ildo onirikoa hobesten eta
Errealismoa zein teknika piktoriko tradizionalak erabiliko dituztenak
(Magritte, Delvaux eta Dalí), eta surrealismo abstraktua, automatismo psikikoa
Purua praktikatzen dutenak (Masson, Miró) eta mundu grafiko-plastikoak asmatu
Zituzten. Ezaugarri nagusienak hauek dira: irudi kontrajarriak batzea, bai
Denboran zein espazioan; objektuak eta formak beren esanahi tradizionala
Galtzea; irudi polisemikoak sortzea, interpretazio ilundu eta zailtzearren;
Paradoxikoa dena azpimarratzea, absurdoa dena, iraungitasuna, hondamendia eta
Misteriotsua dena; onirikoaz gain edozein sinbologia irudikatzea, bereziki
Erotikoak eta sexualak direnak; perspektiba konikoaren gehiegizko erabilpena
Sakoneraren ilusioa azpimarratzeko; artailuan ilusioaren inguruko jolasak
Sortzea; eta xehetasun handiko egikera piktorikoa, marrazki edo zaindua eta
Irudi konplexuak. Testuinguru historikoa Frantzian sortu zen Lehen Mundu Gerra bukatu eta berehala.
Literatura arloan hasi arren, berehala harrapatu zituen gainontzeko arloak:
Pentsamendua, arte plastikoak eta zinea zein antzerkia. 1924an Bretonek
Surrealismoaren lehen Manifestua plazaratu zuen. Haren helburua zen
Errealitatea gainditzea, eta automatismo psikikoen bidez balore kultural, moral
Eta zientifiko guztiak berritzea.
Salvador Dalí
Surrealismoaren jenio oparoenetakoa izan zen Dalí gaztetan. Salvador Dalí margolaria, eskultorea, diseinatzailea, idazlea eta zinemagilea Izan zen. Madrilen eta Parisen ikasi zuen , eta Luis Buñuel, Federico Garcia Lorca, André Breton eta Pablo Picasso moduko egileak ezagutu zituen. Baina Jarrera guztiz eztabaidagarrietara eraman zuen erabateko erradikalismoak eta Anarkismo surrealistak, eta halako begi ona erakutsi zuen, esate baterako, Erregimen nazi eta frankistaren aurrean, eta talde surrealistatik egotzi zuten Horren ondorioz.