La cultura com a sistema: elements i nivells

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB

En quin sentit la cultura és un sistema

Altres definicions remarquen els elements que constitueixen l’estructura bàsica de qualsevol cultura. Així per exemple: El sistema econòmic; l’organització política; les estructures socials; la comprensió de la persona; l’art i els símbols; la religió... Alguns autors (especialment els antropòlegs) consideren que la cultura -més enllà de l’estudi sociològic sobre les seves “comprensions”- és un SISTEMA. Aquest ORIENTA, IDENTIFICA I DESENVOLUPA un col·lectiu humà. Alguns parlen de: elements estructurals de la cultura (tipus de continguts), nivells estructurals (funció).

Nivell fundacional

Etnohistòria → Narracions de la memòria d’un poble, actuacions, fets, personatges, gestes, dates-calendari...

  • Etnohistòria → Narracions de la memòria d’un poble, actuacions, fets, personatges, gestes, dates-calendari...

  • Creences i idees → Idees filosòfiques, tradicions, conviccions i creences. Les preguntes i les respostes sobre el sentit de la vida, la mort, les raons del mal, el bé, la confiança, Déu...

Nivell organitzador

Valors i normes.

  • Valors: ètics, econòmics, polítics…

  • Normes: lleis, codis, costums.

  • Comunicació → Llenguatges i rituals. Llenguatges (orals i escrits) i Rituals (socials, polítics, esportius, acadèmics, religiosos...)

Nivell dels productes

Esquemes formals i productes.

Esquemes formals → Les institucions i les Organitzacions.

  • Productes → Tècniques aplicades a l’agricultura, la ramaderia, la indústria, al comerç, la mobilitat; les TIC. Produccions artístiques (música, pintura, escultura, arquitectura, literatura...) Lleure i oci.

En concret aquest SISTEMA funda i fonamenta un poble, l’organitza” i el fa créixer o desenvolupar. Es consten però algunes problemàtiques contemporànies de les cultures i els seus reptes:

a) L’especialització → provoca fragmentació.

b) El canvi → provoca desorientació.

c) La globalització i la mobilització demogràfica → provoca el mestissatge cultural.

L’humà en relació a la cultura i l’educació.

L’ésser humà tenim un instint, però com que amb aquest instint no en tenim pou, hem desenvolupat la cultura. És per això que la relació home-cultura és complexa i dinàmica i té un seguit de característiques:

  1. Som un resultat cultural (individualment i col·lectiva). La cultura incideix en la nostra manera de ser, obrar, pensar, fer... Constitueix la llengua, les institucions, els jocs, els mitjans de producció... l’escola.

  2. Som productors culturals. Fem noves produccions (A través del fer, pensar, actuar...)

Entradas relacionadas: