Creu i r

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,38 KB

CREU I R

FITXA TÉCNICA

Autor: Antoní Tapies

Títol: Creu i R

Cronologia: 1975

Estil: Informalista

Tecnica: Mixta

Suport: Fusta

Localització: MACBA (Barcelona)  

CONTEXT HISTORIC  I CULTURAL

Aquesta obra coincideix amb el temps tant amb la crisis del petroli (1973) com en els darrers anys de la dictadura de Franco (1975), on el pintor va ser un activista contra la dictadura. Va ser un activista contra la dictadura i la pena de mort

Nivel cultural:A partir del 1945 la capital artística es traslladà a Nova York on es concentra la gran milloria dels artistes molts dels quals fugien de la Alemanya nazi. Entre 1945 i la beca del 1990 l’art es por dividir en dues grans tendències duna banda les segones avantguardes que comencen a Europa amb l’informalisme i els Estats Units amb l’expressionisme abstracta . D’altra banda tindrem les tendències post modernes on destaquen la transvantguarda italiana  i el neoxpressionisme alemany. A partir del 1945 fins a la actualitat comença ja l'era digital.

DESCRIPCIÓ

- Aquesta obra de Tapies es complexa com la seva majoria de quadres de matèria. L’estructura del quadre és basa en dos nivell superposats, d’una banda el llenguatge matèric, marcat per la textura de la sorra, les pedres i la tela, i d’altra banda el dibuix i la línia, donats per la creu, les lletres (R,H) i els signes (+). Fa servir colors terrosos propis de la matèria, com es el cas del marró, vermell i ocre. Aquesta austeritat cromàtica es molt típica de Tàpies, i farà que sempre es mogui entre tonalitats fredes i càlides igual al quadre

- Dona importància a la superfície de l’obra, la textura de la sorra, de les pedres i de la tela adquireixen valor de relleu, creant efectes d’ombres i al mateix temps que genera perspectiva també es una forma de expressivitat de l’artista.

- No fa servir elements de fixació de manera que els materials de l’obra es degraden ràpidament i per ell es un motiu de descomposició, putrefacció i pas del temps.

- Pel que fa la iconografia el quadre és basa en una gran creu sobre la qual ha format una gran H en tela i per sobre d’aquesta apareix una R feta amb carbó. A l’esquerra de la creu trobem la paraula “gat” i a la seva dreta una R i un signe de més (+). Aquestes lletres i signes les aconsegueix mitjançant la tècnica del Grattage o raspat, on es rasquen els pigments de pintura amb un punxo aconseguint crear volum i perspectiva. També aconsegueix perspectiva esquinçant part de la tela aconseguint contrastos amb altres obres del quadre.

ESTIL

1. Tapies pertanyia al moviment artístic del informalisme que es caracteritza per:1. Es un corrent artístic que deriva de l’expressionisme abstracte originant-se a EEUU i Europa en acabar la Segona Guerra Mundial

2. Fa servir tècniques i materials del Surrealisme (automatisme, Dadaisme, us de materials detrítics o el collage, així com el drippin de l’expresionisme abstracte)  

3. Els artistes deixen tota la llibertat al gest i a la matèria, i a un gust per les taques i l’atzar

4. En lloc d’utilitzar un significat per construir signes l’artista informalista fabrica signes i a continuació els hi dona un sentit.

5. Es un art matèric on s’utilitza el cartró, teles, cordes, fusta, materials en descomposició i superfícies cremades.


SIGNIFICAT I FUNCIÓ

Tapies reflexa la seva obra una gran preocupació pels problemes de l’esser humà: la malaltia, mort, solitud… a nivell iconogràfic destaca la gran creu situada al centre que la va començar a utilitzar un cop acabada la Guerra Civil, moment en que ell veia a Espanya com un gran cementiri. Aquesta creu estaria relacionada amb el cristianisme, la religió i una tradició que arrenca a l’Edat Mitjana que Tapies recupera. Sembla ser que les dues lletres R farien referència a Ramón Llull, personatge molt admirat per Tapies.

Sembla ser que la gran H feta amb tela podria fer referència a la seva malaltia pulmonar de joventut.

La concepció de vida de Tapies esta molt vinculada a l’existencialisme on es remarca la condició mortal i material de l’esser humà. L’existencialisme senyala el destí tràgic de l’home però també reivindica la seva llibertat i la seva capacitat d’acció.

Funció: Tapies pretén amb la seva obra fer-nos reflexionar sobre la nostra pròpia existència

Entradas relacionadas: