Creieu que Descartes te Raó quan defensa que l'ànima és més fàcil de conèixer que el cos? Raoneu la resposta.
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,25 KB
8) Sóc, doncs, una cosa de veritat, i que existeix de veritat; [...]
1.Expliqueu
Breument –entre cinquanta i vuitanta paraules- les idees principals
del text i com hi apareixen relacionades [2 punts].
En aquest text
Apareixen tres idees.
Per
Ordre d’aparició són les següents: Primera: Descartes ha arribat
A que sap que ell existeix, que és una cosa que pensa i que no és
Una cosa corpòria; segona: la imaginació permet imaginar només
Allò que és corpori; i finalment, que la imaginació no ens permet
Saber res sobre quina és la naturalesa del “jo”.
2.Expliqueu
Breument –entre cinc i quinze paraules en cada cas- el significat
Que tenen en el text els mots o expressions següents:[1 punt]a)
“imaginació”:
Procés Pel qual podem contemplar una figura o imatge material
B)”cosa Corpòria”:
Objecte Físic, que es pot traduir a extensió i mesurar (res extensa)
3.Expliqueu
El sentit de la frase següent del text i de la comparació que s’hi
Estableix: “és tan absurd dir “usaré la meva imaginació per a
Conèixer més distintament què sóc” com ho seria dir “ara
Estic despert i percebo una cosa real i vertadera, però com que no
La percebo encara prou nítidament, m’adormiré per tal que els
Meus somnis me la presentin amb més veritat i evidència””. (En
La resposta, heu de referir-vos als aspectes del pensament de
Descartes que siguin pertinents, encara que no apareguin
Explícitament en el text.)
CONSIDERACIONS/OBSERVACIONS PRÈVIES A L’HORA DE RESPONDRE:
Aquesta
Pregunta és el ”cor” del comentari de text, on l’alumne/a ha
De demostrar la seva maduresa, tant en la visió de conjunt, com en
La redacció. L’estratègia és ben simple: Primerament, cal
Respondre a la pregunta, de forma directa i no massa extensa. I més
Endavant, a “aquells aspectes del pensament de l’autor que siguin
Pertinents” . Però ¿què vol dir això? Doncs vol dir que ens hem
De referir, en aquest cas, a allò que provoca que Descartes es
Posicioni de la manera com ho fa: és a dir, per què diu que és una
“cosa pensant”? Per què es refereix al cos físic com quelcom
Més irreal que el “cos mental” o cogito (PENSAMENT).?
Si el
Professor o professora no fa de Descartes i de les “Meditacions”
Un text que “respiri”, “viu”..., no haurà fet bé la seva
Feina. Si el professor o professora nomésensenya
Als alumnes el recorregut del dubte fins al cogito, i després del
Cogito fins a la naturalesa com quelcom real i matematitzable –ja
Sí plenament creïble- gràcies a la presència d’un “Déu no
Enganyador” , com si fos un divertiment... (com aquell que
Juga a la PLAY i supera pantalles), és que està empetitint
Descartes.
Hem de donar, doncs, al comentari, una dimensió
De conjunt; hem d’indicar, tot i que sigui de forma breu, que
Darrera d’aquests meandres argumentals es troben unes vicissituds
Històriques intel·lectuals de l’època, religioses i personals.
No caiguem en el recurs de la recitació del lloro, perquè sinó al
Descartes innovador, trencador, que dóna pas, juntament amb Galileu
I a tants d’altres, a la física quantitativa, que tant utilitza el
Metge quan demana una anàlisi de sang fins a l’arquitecte o
Enginyer quan calcula la resistència de materials.....
Si
No situem a Descartes en aquestes coordenades no podrem aprofitar la
Seva aportació filósòfica. La seva lluita contra els “resaviats”
Descreguts –el recurs del dubte metòdic- ens porta, per exemple,
A la polèmica ben actual del pas de l’Avé prop de la Sagrada
Família.
¿Per què es dóna aquesta polèmica tan apetitosa
Electoralment? Doncs perquè no fa pas gaire es va produir
L’esfondrament del túnel de la línia del metro del barri del
Carmel, quan tots pensàvem que la enginyeria civil més costosa i
Més moderna no podia fallar. Doncs bé, el mateix -ens podem
Imaginar ara- que devia passar quan a l’edifici de la visió del
Món aristotèlico-medieval, amb segles i segles de “seguretat” i
“certesa”, es van manifestar un munt de ”goteres”, que ara
Etiquetem com “revolució científica”.... I van ser dos segles
De transició cap a la"modernitat" i, tant el Hamlet
Dubitatiu al bell mig de les boires daneses, fins al Quijote que
Confón els molins amb gegants, o el descregut Calderón de la Barca,
A "La vida es sueño", etc... Ho expressen a la seva
Manera....
També Descartes, amb el dubte metòdic vol
Assenyalar que hi ha llum al final del túnel. I aquest missatge
Esperançador, en les pròpies forces i un bon mètode, és el que
Vol transmetre l'autor de les "Meditacions". I aquest és
L'esperit "democràtic" i individualista, que també un
Criat de gamma alta, pintor de la cort, Velázquez, ens expressa quan
Diu a la posteritat i amb enginy: "sense mi no hi hauria
Quadre de les princesetes".
L'altre error, també força
Comú, és "abocar la fitxa" de l'autor, tot desentenent-se
Del text que se'ns proposa. Cal "agafar de la mà" el text
I acompasar-lo amb indicacions al context vital i intel·lectual. El
Fragment que cal comentar i les referències que són "pertinents
De l'autor" s'han de "comunicar". I en això també
L'alumne/a cal que demostri que, en teoria, ha d'estar a punt per
Entrar a la universitat.
Proposta
:Descartes
Vol donar a entendre que tan invàlida és la font de la imaginació,
Molt donada a distorsionar la informació que provenen dels sentits,
Com la suposada “realitat” dels somnis. Ni la imaginació ni els
Somnis són cap base segura per assolir una veritat tan sòlida com
La del COGITO, inqüestionable i base segura per avançar.Aquest
Fragment pertany a la segona “Meditació segona” de “Les
“Meditacions metafísiques”, on Descartes vol demostrar
L’existència d’una veritat segura i indubtable, després que a
La Primera Meditació hagi posat en marxa el seu dubte metòdic (que
No escèptic) per tal de superar l’escepticisme propi de l’època
Del Barroc.Aquest
Escepticisme, originat, entre d’altres factors, per la crisi de la
Escolàstica i el seu criteri de veritat basat en l’autoritat,
Crisi de la visió aristotèlico-medieval del món, i de la
Insuficiència del mètode inductiu i “empirista” de Bacon, com
Alternativa a l’Escolàstica: ” És
Clar que la concepció de mi mateix a la qual he arribat no depèn de
Les coses que encara no sé si existeixen i, per consegüent, encara
Amb més motiu no depèn de cap de les coses que la meva imaginació
Es figura”.En
El món de la intel·lectualitat del Segle XVII, l’escepticisme i
Pessimisme existencial havia guanyat molt de territori i expressa la
Incertesa d’aquella època de transició, doncs lo vell no acabava
De morir i lo nou encara no acabava de néixer.Descartes,
Doncs, convençut que les matemàtiques sí que eren una ciència
Segura, molt més que la física antiga aristotèlica, considera que
Aquest àmbit del saber sí que és apte per a proporcionar-nos les
Eines necessàries per refundar la ciència sobre bases prou
Sòlides.Les matemàtiques no provenen de l’experiència, formen
Part de les nostres capacitats innates. Si aconseguim que la
Intel·lectualitat es convenci d’això, podem construir una física
Basada en criteris quantitatius més que no pas qualitatius. Així ho
Havia intentat Galileu, en expressar que la naturalesa estava escrita
En llenguatge matemàtic i amb la seva distinció entre qualitats
Primàries objectives (matemàtiques) i qualitats secundàries
(subjectives i provinents dels sentits enganyosos i
Equívocs).Descartes, conscient també que la tradició del saber
Hermètic i màgic -un altre adversari a superar- estava impedint la
Democratització de la ciència, considerarà una tasca prioritària
Guanyar-se el crèdit dels escèptics. I és per això que emprarà
El recurs de la meditació, exercici propi dels jesuïtes de la
Flèche, per tal de sotmetre a la raó a un test exhaustiu.De les 6
Meditacions, la primera està destinada a aquest procés de dubte
Intensiu: dubtarà dels sentits, de la realitat, del mateix Déu, de
Les matemàtiques...., de tot... Però arribarà a un punt del qual
No és possible dubtar: del propi dubte, que és una modalitat del
Pensar.La segona meditació, a la qual pertany aquest fragment, està
Destinada a demostrar que el JO PENSANT és més autèntic i vertader
(segur) que el propi jo físic: “Certament, no sóc aquesta
Combinació de membres que anomenem cos humà... “A la Tercera
Meditació i successives, Descartes es dedicarà a que, un cop
Demostrada l’existència i veritat del cogito i dels seus
Continguts, queda provada l’existència d’un Déu no enganyador
Que sí que em permet confiar en la realitat que m’envolta, sempre
I quan jo en tingui evidència –idea clara i distinta- i traduir-la
A termes geomètrics i matemàtics. D’aquesta manera, allò físic
és mesurable quantitativament (res extensa).Neix així la ciència
Moderna, amb dos grans pilar: l’optimisme en la capacitat
Individual per dominar i controlar el món a través de les
Matemàtiques, i també en que Déu, si bé ha creat el món, ja no
Intervé en ell, sinó que el món funciona automàticament, i ja no
és necessari recórrer a la participació divina per explicar el
Món.
4.Compareu La concepció de Descartes del coneixement amb una altra concepció Del coneixement que es pugui trobar en la història del pensament Occidental [2 punts ].5.Expliqueu si esteu d’acord o en desacord Amb l’afirmació següent: “Per a conèixer-me a mi mateix, per a Saber quina mena d’entitat sóc, només em cal usar la reflexió i El raonament”. Raoneu la resposta [2 punts ]