Creatividad
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,62 KB
Jainkoaren existentzia: bost ibilbideak: tomas akinokoak arrazoiaren autonomia aldarrikatu zuen errebelazioa eta filosofia, fedea,eta arrazoia bereiziz.tomasen ustez, jainkoa esentzia guztiz ezagutu ezin badugu ere posiblea da jainkoaren existentzia modu razional eta zientifikoan frogatzea. tomasek jainkoaren existentzia frogatzeko San Antselmoren argudio ontologikoa arbuiatzen du. Tomas akinokoak ez du onartzen Jainkoaren existentziaren a priorizko frogapen hau. izan ere, berak esentzia eta existentzia bereizten ditu eta existitze aktoa da eta ezin da inongo esentziatik deduzitu.Tomasen ustez, zerbait existitzen dela jakiteko, gure ezagutzeko moduak existitzen denetik eta benetakotik abiatu behar du, hau da, zentzumenen bidez ezagutzen dugunetik. Frogatzeko ahalegina errealitate hautemangarrietatik abiatuta egin behar da, hau proposatu zuen:kasualitatearen printzipioaren arabera gauza guztiak kausa bat duenez, ondorio batetik abia gaitezke, eta kausa batetik bestera joan, lehen kausara iritsi arte. jainkoaren existentzia frogatzeko bost bide tomistak:1-motor ibilgearena: aristotelesen argudioa errepikatzen da. Esperientziak erakusten digunez, gauzak higitu egiten dira, eta higitzen den guztia beste gauza batek higiarazten du. Elkar higiarazten duen motor segidak ezin dira infinituak izan, beraz, higiarazi ez den lehen motor bat dago, eta motor hori jainkoa da.2-kausa arazlarena:esperientziaren arabera, kausa guztiak aurreko kausa baten ondorioa dira. baina ezin da kausen segida amaiagabe bat osatu: beras kausa bat dago, lehen kausa.3-izaki kontingenteena:esperientziak esaten digu munduan sorrera eta galera grtatzen direla: gauzak kontigenteak dira. Baina existitzen dena existitzen denaren ondotik hasten da existizten. dena kontigentea balitz ez litzateke ezer izango eta hori gezurra zerbait badago eta hori jainkoa da.4-perfekzio mailena:esperientziak esaten digu izateak pergfekzio mailak dituztela: batzuk besteak baino hobeak, egiazkoagoak direla ikusten dugu. Gehiago edo gutxiago direla diogu, goren mailara zenbat hurbiltzen diren kontuan hartuta. Beraz, goren mailan perfekzio guztiak dituen izate bat egon behar da, hori jainkoa da.5-munduaren ordenarena:munduko izate guztiak helburu baterantz jozten dute, adimenik ez duten gauzek ere bai. Adimenik ez duena ezin da bere xederantz bueltatu, ezaguzten behar duen norbaitek eraman behar du. Ezin da segida infiniturik egon:beraz, adimena duen izate bat baa eta ziate horrek gauza gzutiak eta bakoitza bere iturrira eramaten ditu, hori jainkoa esaten zaio. Agustinen bizi ibilbideak:egiaren eta zoriontasunaren bila: gaztaroa: nahiz eta ama Monikak heziketa kristaua eman, gaztetatik kristatutautasunik urruntzen da Agustin. bere bizitzako gauza zehatzetan eta plazerrean aurkitu zuen zoriontasuna.Manikeismoak eta Akademikoak: manikeismora hurbildu zen garaian bi kezka nagusi zituen: jainkoa eta gaizkia.Baina manikeismoarekin izan zuen esperientzia hori ez zen ona izan, egia esaten zueten baian ez zuen inoiz topatu.Aristoteles irakurri zuenean, Agustinek zalantzan jarrri zituen sinesmen manikeoak eta akademia berriaren eszeptizismoaren doktrinari gehitu zitzaion.Materialismo manikeoaren eta eszeptizismoaren gainditzea:manikeismoa eta eszeptizismoa Anbrosioarekin milanenm topo egin zuenean, kristau zenean gainditu zituen.Platonismaoren eragina garrantzitsua izan zen Agustinen prozesu horretan, eta ebti oanrtu zuen platonek egia ulertzen lagundu ziola: mundu adigarri platonikoa egia iraunkorraen mundua zela ohartu zen Agustin, eta horrela gainditu zuen materialismo manikeo eta eszeptizismoa. Kristau bihurtzea: jainkoa barne mundu horretan aurkituko du.Agustinen ustez, Jainkoa bera da Egia eta Zoriontasuna.baina agustinek aurkitzen duen jainkoa ez da da jainko neoplatonikoa, baizik jainko kristau ekari zuen beriro, eta jainkoa hori garrantzitsua zen.