Costos de Qualitat: Directes, Indirectes i Prevenció

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,47 KB

Costos Ocults

Són aquells costos que no es veuen, però que existeixen i poden ser significatius. Per exemple:

  • Tenir el telèfon desatès.
  • Un mal entorn de treball.

Tipus de Costos

Costos Directes

Són aquells que es poden valorar i calcular econòmicament.

  • Costos Controlables: Es deriven de totes aquelles accions que emprèn l'empresa per tal de prevenir possibles defectes: costos de prevenció i d'avaluació.
  • Costos Resultants: Són aquells que es produeixen a causa d'una producció defectuosa. En funció de quan es detecten els errors, podem considerar errors interns o externs.

Costos Indirectes o Ocults

Són aquells que no es poden calcular, i a vegades ni veure, però existeixen. A vegades poden ser superiors als costos directes.

  • Cost del Client: Són els costos de reposició o compensació dels productes defectuosos o serveis mal prestats.
  • Cost d'Insatisfacció del Client: Quan el client percep que el nivell de qualitat que espera no es correspon amb el que ha pagat, es crea una falta de confiança que pot fer que el client no compri o canviï de proveïdor.
  • Cost de Pèrdua de Reputació: Els efectes de la mala qualitat passen ràpid al mercat i poden provocar que els millors clients valorin l'opció de l'empresa com si fossin desavantatges.

Cost de Prevenció

Són tots aquells que es creen per voler treballar correctament.

  • Cost de Formació: Són els costos que té l'empresa els primers dies de contractar algú, fins que la persona ja ha après a treballar en aquell lloc.
  • Definició de l'Estratègia de Qualitat de l'Empresa: Definir de quina forma s'ha de treballar a l'empresa. També és necessari definir els tipus d'eines que es faran servir.
  • Implantació de les Normes ISO 9000: Podria formar part de la definició de l'estratègia de qualitat de l'empresa, ja que és una política de qualitat, però per la seva importància mereix un esment a part.
  • Més Costos de Prevenció:
    • Creació de plans de manteniment.
    • Garantir la qualitat dels proveïdors.
    • Revisió del disseny i creació de prototips.
    • Accions derivades per tractar tot allò que satisfà al client.

Cost d'Avaluació

Són aquells originats en tractar de garantir que una activitat es faci bé.

  • Costos per controlar la qualitat de la producció pròpia.
  • Costos del material lliurat pels proveïdors.
  • Altres Costos d'Avaluació:
    • Revisió del funcionament dels aparells (calibratge).
    • Certificacions i homologacions de nous productes.
    • Revisió de mesures de peces.

Costos d'Errors Interns

Són aquells que apareixen a causa de la mala qualitat i són detectats abans que el producte arribi al client.

  • Peces defectuoses.
  • Peces recuperades.
  • Costos ocults.

Costos d'Errors Externs

Són aquells que es deriven del fet d'haver lliurat peces defectuoses al client.

  • Garanties: Tornar a fer el material sense guanyar res a canvi.
  • Productes Rebutjats: Productes abonats al client.
  • Parades de Línia: Parada de producció.
  • Judicis.

Entradas relacionadas: