La continuació de l’Avantguardisme. Influència del Dadaisme i del Surrealisme.
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,83 KB
1La modernitat i el Modernisme
El Segle XX s'inicià a Europa amb diversos corrents ideologics i estètics que
aspíraven a la modernitat, afavorits per l'acceleració del progrés tecnològic i
el gust per les novetats en els productes de consum.
La industrialització del Segle XIX havia generat un seguit de canvi
els quals destaquen les migracions de població rural cap a les ciutats, la reivin
dicació de drets laborals, la generalització de l'alfabetització, i també la defensa
del paper de lart com a factor de transformació i modernització de la societat.
més industrialitzats i a les grans ciutats va ser on aquests moviments es desenvoluparen amb més força i des d'on s'irradiava aquest desig decanvi, de crítica a l'estil de vida tradicional i de confiança en el progrés.Una de les aportacions d'aquest corrent de modernitat fou la idea de l'artistaprofessional que es devia al seu art,d'acord amb la consigna l'art per l'art, des d'una actitud oberta que acceptava l'evolució dels estils artístics,que havien de rebre la influència i interpretar els canvis que es
època, sense limitacions en la tria de temes en el Març de l'experiència de la
vida urbana. Era un artista per vocació i amb dedicació plena, que havia de
mantindre's independent dels interessos materials que es desprenien de la
Mentalitat burgesa dominant
2 Les avantguardes
Els moviments d'avantguarda foren un conjunt de tendències i propostes
renovadores, sorgides a Europa durant el primer terç del Segle XX
artístiquestrencaven amb l'art i la moral tradicionals amb una actitud de protesta
d'inconformisme social i d'oposició a la cultura burgesa.En l'origen d'aquests moviments també trobem una certa fascinació davantla gran quantitat de descobriments i d'invents tecnològics produits des de ladarreria del Segle XIX i de propostes psicològiques, com ara la psicoanàlisi.
Destaquen quatre moviments d'avantguarda
Futurisme: sinspirava en el futur que anunciava el desenvolupament to
nològic, en les màquines, la velocitat, l'electricitat, els invents... Hi eren
freqüents paraules com avió, grua, radiador, esquí, futbol, etc.
Cubisme: sorgí de la pintura, del quadre de Picassó Les senyoretes d'Avinyó,
i durà fins a 1914. Es caracteritza per l'ús de línies i formes geomètriques. El
Cubisme literari provà de desintegrar l'aparença uniforme de la realitat per
a reconstruir-la, alterada amb elements diversos
Dadaisme: nasqué a Zuric en 1916, amb una actitud de revolta artística
contra la guerra europea, centrada en la destrucció de l'art, de la bellesa, i
en la crítica de la literatura tradicional. Proposava una poesia incoherent
aconseguida mitjançant l'escriptura automàtica, és a dir, sense cap control
de la raó, la manipulació de la tipografia o el trencament de la sintaxi. Els
dadaistes feien servir l'absurd, l'atzar, el subconscient o l'humor en la críti
ca a la societat, i proclamaren la llibertat de l'artista.
Surrealisme: nasqué a París en 1924, com a evolució del Dadaisme, volia
expressar el funcionament real del pensament i accedir al subconscient
mitjançant l'escriptura automatica i l'ús dels somnis, seguint Freud
3 El teatre de l'absurd
El teatre de l'absurd es conreà a mitjan Segle XX. Es tracta de l'elaboració
literària del concepte filósòfic de l'absurd de l'existència, desenvolupat en la
filosofia d'Albert Camús. Aquest tipus de teatre abandona la lògica de l'es
tructura dramàtica tradicional i la del llenguatge. La concatenació d'esdeveni
ments en la trama se substitueix per una successió de situacions on preva
len els estats d'ànim o les emocions. Els diàlegs són repetitius i semblen no
tindre significat, sense connexions lògiques, que creen una atmosfera de som
ni. En són autors representatius Eugène Ionesco, Samuel Beckett, Jean Genet
etc. En les nostres lletres destaca Manuel de Pedrolo