La continuació de l’Avantguardisme. Influència del Dadaisme i del Surrealisme.

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,83 KB

1La modernitat i el Modernisme

El Segle XX s'inicià a Europa amb diversos corrents ideologics i estètics que

aspíraven a la modernitat, afavorits per l'acceleració del progrés tecnològic i

el gust per les novetats en els productes de consum.

La industrialització del Segle XIX havia generat un seguit de canvi

els quals destaquen les migracions de població rural cap a les ciutats, la reivin

dicació de drets laborals, la generalització de l'alfabetització, i també la defensa

del paper de lart com a factor de transformació i modernització de la societat.

més industrialitzats i a les grans ciutats va ser on aquests moviments es desenvoluparen amb més força i des d'on s'irradiava aquest desig decanvi, de crítica a l'estil de vida tradicional i de confiança en el progrés.Una de les aportacions d'aquest corrent de modernitat fou la idea de l'artistaprofessional que es devia al seu art,d'acord amb la consigna l'art per l'art, des d'una actitud oberta que acceptava l'evolució dels estils artístics,que havien de rebre la influència i interpretar els canvis que es

època, sense limitacions en la tria de temes en el Març de l'experiència de la

vida urbana. Era un artista per vocació i amb dedicació plena, que havia de

mantindre's independent dels interessos materials que es desprenien de la

Mentalitat burgesa dominant


2 Les avantguardes

Els moviments d'avantguarda foren un conjunt de tendències i propostes

renovadores, sorgides a Europa durant el primer terç del Segle XX

artístiquestrencaven amb l'art i la moral tradicionals amb una actitud de protesta

d'inconformisme social i d'oposició a la cultura burgesa.En l'origen d'aquests moviments també trobem una certa fascinació davantla gran quantitat de descobriments i d'invents tecnològics produits des de ladarreria del Segle XIX i de propostes psicològiques, com ara la psicoanàlisi.

Destaquen quatre moviments d'avantguarda

Futurisme: sinspirava en el futur que anunciava el desenvolupament to

nològic, en les màquines, la velocitat, l'electricitat, els invents... Hi eren

freqüents paraules com avió, grua, radiador, esquí, futbol, etc.

Cubisme: sorgí de la pintura, del quadre de Picassó Les senyoretes d'Avinyó,

i durà fins a 1914. Es caracteritza per l'ús de línies i formes geomètriques. El

Cubisme literari provà de desintegrar l'aparença uniforme de la realitat per

a reconstruir-la, alterada amb elements diversos

Dadaisme: nasqué a Zuric en 1916, amb una actitud de revolta artística

contra la guerra europea, centrada en la destrucció de l'art, de la bellesa, i

en la crítica de la literatura tradicional. Proposava una poesia incoherent

aconseguida mitjançant l'escriptura automàtica, és a dir, sense cap control

de la raó, la manipulació de la tipografia o el trencament de la sintaxi. Els

dadaistes feien servir l'absurd, l'atzar, el subconscient o l'humor en la críti

ca a la societat, i proclamaren la llibertat de l'artista.

Surrealisme: nasqué a París en 1924, com a evolució del Dadaisme, volia

expressar el funcionament real del pensament i accedir al subconscient

mitjançant l'escriptura automatica i l'ús dels somnis, seguint Freud


3 El teatre de l'absurd

El teatre de l'absurd es conreà a mitjan Segle XX. Es tracta de l'elaboració

literària del concepte filósòfic de l'absurd de l'existència, desenvolupat en la

filosofia d'Albert Camús. Aquest tipus de teatre abandona la lògica de l'es

tructura dramàtica tradicional i la del llenguatge. La concatenació d'esdeveni

ments en la trama se substitueix per una successió de situacions on preva

len els estats d'ànim o les emocions. Els diàlegs són repetitius i semblen no

tindre significat, sense connexions lògiques, que creen una atmosfera de som

ni. En són autors representatius Eugène Ionesco, Samuel Beckett, Jean Genet

etc. En les nostres lletres destaca Manuel de Pedrolo



Entradas relacionadas: