Context historic romà imperial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB

RETRAT EQÜESTRE DE Març AURELI


Fitxa tècnica

  • Nom: Retrat eqüestre de Març Aureli
  • Autor: desconegut
  • Cronologia: s. II dC
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Materials: bronze daurat
  • Estil: ROMà imperial
  • Tema: commemoratiu
  • Localització: Museu Capítolí (Roma)

Context històric

Ens trobem al s.II dC. És l’època de l’Imperi ROMà amb l’emperador Març Aureli i comença a ser la fi de l’època d’esplendor.

Davant la necessitat de controlar tot el territori, apareix l’Imperi. Es basa en la figura de l’Emperador, que concentra tots els poders (tant civil, militar com religiós). Malgrat això, el territori és tant ampli que l’emperador no arriba a cobrir totes les necessitats. Per aquest motiu Roma es divideix en províncies que seran controlades per governadors.

La Pax Romana apareix durant el s.I-II dC. És l’època d’expansió, prosperitat econòmica i desenvolupament cultural. Octaví August -primer emperador ROMàpromou i aconsegueix la pacificació entre Hispània i Gàl·lia, annexionant aquests dos territoris a l’Imperi. Per tant, hi ha pocs enfrontaments bèl·lics i és una època de Pau. Al morir Març Aureli s’acaba la Pax Romana.

Una característica important de l’època imperial és la Romanització. És la transmissió a tots els territoris conquerits els mateixos trets polítics, econòmics i socials.

L’emperador amplia el territori, fent campanyes militars a Germània i Mesopotàmia. És l’últim emperador que l’expandeix.

Març Aureli destaca per la seva vessant intel·lectual. És seguidor de la filosofia estoica i escriu les Meditacions, una obra de les seves reflexions personals sobre el món i l’home.

Context cultural

Roma va ser una ciutat-estat situada al centre d’Itàlia. Rep influències dels grecs i dels etruscos, afegint la lògica i el pragmatisme d’un poble guerrer.

Tenen una gran preocupació per l’expansió colonial i per aquest motiu l’art estarà al servei de la ideologia política i del poder. La societat romana estava jerarquitzada en:

  1. Patricis: benestants
  2. Plebeus: poble
  3. Esclaus

Era una societat amb religió politeista. Hereten la mitologia grega i la llatinitzen. Reben culte als lars, que són les divinitats que protegien a la família, situades usualment al laràrium.

Són fidels a Roma i a l’Emperador -li fan culte, era considerat d’origen diví-.

L’autor de l’obra és desconegut.

Anàlisi formal Estil

  • Influència grega, les copien
  • Realisme
  • Relació escultura i arquitectura: decorava els edificis
  • Materials: bronze, marbre i pedra ●        Tipologia:

○    Retrat: tenia valor pràctic. Bust i retrat eqüestre.

○   Relleu commemoratiu: instrument de propaganda política.

  • Deriva de la tradició etrusca (no idealitza)
  • Màxim Realisme físic, sobretot del rostre
  • Profunditat psicològica: mostrava la personalitat i els sentiments
  • Representacions del bust

Descripció

Figura masculina vestida amb toga i palludamentum muntant a cavall amb el braç dret aixecat.

És una escultura exempta eqüestre, feta de bronze daurat amb la tècnica de la cera perduda.

Composició

Presenta una composició oberta i equilibrada. Això ho aconsegueix distribuint el pes: el cavall està tirat enrere i l’home té una posició recta.

No és simètrica.

Escultura multifacial.

De línies destacades en trobem dues: hi ha una vertical a l’emperador i una horitzontal al cavall.

Superfície

Superfície llisa amb modelatge suau.

Elements expressius

Hi ha moviment a la pota del cavall, al cap de l’animal i al braç. És un moviment contingut.

Trobem Realisme al rostre, al cabell i a la barba. S’ha fet un retrat psicològic: és savi i serè. També hi ha molt detallisme al cavall. La roba està tractada amb la tècnica dels draps molls.

Anàlisi conceptual

Funció

Commemorativa, política i propagandística. Commemora la victòria de Març Aureli en una campanya militar a Mesopotàmia.

Significat

Es creu que a sota del peu aixecat del cavall hi havia el cap d’un dels bàrbars vençuts. Hi han escrits de l’època medieval que ho descriuen.

Aquesta escultura és l’única peça de bronze que s’ha conservat de l’Imperi ROMà. Les altres es van reutilitzar. Aquesta, però, es va conservar per error. Els cristians es van pensar que el que es representava era Constantí -primer emperador cristíà- i per aquesta confusió el van conservar.

En uns inicis, l’escultura estava davant del Palau de Laterà, però a partir del Segle XVI es va traslladar a la Piazza dei Campidoglio, feta per Miquel Àngel. Aquest artista també va fer el podi on es va col·locar l’escultura.

Models i influències

Models

  • tipologia escultura gairebé original dels romans
  • hi ha alguna escultura grega d’un atleta a cavall, però no es conserva Influències
  • Renaixement
  • Barroc

Entradas relacionadas: