La condició humana i els totalitarismes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Medicina y Salud

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Homo laborans

ESPAI PRIVAT: treballar per a mantenir la vida; per a la pura subsistència. Es treballa en grup, com si el grup fos un únic cos. L’animal laborans: no genera cap espai/només produeix vida biològica aliments i garantir la subsistencia del individuo.

Homo faber

ESPAI PÚBLIC: és la mundanitat, ja que el treball crea i condiciona el món. En l'homo faber no hi ha aïllament, sinó interacció social, però aquesta és purament econòmica, no política. Malgrat això, és des d'aquesta esfera des d'on es donen els requisits per a l'acció. No obstant, encara no hi ha llibertat perquè tot està subjecte a la utilitat i la funcionalitat. En definitiva, l'homo faber representa una mentalitat moderna que valora la capacitat humana per resoldre problemes i crear, però que pot portar a la devaluació de les coses i la seva instrumentalització excessiva.

Homo loquens

L'acció: ACCIÓ és paraula. Acció és la paraula en el discurs. És sempre política i algo social. Es mostra entre els individus i explica que no si no hi ha vida activa (acció), no hi ha identitat. L’individu és en els espais polítics. Política: Possibilitat de participació activa, VOTAR. La participació del poble. L’acció humana és inici “natalitat” capacitat de fer aparèixer el que és inèdit, allò nou. És llibertat, començament. Només és acció si va acompanyada de paraula, de discurs. NI PROPAGANDA NI ADOCTRINAMENT. Per això també critica els règims totalitaris perquè es basa en adoctrinar. Com els règims de Reich o Stalin. El treball ens acaba condicionant i allunyant de la llibertat, a l’igual que les institucions. Per Arendt, anar a votar no era una acció activa, ni política.

TOTALITARISMES

Es descriu com un mal absolut que es caracteritza per una ideologia absurda, maquinària institucional i mecanització de l'execució, terror i propaganda. Venen donades per la debilitat democràtica. I per la Banalitat del mal: el mal com a estupidesa. El treball(labor) → l’activitat de l’animal laborans → subsistència de l’individu són els béns de consum.

ELS PERILLS DE LA DEMOCRÀCIA

L’amenaça de domesticació dels ciutadans i la demagògia, que pot portar al totalitarisme. La societat moderna de masses, amb la seva soledat, conformisme i rebuig de l'acció pública, proporciona un terreny fèrtil per al totalitarisme. El desig de crear un 'home nou' porta a la destrucció de la humanitat. El mal absolut del totalitarisme amb la banalitat del mal, com descriu Arendt, que es caracteritza per la falta de pensament, la manca de resistència i l'obediència cega.


Espai privat

Pensament/Fora del món/Solitari/Homo laborans

Espai públic

Dins el món/Realitat (entre els altres) (és just el mig entre el pensament i l’acció) (punt de partida per l’acció)/Acció (amb els altres)/Homo faber

ESTAT

Àrea geogràfica determinada territorialment, amb lleis i tenen normes escrites i acordades. Distribueix poder i qui pot estar al seu territori.

PAÍS

Fonamentació política, forma unificada que adopta el poder i sobirania del territori.

NACIÓ

Una comunitat unida per vincles, com la llengua, la cultura o l’origen ètnic comú de la població.

L’Antisemitisme

És una actitud o comportament hostil cap als jueus, basat en prejudicis i estereotips negatius.

POLÍTICA

No és anar a votar, es creen règims totalitaris en quan la gent s’allunya de la política.

SOCIETATS EN MASSA

Anar tots en remat, fer tot en conjunt.

PLURALITAT

Hi ha pluralitat perquè tothom té coses a dir. Activitat pròpia de l’homo loquens.

MAL BANAL

Aquell mal que succeeix perquè ningú posa res en qüestió.

MAL ABSOLUT

Es fa d’una manera conscient i la finalitat és crear terror pànic i destrucció.

REPÚBLICA

Lloc on només es pot donar l’acció. Es dona pels homes i l’autogovern, es té en compte la llibertat. Democràcia directa, decisions constants. No democràcia representativa (la d’ara votant cada 4 anys). Governa el poble i hi ha acció.

ACCIÓ I LLIBERTAT

L’espai públic s’assoleix solament quan és materialment possible l’accés materialment possible l’exercici de la FRATERNITAT, única via per l’exercici de L’ ACCIÓ. Ens fa individus.

La condició humana

A quedat absorbit per el treball → desulacio humana, el home no pot satisfaci les seves necessitats humanes i es converteix en una maquina de treballar (perduda d'identitat)/es pot treballar amb companyia però no hi ha cap tipus de relació(social).

TEORIA NATURALISTA

L’home és social per naturalesa, i és només en societat que es realitza com a humà. La finalitat de l’Estat és el bé comú.

TEORÍA CONTRACTUALISTA

L’origen de la societat és un contracte/social: acord entre persones. 3 Visions: Absolutisme/Liberalisme/Sobiranisme.

Entradas relacionadas: