Conceptes d'educació i ensenyament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB
DIDÀCTICA: Art o ciència d'ensenyar. Descriu tècniques i coneixements per ensenyar millor.
METODOLOGIA: Ciència que estudia els mètodes de coneixement, investigació i interpretació. La seva finalitat és:
- Coneixements
- Competències
- Habilitats professionals
ENSENYAMENT: Comportament dels professors durant el seu treball. El seu objectiu és:
- Trobar mètodes d'ajudar als estudiants a aprendre.
APRENENTATGE: Canvi d'un comportament resultant d'una experiència.
Proces d'ensenyament-aprenentatge
1-PLANIFICACIÓ: Fase previa per programar el pla d'actuació (EVITAR IMPROVISACIÓ)
2-EXECUCIÓ: Posta en pràctica de les activitats anteriorment planificades.
3-AVALUACIÓ: Valoració de la planificació.
L'educador ha de treballar amb uns elements:
- Avaluació inicial del grup
- Continguts i objectius
- Mètodes
- Mitjans a utilitzar
- Avaluació contínua i final
Principis de l'educador:
- 1-Saber comunicar
- 2-Coneixements de resultats
- 3-Programació didàctica
- 4-Búsqueda de solucions
- 5-Motivació
Definició de mestre/professor:
- Persona amb formació universitària amb funcions i tasques docents en institucions educatives formals. Aquestes tasques són:
- Intencionals
- Planificades
- Avaluables
- Responsables
Classificació dels professors
Paidotrops: Instrucció i formació.
- Individuals
- Socials
Logotrops: Importància als valors culturals.
- Humanistes
- Científics
Diferència entre poder i autoritat
PODER: Capacitat per coaccionar algú perquè faci la teva voluntat degut a la teva posició.
AUTORITAT: Art de conseguir que la gent faci voluntàriament alguna cosa degut a la teva influència personal.
Intel·ligències múltiples
Intel·ligència: Destresa que es pot desenvolupar.
- 1-LOGICO-MATEMÀTICA: Sensibilitat patrons numèrics.
- 2-CINETICO-CORPORAL: Capacitat controlar els moviments corporals
- 3-MUSICAL: Capacitat per apreciar ritmes
- 4-LINGÜÍSTICA: Capacitat per processar missatges
- 5-NATURISTA: Sensibilitat pel món natural
- 6-INTRAPERSONAL: Capacitat d'automotivació
- 7-INTERPERSONAL: Capacitat de comprendre a les altres persones
El material
CONVENCIONAL I NO-CONVENCIONAL:
- FIX
- MOBIL
- SEMI-MOBIL
CRITERIS ELECCIÓ DEL MATERIAL
- Polivalent
- Pràctic
- Funcional
AVANTATGES D'UN PROGRAMA
- Evitar la rutina
- Evitar la improvisació
- Estalviar temps i esforç
CRITERIS D'UN PROGRAMA
- Flexible
- Precís
- Clar
Fases del procés d'ensenyament-aprenentatge
1-AREA FÍSICA MOTORA: Qualitats físiques bàsiques, habilitats, edat...
2-AREA INTEL·LECTUAL: Capacitat de raonament, atenció, memòria...
3-COGNITIVA (CONEIXEMENT)
4-AREA SOCIAL: Relacions, cultura, ambient social...
5-AREA AFECTIVA: Empatia, companyerisme, comprensió…
Taxonomia de Bloom
1-COGNOSCITIUS
2-AFECTIUS
3-MOTORS
Taxonomia de Vivian i Gilbert Landsheere
1-OBJECTIUS GENERALS: Marquen intencions
2-OBJECTIUS OPERACIONALS: Concreció i especificació
Taxonomia de A.Pila Teleña
1-OBJECTIUS MEDIATS: Cicle anual-->Generals
2-OBJECTIUS IMMEDIATS: objectius de sessió-->Operacionals
Taxonomia de M.Pieron
1-FINALITAT: Nens aprenguin a nedar
2-OBJECTIUS GENERALS: Perdre la por a l'aigua
3-OBJECTIUS ESPECÍFICS: Millorar la coordinació
4-OBJECTIUS OPERATIUS: Aprendre tècnica crol
5-CONTINGUTS: Tres piscines de 25 amb fusta