Conceptes Clau d'Història: Segles XVIII i XIX

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,97 KB

Antic Règim i Il·lustració

  • Societat estamental: Divisió de la població en privilegiats (noblesa i clergat), els quals posseïen la major part de la propietat territorial, no pagaven impostos i ocupaven càrrecs públics; i els no privilegiats (pagesos i burgesos) que pagaven forts impostos i estaven exclosos de l'activitat política.
  • Economia senyorial: La corona, la noblesa i l'església eren titulars de les terres sobre les quals exercien jurisdicció i n'obtenien unes rendes.
  • Absolutisme: Sistema polític en què el governant o la institució que exerceix les funcions de govern té un poder il·limitat.
  • Centralització: Sistema monàrquic en què tot el territori constitueix una única estructura de caràcter uniforme.
  • Il·lustració: Moviment intel·lectual europeu, propi del segle XVIII, caracteritzat per la confiança en la raó i pel foment de l'educació.
  • Despotisme il·lustrat: Forma de govern implantada als països il·lustrats en què la feblesa de la burgesia i la ignorància de les classes populars feien impossible qualsevol canvi si no era assumit pel monarca.

Revolució Industrial i Moviment Obrer

  • Manufactures: Van ser les antecedents a les primeres indústries i tenien la finalitat de superar les limitacions gremials, augmentar la producció i posar fre a les importacions.
  • Comerç colonial: Intercanvi de productes entre les ciutats i les colònies, en el cas d'Espanya amb Amèrica.
  • Classe social: Forma d'organització social en què els individus s'agrupen segons les característiques econòmiques i no jurídiques.
  • Exclaustració: Abandonar el convent per part d'un religiós.
  • Proletariat: Treballador assalariat, també conegut com a obrer. Aquell que només posseeix descendència.
  • Luddisme: Moviment d'origen anglès contra el nou sistema industrial que es manifestava en una acció espontània i violenta com la destrucció de màquines.
  • Acció directa: Activitat individual i violenta de l'anarquisme de caràcter terrorista.
  • Anarcosindicalisme: Corrent de l'anarquisme partidari de l'acció col·lectiva i revolucionària dels treballadors, agrupats en sindicats revolucionaris, i contrària als mètodes terroristes.
  • Societats mutualistes: Entitat sense ànim de lucre constituïda sota els principis de la solidaritat i l'ajuda mútua.
  • Burgesia industrial: S'identifica pel seu paper en el mode de producció capitalista.
  • Les tres classes de vapor: Una organització d'obrers que es va formar a Barcelona l'agost de 1869 amb la federació de les societats de teixidors mecànics, filadors i jornalers de les empreses tèxtils de Barcelona.

Liberalisme, Sexenni Democràtic i Restauració

  • Liberalisme democràtic: Grup dedicat a la difusió d'idees i accions liberals per tal de crear una força política alternativa a totes les existents.
  • Pacte d'Ostende: Pacte entre unionistes, progressistes i democràtics en contra d'Isabel II.
  • Republicanisme federal: Propugnava un sistema dividit en estats federals. Va ser un component de reivindicació social molt important.
  • Cantonalisme: Sistema polític que propugna la divisió de l'Estat en cantons gairebé independents. Va ser el fenomen més radical del federalisme i va influir molt al moviment obrer i a l'internacionalisme.
  • La Revolució de 1868 o La Gloriosa: Aixecament revolucionari espanyol que va tenir lloc el setembre de 1868 i va suposar el destronament de la reina Isabel II i l'inici del període denominat Sexenni Democràtic.
  • Llei de mines: Estableix la venda o concessió de jaciments minerals a companyies privades, principalment estrangeres i els oferia generoses facilitats.
  • Manifest de Sandhurst: Redactat per Cánovas del Castillo, sintetitzava el programa de la nova monarquia alfonsina: un règim conservador i catòlic que garantia el funcionament liberal i restabliria l'estabilitat política i social.
  • Quintes: Crides de soldats per sorteig entre els joves de 20 o 30 anys per anar a l'exèrcit. Les classes populars s'hi oposaven perquè les classes altes podien pagar-ho.
  • Internacionalisme: Agrupa les idees expressades per l'Associació Internacional de Treballadors per expressar la necessitat de la unió dels obrers de tot el món per defensar els seus interessos i les seves reivindicacions.
  • Impost de consums: Impost que gravava els productes bàsics (vi, carn, sabó...). Eren els més impopulars entre les classes populars.

Entradas relacionadas: