Conceptes bàsics de mecànica: màquines, mecanismes i unions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,77 KB
Conceptes fonamentals de mecànica
Màquina: Sistema format per un o més conjunts mecànics amb parts mòbils i, eventualment, per altres conjunts, concebut per realitzar una tasca determinada.
Mecanismes i lleis de la mecànica
Mecanisme: Conjunt d'elements mecànics que realitza funcions de guiatge i transmissió relacionades amb els moviments i les forces en el si d'una màquina.
Lleis de la mecànica:
- Estàtica: S'analitzen els aspectes relatius a l'equilibri de les forces que hi actuen.
- Cinemàtica i dinàmica: Comprèn l'anàlisi de les forces i els moviments que s'originen d'acord amb els mecanismes adoptats.
Elements de màquines i unions
Elements de màquines:
- Unions fixes: S'utilitzen quan la unió ha d'aguantar esforços mecànics importants i no és necessari el seu desmuntatge.
- Unions desmuntables: Quan s'utilitzen elements que s'han de desmuntar amb facilitat.
Tipus d'unions
- Reblada: Quan s'han d'unir peces planes de poc gruix que no admeten la soldadura, o peces en les quals les soldadures podrien provocar tensions i deformar-les, s'utilitza la reblada.
- Unions cargolades: Quan dues peces s'han d'unir d'una manera no permanent que permeti muntar-les i desmuntar-les. Es fan servir els cargols que realitzen funcions de subjecció. Components del cargol: cargol, femella, volandera i la rosca.
Característiques de les rosques
- Pas de rosca: Format per una superfície soldada que forma un filet que s'enrotlla helicoidalment sobre un cilindre.
- Inclinació de la rosca: Segons on comenci l'enrotllament del filet podrem saber si el cargol ha de girar cap a la dreta o cap a l'esquerra.
- Rosques normalitzades: S'han de fabricar segons unes condicions que determinen totes les formes i dimensions de la rosca per facilitar la seva intercanviabilitat.
Altres elements mecànics
- Clavetes: Són unes peces que van ubicades dins uns rebaixos o entallades d'una geometria determinada fets a l'eix.
- Molles: Elements dels quals el material té propietats elàstiques. Aquestes i les unions elàstiques es fan servir per absorbir energia.
- Rodaments: És un element intermedi muntat entre dos òrgans d'un mecanisme que giren un respecte de l'altre; assegura que quedin units.
- Lubricants: Substància capaç de disminuir la fricció que existeix entre els elements en contacte d'una màquina.