Conceptes bàsics d'economia i sectors productius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en con un tamaño de 2,66 KB

Conceptes econòmics fonamentals

  • Producte interior brut (PIB): Valor total dels béns i serveis produïts en un país durant un any.
  • Borsa: Mercat on es negocia públicament la compra i la venda de matèries primeres, accions d'empreses, productes financers, etc.
  • Rendibilitat: Relació que hi ha entre els diners invertits en una activitat econòmica i els guanys que aquesta activitat genera.
  • Productivitat: Relació que hi ha entre la producció obtinguda i tots els factors utilitzats per obtenir-la.
  • Taxa d'atur: Nombre de persones desocupades, però que cerquen feina, sobre el total de la població activa. S'expressa en tant per cent.
  • Taxa d'inflació: Elevació percentual anual del nivell general de preus, que produeix una pèrdua del poder adquisitiu. Acostuma a mesurar-se amb l'índex de preus al consum (IPC).

Sectors de l'activitat econòmica

Sector primari

Conjunt d'activitats econòmiques dedicades a l'obtenció de productes procedents del medi natural, els quals esdevindran matèries primeres per a altres sectors de l'activitat (agricultura, ramaderia, pesca i l'explotació forestal).

  • Monoconreu: Conreu en un territori determinat i de manera exclusiva, o molt majoritària, d'una sola espècie vegetal.
  • Revolució verda: Conjunt de canvis en el tipus de conreu i en la tecnologia utilitzada introduïts en l'agricultura de diversos països subdesenvolupats.
  • Arrendament: Cessió d'una propietat agrària a una persona per tal que la conreï per un temps determinat mitjançant el pagament d'una renda convinguda.

Termes relacionats amb la pesca

  • Mola de peix: Gran quantitat de peixos que es desplacen plegats.
  • Fitoplàncton: Conjunt d'organismes vegetals que viuen al mar i formen part del plàncton.
  • Calador: Lloc amb pesca abundant on es llancen o es calen les arts de pescar.

Sector secundari

Conjunt d'activitats dedicades a processar i transformar les matèries primeres (indústria i construcció).

Sector terciari

Sector econòmic integrat per les activitats relacionades amb la prestació de serveis.

Gestió empresarial

Logística: Conjunt d'activitats d'una empresa dedicades a la planificació i la gestió de les compres, l'emmagatzematge, el manteniment, etc. L'objectiu bàsic d'aquesta planificació és l'optimització dels costos i del temps utilitzat.

Entradas relacionadas: