Competències Bàsiques i Documents de Centre: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,31 KB

Competències Bàsiques

Les competències bàsiques són un element d'integració per damunt dels altres elements del currículum que pretenen assegurar els aprenentatges imprescindibles i que contribueixen a obtenir resultats d'alt valor social (la no exclusió). Hauran de desenvolupar-se en l'educació primària i adquirir-se en finalitzar l'ensenyament obligatori.

Com s'integren les competències bàsiques al currículum?

Donen pautes en la presa de decisions amb relació als objectius, continguts i metodologia.

Com es desenvolupen?

Amb el treball en cada àrea. A més, hi ha relació directa entre les competències bàsiques i l'àrea, i algunes competències bàsiques tenen un caràcter més transversal.

A nivell d'aula

  • Per mitjà dels continguts de les àrees i matèries del currículum.
  • Per mitjà de la metodologia utilitzada.

Relació entre les competències bàsiques i els elements del currículum

Objectius

Afavoreixen la interrelació entre les distintes àrees i la coordinació entre el professorat.

Continguts

  • Treballen a partir de situacions problema la implicació de l'alumne en la recerca, estudi, experimentació, reflexió, aplicació i comunicació del coneixement.
  • Utilitzen les TIC.
  • Utilitzen els processos d'autoregulació: avaluar el que hem fet, destacar disfuncions, introduir canvis, verificar resultats.

Metodologia

Aprenentatges amb sentit i rellevància, i aplicats a situacions i contextos diferents.

No es tracta que l'alumne aprengui coneixements, sinó que sàpiga aplicar-los, encara que per saber fer, cal saber.

Criteris d'avaluació

Tècniques i instruments variats (el treball individual i en grup, portafoli, proves orals i escrites...).

Tipus de Competències Bàsiques

  • Competència lingüística: la llengua com a instrument i integració dels aprenentatges.
  • Competència matemàtica: utilització dels coneixements matemàtics en la resta d'aprenentatges.
  • Coneixement i interacció amb el món físic: interacció del subjecte amb el medi físic en què es mou i comprèn.
  • Tractament de la informació i competència digital: un recurs didàctic imprescindible per aprendre a aprendre i aconseguir una autonomia.
  • Social i ciutadana: incorpora el treball de les habilitats socials, el coneixement de la realitat social i el paper del subjecte com a membre de la societat.
  • Cultural i artística: l'observació i percepció de les manifestacions culturals i artístiques, i la utilització de l'expressió artística com a expressió personal.
  • Aprendre a aprendre: adquirir les eines per saber el que sap i no sap; el que pot fer ell mateix i el que pot fer amb ajuda. Es tracta de l'autonomia i iniciativa personal.
  • Autonomia i iniciativa personal: es tracta del propi desplegament personal, valors i projecte per a la teva vida personal i en grup.

Classificació de les Competències Bàsiques

Àmbit de l'expressió i la comunicació

  • Competència lingüística
  • Competència matemàtica
  • Competència cultural i artística
  • Tractament de la informació i competència digital

Relació i interacció

  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència social i ciutadana

Desenvolupament personal

  • Aprendre a aprendre
  • Autonomia personal

Les competències bàsiques estan a l'abast de tots, són comunes a molts àmbits de la vida i són útils per a seguir aprenent.

Les Unitats de Treball (UD)

Les unitats de treball (UD) serveixen per al desplegament de les competències bàsiques. Cada UD és un microcurrículum en què es defineix el procés d'ensenyament-aprenentatge: objectius, competències bàsiques, criteris d'avaluació i mètodes pedagògics que es desenvoluparan en una unitat de temps prèviament establerta.

Estructura d'una UD

  • Títol i elements d'identificació.
  • Breu justificació del seu interès i utilitat.
  • Aprenentatges que cal desenvolupar en l'alumne.
  • Disseny de les seqüències de l'aprenentatge.
  • Disseny de la metaavaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'alumnat.

Documents de Centre: PEC, PCC, PGA, PAD

LOE

La LOE (Llei Orgànica d'Educació), en el Capítol II, article 20, parla de l'autonomia dels centres. En el Capítol II, article 121, es refereix al PEC (Projecte Educatiu de Centre): valors, objectius i prioritats d'actuació. El Títol V parla del règim de funcionalitat. El Capítol I, article 87, tracta del Projecte Educatiu de Centre. El Capítol II, articles 89 i 90, es refereix al PCC (Projecte Curricular de Centre). El Capítol III, article 92, parla del PGA (Programació General Anual).

PEC (Projecte Educatiu de Centre)

És el document del centre que recull les decisions de tota la comunitat educativa. Aquestes decisions formen els trets d'identitat d'un centre i estan referides a: Qui som?, Què volem?, Com ens organitzem? Inclourà: fins i intencions educatives, LUEV, PNL, disseny particular d'educació bilingüe, criteris bàsics d'organització del centre, participació dels diferents elements de la comunitat escolar, la coordinació amb els serveis del municipi i RRII (estructura organitzativa, normes bàsiques de funcionament i convivència, funcionament intern).

PCC (Projecte Curricular de Centre)

Concreten i complementen el currículum oficial de la Comunitat Valenciana en el marc del Programa d'Educació Bilingüe. Inclourà: adequació dels objectius generals d'Educació Infantil i Educació Primària al context escolar, socioeconòmic, cultural i sociolingüístic del centre, i les característiques de l'alumnat; criteris metodològics de caràcter general, etc.

PGA (Programació General Anual)

Estarà constituïda pel conjunt d'actuacions derivades de les decisions adoptades en el PEC i PCC que es realitzaran cada curs acadèmic. Inclourà: els criteris pedagògics per a l'elaboració de l'horari de l'alumnat; el PEC o les modificacions del ja establert; el Projecte Curricular d'Etapa o les modificacions del ja establert; el programa anual d'activitats extraescolars i serveis complementaris; la situació del procés d'aplicació del PNL; la memòria administrativa, que inclourà el document d'organització del centre; activitats de formació permanent i de perfeccionament que afecten el professorat; el calendari de reunions dels òrgans de govern del centre.

PAD (Pla d'Atenció a la Diversitat)

És el document que recull l'anàlisi de la situació de cada centre amb les mesures (actuacions i programes) encaminades a atendre la diversitat de l'alumnat i els recursos que es destinaran per a això, així com el procediment d'avaluació i revisió del mateix. Finalitats: servir de referent per concretar la resposta a les necessitats educatives especials, ser un instrument per planificar els suports i els recursos personals, i facilitar la inclusió.

Entradas relacionadas: