Comerç Internacional: Factors i Proteccionisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,02 KB
Comerç Internacional
Justificació
És el terme que engloba les relacions econòmiques internacionals en el seu conjunt, importacions i exportacions entre diferents zones geogràfiques.
Factors
- Costos de producció: Està compost per mà d'obra. Per exemple, si a un país la mà d'obra és més barata, s'invertirà més per fabricar un producte.
- Tecnologia, riquesa natural i climatologia: S'han de comprar productes d'altres països perquè aquí no es fabriquen.
- Demanda: És el que a nosaltres ens agrada, les nostres preferències.
Diferenciació entre Comerç Internacional i Exterior
El comerç internacional són les relacions internacionals entre diferents territoris duaners. Per exemple, entre la Unió Europea i Japó.
El comerç exterior són les relacions internacionals dins el mateix territori. Per exemple, França i Espanya.
Comerç exterior = Adquisicions intracomunitàries.
Especialització i Avantatge Comparatiu
Especialització: Les economies nacionals tendeixen a especialitzar la seva economia en aquelles àrees que, per raons naturals, socials, etc., li són més favorables. D'aquesta manera només aconseguirà ampliar els béns i serveis mitjançant el comerç entre diferents països. Això dona com a resultat la millora de la qualitat de vida dels seus ciutadans.
Economies d'escala: Nom amb el qual es designa l'avantatge en costos que certes empreses assoleixen en augmentar la quantitat de béns produïts.
Teoria d'Adam Smith: Amb la seva obra La riquesa de les nacions, va afirmar que els països s'especialitzen en produir aquells béns sobre els quals tenen un avantatge absolut, és a dir, que són capaços de produir el mateix nombre de béns aplicant menor quantitat de treball. Això vol dir que si un país produeix més del que consumeix pot intercanviar béns i serveis, i té avantatge absolut amb els béns que pot produir amb menys recursos productius.
Avantatge comparatiu: David Ricardo va donar un pas més i va demostrar que tots els països es poden beneficiar especialitzant-se, cada un en la producció de béns encara que no tinguin un avantatge absolut en ells. És suficient que tinguin avantatge comparatiu, és a dir, que siguin capaços de produir-lo a un preu menor que altres països.
No n'hi ha prou amb especialitzar-se, sinó que cal fer-ho de manera intel·ligent perquè el comerç reporti beneficis als països; cal que produeixin només allò que els proporciona un avantatge de comerciants amb altres, en termes de cost d'oportunitat.
Proteccionisme
És la introducció de restriccions al comerç internacional per protegir la pròpia indústria. La lliure competència al comerç internacional pot perjudicar els interessos d'alguns països. Si a un país li resulta més econòmic comprar un producte a l'estranger que produir-lo, la producció nacional d'aquest país pot desaparèixer. Hi ha certs béns i serveis que un país no es pot permetre de no tenir perquè es crearia una situació de dependència de l'exterior contraproduent els interessos nacionals. Per exemple: tecnologia, armes. En aquests casos, els governs intervenen en el funcionament del mercat i limiten l'entrada de productes estrangers.
Proteccionisme: Conjunt d'actuacions dirigides a restringir l'entrada de productes estrangers amb la finalitat de protegir la pròpia empresa. Implica reduir la competència d'altres països encarint, limitant o prohibint l'entrada de productes estrangers.
Raons del Proteccionisme
- Protecció d'indústries considerades estratègiques per a l'interès públic.
- Foment de la industrialització i creació de llocs de feina.
- Desenvolupament d'indústries emergents.
- Evitar la balança per compte corrent (balança de pagament).
- Motius econòmics o polítics.
- La recaptació de diners.
Inconvenients del Proteccionisme
- Disminueix la competitivitat interna.
- Fomenta el monopoli.
- Perjudica el consumidor nacional.
- Es dificulta l'especialització internacional.
Mesures de Proteccionisme
- Barreres fiscals: Aranzels
- Específics: Quantitat fixa per unitat de producte.
- Segons el valor = Impost.
- Barreres quantitatives: Contingents = limitar les quantitats de productes.
- Ajudes a l'exportació.
- Subvencions.
- Crèdits a l'exportació.
- Avantatges fiscals a l'exportació.
- Suport a l'exportació.
- Barreres tècniques.
- Drets de duana.
- Normes de qualitat, salut i seguretat.
- Etiquetatge especial.
- Obligació de dipòsit previ.
- Barreres mediambientals (envasos reciclables, no productes contaminants).
- Dúmping = Preus inferiors als costos de producció.