Comentario de texto 6

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,49 KB

AIXI COM CELL QUI'N LO SOMNI S DELITA Ausias March 1397-1459  Aquest text titulat ‘‘axi com cell qui ‘n lo somni s delita’’està escrit per Ausiàs March durant l’època de decadència de la poesia trobadoresca, base de la nostra poesia culta fins el Segle XV. Les característiques principals de la poesia trobadoresca són que és una poesia estructurada i rígida, formal, destinada a ser cantada, està escrita en occità, domina les lleis mètriques i retòriques, i utilitza tractats de poètica i lírica. Poc a poc s’esdevé un procés de desprovençalització que passa progressivament de l’ús de la llengua occitana a l’ús del català lliure d’occitanismes. Així, s’observa una evolució entres les obres de Pere March, Jordi de Sant Jordi i en aquest cas Ausiàs March, on cada vegada hi ha menys occitanismes. Ausiàs March fou cavaller i poeta, fill del també cavaller i poeta Pere March, va nàixer a Gandia cap al 1397. De molt jove prengué part en les expedicions que Alfons el Magnànim realitzà pel Mediterrani. Aquestes actuacions, brillants i arriscades, li foren recompensades pel rei, el qual li atorgà més terres de les que ja posseïa a Beniarjó per herència del seu pare. A partir dels vint-i-set anys ja no eixiria de la seua terra. Primer a Gandia, on administrava les seues propietats i més tard a València, on tingué una vida molt moguda i desordenada. Als quaranta anys es casà amb Isabel Martorell germana de Joanot Martorell i va enviduar dos anys després. El 1443 es tornà a casar, ara amb Joana Escorna, que també va morir molt jove. Ausiàs March va morir el 3 de març de 1459 a València. Cinc fills bastards i cap de legítim li han estat reconeguts. La seua obra consta de quasi deu mil versos, cosa per la qual ha estat reconegut el més gran poeta de la literatura catalana. Tota la poesia escrita al Segle XVI a sigut un intent d’imitació d’aquest gran poeta. L’obra d’Ausiàs March està dividida en cants d’amor, cants de mort, cants morals i cant espiritual, encara que en el seus poemes sempre parla dels seus amors. Aquest text en concret pertany al cicle ‘‘Lir entre Cards’’.

Tema:cal viure l’amor en el present

Resum: Ausiàs pensa que tot el passat sempre serà millor. Aquest pensament ve d’una situació dolenta per la qual està passant, inclús arriba a comparar-se amb un condemnat a mort. El seu pensament no viu tranquil enyorant a la seua amada. Encara que sempre apareix l’envejós que dona mals consells per a fer-se amb la seua amada.



Estructura: L’estructura que segueix aquest text està composada per plantejament (1-8), nus (9-40) i desenllaç (41-44).

Funcions llenguatge: trobem la funció estètica per què els accents estan sempre al mateix lloc, la funció expressiva per què tracta de donar consell (e com lo vol d’algun plaer servir li·n pren axi com dona ’b son infant, que si veri li demana plorant ha ten poch seny que no·l sab contradir), la funció apel·lativa per que tracta de canviar l’opinió del receptor, la seua amada (Temps de venir en negun be·m pot caure; aquell passat en mi es lo millor), i la funció metal·língüística (mas del passat, qu’es no-res e finit).

Nivells.nivell fonico-fonologic: pocs occitanismes (ab), que apareixen sobretot en frases fetes. A poc a poc es va veient com s’utilitzen menys occitanismes i es passa a un català més pròxim a dels nostres dies. A més, el ritme del text és la estrofa catalana clàssica o octava reial, composada de vuit versos decasíl·labs en art major, sessurats en la quarta i desena síl·laba, i de ritme consonant (ABBA CDDC), creucreuada i capcauada.

Nivell morfo-sintactic: l’estructurem en dixis, nexes i tipus d’oracions. En quant als dixis trobem dixis temporals (passat), dixis personals (mi) i dixis espacials (aquells). En referència als nexes trobem nexes adversatius (mas), nexes causals (que), nexes condicionals (si be) i nexes consecutius (tan que). Pel que fa a el tipus d’oracions que es troba al text hi ha un ús de causals, adversatius i comparatives, recursos que utilitza molt Ausiàs March per aconseguir el seu propòsit, convèncer la seua amada.

Nivell léxico-semàntic assenyalem que els camps léxics que més s’utilitzen al text son els referents a l’amor (amador, amor, plaher,...) i a la mort (dolor, jaure, caure, dolor, mort,...) En quant a les figures retòriques que apareixen al text trobem hipèrboles (lo be, com fuig, ab grans crits mal apella),  personificacions (tot son menjar en dolor se nodreix), encavallaments (Malament viu qui te lo pensament per enamich, fent li d’enuyts report), comparacions (Com l’ermita, qui ’nyorament no·l creix d’aquells amichs que teni’en lo mon) i sinécdoque (mos)

Val/COn: el text titulat ‘‘axi com cell qui ‘n lo somni s delita’’ tracta de l’amor passat i de com es molt difícil viure sense ell.

Entradas relacionadas: