Colosseu i Kouros d'Anavyssos: Arquitectura i Escultura Clàssiques
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,78 KB
Colosseu o Amfiteatre Flavi
Descripció
Edifici de planta el·lipsoïdal amb aforament per a 50.000 espectadors, 45.000 dels quals asseguts. La forma deriva del teatre.
Elements de Suport
Arcs de mig punt i pilars. Entre les obertures dels arcs del segon i tercer pis hi havia estàtues. Els arcs interiors són de volta de canó.
Espai Exterior
Presenta quatre pisos d'arcs superposats. Els tres primers pisos tenen arcades obertes.
- Primer pis: Columnes d'ordre toscà (capitell amb equí i àbac).
- Segon pis: Ordre jònic.
- Tercer pis: Ordre corinti (capitell amb fulles d'acant).
- Quart pis: Pilastres corínties emmarcant finestres quadrades (afegit posteriorment).
L'àtic elevava el mur i proporcionava ombra. Les mènsules suportaven el velarium, un tendal per protegir els espectadors de la pluja.
Espai Interior
Graderia (càvea) el·líptica al voltant de l'arena, dividida en tres sectors amb corredors (vomitoria) per facilitar la sortida. Un pòdium separava l'arena de la càvea. Sota l'arena, hi havia un soterrani amb paviment de fusta.
Relació amb l'Entorn
Coherència espacial amb línies corbes dels arcs i voltes de canó. Gran monumentalitat.
Estil
Introdueix fórmules constructives com arcs i voltes. Crida l'atenció a primera vista.
Contingut i Significació
Espectacles: lluites de gladiadors (munera), caceres (venationes) i batalles navals (naumàquies). Entrada gratuïta, distribució per jerarquia social. Les dones hi podien assistir.
Funció
Lúdica. Espectacles fins al 438 d.C., quan Valentinià III els va suprimir.
Context Històric
El Papa va usar el Colosseu com a pedrera. Síntesi de la tècnica decorativa romana i hel·lènica. L'aplicació dels tres ordres a l'exterior al·ludia a l'arquitectura grega (elegància) i reduïa l'escala de l'edifici.
Kouros d'Anavyssos
Documentació General
- Autor: Anònim
- Cronologia: Segle VI a.C.
- Tipologia: Escultura exempta, dempeus
- Material/Tècnica: Marbre tallat (originalment policromat)
- Dimensions: 1,94 m
- Localització: Museu Arqueològic Nacional (Atenes)
Anàlisi Formal
Descripció
Figura masculina nua.
Composició
Eix de simetria vertical. Braços enganxats al cos, una cama avançada. Simetria natural del cos humà, figura dreta. Eix horitzontal a la cintura. Musculatura romboïdal. Frontalitat i geometrització de les formes (especialment el cabell). Intent de naturalisme en la musculatura. Repetició de formes en el rostre (cella i parpella).
Ritme
Estàtica per la rigidesa. Lleuger intent d'acció amb la cama avançada.
Temes i Expressivitat
Inexpressiu, amb el "somriure arcaic". Voluntat d'eternitat amb la mirada a l'horitzó.
Estil
Grec arcaic, influència egípcia en la tècnica. Evolució cap a formes més naturals.
Interpretació
Contingut i Significació
Representació d'atletes. Aquest kouros commemora un atleta tres vegades victoriós als Jocs Olímpics, mort en combat. Antropocentrisme grec, bellesa del cos humà. Valors aristocràtics: disciplina, autocontrol i mesura.
Funció
Commemorativa i funerària. Representació de divinitats, imatge votiva o memorial.
Context Històric
Jocs Olímpics en honor a Zeus. Reafirmació del panhel·lenisme.
Conclusions
Figura atlètica d'estil arcaic amb trets naturalistes.