Colosseu i Kouros d'Anavyssos: Arquitectura i Escultura Clàssiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,78 KB

Colosseu o Amfiteatre Flavi

Descripció

Edifici de planta el·lipsoïdal amb aforament per a 50.000 espectadors, 45.000 dels quals asseguts. La forma deriva del teatre.

Elements de Suport

Arcs de mig punt i pilars. Entre les obertures dels arcs del segon i tercer pis hi havia estàtues. Els arcs interiors són de volta de canó.

Espai Exterior

Presenta quatre pisos d'arcs superposats. Els tres primers pisos tenen arcades obertes.

  • Primer pis: Columnes d'ordre toscà (capitell amb equí i àbac).
  • Segon pis: Ordre jònic.
  • Tercer pis: Ordre corinti (capitell amb fulles d'acant).
  • Quart pis: Pilastres corínties emmarcant finestres quadrades (afegit posteriorment).

L'àtic elevava el mur i proporcionava ombra. Les mènsules suportaven el velarium, un tendal per protegir els espectadors de la pluja.

Espai Interior

Graderia (càvea) el·líptica al voltant de l'arena, dividida en tres sectors amb corredors (vomitoria) per facilitar la sortida. Un pòdium separava l'arena de la càvea. Sota l'arena, hi havia un soterrani amb paviment de fusta.

Relació amb l'Entorn

Coherència espacial amb línies corbes dels arcs i voltes de canó. Gran monumentalitat.

Estil

Introdueix fórmules constructives com arcs i voltes. Crida l'atenció a primera vista.

Contingut i Significació

Espectacles: lluites de gladiadors (munera), caceres (venationes) i batalles navals (naumàquies). Entrada gratuïta, distribució per jerarquia social. Les dones hi podien assistir.

Funció

Lúdica. Espectacles fins al 438 d.C., quan Valentinià III els va suprimir.

Context Històric

El Papa va usar el Colosseu com a pedrera. Síntesi de la tècnica decorativa romana i hel·lènica. L'aplicació dels tres ordres a l'exterior al·ludia a l'arquitectura grega (elegància) i reduïa l'escala de l'edifici.

Kouros d'Anavyssos

Documentació General

  • Autor: Anònim
  • Cronologia: Segle VI a.C.
  • Tipologia: Escultura exempta, dempeus
  • Material/Tècnica: Marbre tallat (originalment policromat)
  • Dimensions: 1,94 m
  • Localització: Museu Arqueològic Nacional (Atenes)

Anàlisi Formal

Descripció

Figura masculina nua.

Composició

Eix de simetria vertical. Braços enganxats al cos, una cama avançada. Simetria natural del cos humà, figura dreta. Eix horitzontal a la cintura. Musculatura romboïdal. Frontalitat i geometrització de les formes (especialment el cabell). Intent de naturalisme en la musculatura. Repetició de formes en el rostre (cella i parpella).

Ritme

Estàtica per la rigidesa. Lleuger intent d'acció amb la cama avançada.

Temes i Expressivitat

Inexpressiu, amb el "somriure arcaic". Voluntat d'eternitat amb la mirada a l'horitzó.

Estil

Grec arcaic, influència egípcia en la tècnica. Evolució cap a formes més naturals.

Interpretació

Contingut i Significació

Representació d'atletes. Aquest kouros commemora un atleta tres vegades victoriós als Jocs Olímpics, mort en combat. Antropocentrisme grec, bellesa del cos humà. Valors aristocràtics: disciplina, autocontrol i mesura.

Funció

Commemorativa i funerària. Representació de divinitats, imatge votiva o memorial.

Context Històric

Jocs Olímpics en honor a Zeus. Reafirmació del panhel·lenisme.

Conclusions

Figura atlètica d'estil arcaic amb trets naturalistes.

Entradas relacionadas: