El cicle vital individual: Erik Erikson

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,89 KB

LECTURA 1: EL CICLE VITAL INDIVIDUAL (ERIK ERIKSON)

FASE 1: CONFIANÇA ENFRONT DE LA DESCONFIANÇA O ETAPA INCORPORATIVA

Des del naixement fins al primer any de vida → sensació de confiança cap a la mare i la família fruit de la cura constant. → Si no se li dóna cura i creix en un ambient caòtic, creixerà amb sensació de desconfiança.

FASE 2: AUTONOMIA ENFRONT DE VERGONYA I DUBTE O ETAPA D'INFANTESA PRIMERENCA

Del primer any de vida al tercer any → aprenen a controlar els esfínters, utilitzar músculs per desplaçar-se i vocalitzar (desenvolupen autonomia). → Si són molt controlats o avergonyits davant dels primers fracassos, pot sorgir vergonya, dubte i inseguretat.

FASE 3: INICIATIVA ENFRONT DE LA CULPABILITAT O ETAPA LOCOMOTORA GENITAL (PREESCOLAR)

De 3 a 6 anys → S'adonen del seu entorn, s'identifiquen amb el progenitor del mateix sexe i estableixen més relacions amb l'oposat.

FASE 4: LABORIOSITAT ENFRONT D'INFERIORITAT O ETAPA DE LATÈNCIA (ESCOLAR)

De 6 a 12 anys → El nen es desenvolupa i interacciona en l'àmbit educatiu i social, coneix persones fora de la família. → Apareix el sentiment de competència, sinó es crea el sentiment d'inferioritat, mal rendiment escolar, fòbies, distanciament social, etc.

FASE 5: IDENTITAT DE L'EGO ENFRONT DE CONFUSIÓ DE ROLS O ETAPA DE L'ADOLESCÈNCIA

De 12 a 20 anys → Consolidació de la identitat (canvis físics i psíquics). És un període de conflicte intern que ha d'aconseguir l'estabilitat en un mateix. → Si no s'aconsegueix, es crea una identitat difusa. S'han d'enfortir els interessos, gustos, valors i principis en aquesta fase i delimitar-se a si mateix fora de la seva família.

FASE 6: INTIMITAT ENFRONT DE L'AÏLLAMENT O ETAPA DE L'ADULT JOVE

De 20 a 40 anys → S'exerceix un treball, es relaciona de manera estable, forma una família. S'enforteix la capacitat d'intimitat i solidaritat i identitat compartida en parella. → Sinó es crea aïllament personal.

FASE 7: GENERATIVITAT ENFRONT DE L'ESTANCAMENT O ETAPA DE L'ADULT MITJÀ O MADUR

De 40 a 60 anys → Enfortir la capacitat de cuidar i facilitar el desenvolupament de les generacions més joves. Guies, pares, professors, etc. → Si no s'és generatiu, es produeix estancament i egocentrisme.

FASE 8: INTEGRITAT DE L'EGO ENFRONT DE LA DESESPERACIÓ O ETAPA ADULT TARDÀ (ADULT MAJOR)

Després dels 60 anys → Després d'ajudar a les generacions següents, s'aconsegueix la integritat i acceptació de la finitud de la vida i es desenvolupa la saviesa. → Si no apareix, hi haurà temor a la mort i el sentiment de sentir-se irrealitzat.

FASE 9: DESESPERACIÓ ENFRONT DE L'ESPERANÇA I FE

Cap als 80 anys → Enfrontar un nou sentit de si mateix i el fet que els òrgans comencen a fallar, acceptar la necessitat d'atenció. S'aconsegueix un nou sentit de saviesa i transcendència.

LECTURA 2: EL CICLE VITAL DE MESQUIDA

El descriu a través de 2 conceptes bàsics i 5 principis generals:

Conceptes:

  1. Trajectòria: El camí al llarg de la vida que pot canviar i variar de direcció. Té un conjunt d'àmbits interdependents com la feina, l'escolarització, la família, etc.
  2. Transició: Canvis d'estat, posició o situació no necessàriament predefinits. Estan continguts a les trajectòries.

Principis generals:

  1. Desenvolupament al llarg del temps: Per conèixer en profunditat els fenòmens humans cal tenir una perspectiva a llarg termini. El desenvolupament de les persones dura tota la vida i per entendre un moment de la vida d'algú cal conèixer la seva trajectòria (incloent transicions i punts d'inflexió).
  2. Temps i lloc: Aspectes contextuals. El curs de vida d'una persona està condicionat pel moment i el lloc en què es troba.
  3. Timing: Moment en què es presenten les transicions o els punts d'inflexió en la trajectòria de la persona. Un mateix esdeveniment pot tenir conseqüències diferents en funció del moment.
  4. Interdependència: Les trajectòries de vida s'entrecreuen amb la vida dels altres.
  5. Agència: Els subjectes són entitats actives i tenen capacitat de decidir més enllà dels límits i oportunitats estructurals.

LECTURA 3: FUNCIONS INTROJECTIVES I PROJECTIVES DE FAMÍLIA (MELTZER-HARRIS)

Aquestes funcions tendeixen a estar delegades en algun membre. Poden ser funcions assumides com imposades:

  • Generar amor (dóna seguretat i afavoreix la possibilitat de dependència)
  • Suscitar odi
  • Fomentar esperança
  • Sembrar desesperació
  • Contenir el sofriment depressiu
  • Emetre angoixa presectuòria
  • Generació de mentides i confusió
  • Pensament

Elaboració de tipologies:

  • Parella bàsica
  • Matriarcal
  • Patriarcal
  • Banda
  • En reversió

Entradas relacionadas: