Centres de Protecció de Menors: Tipus i Documents

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,5 KB

Centres de Protecció de Menors

La Separació del Nucli Familiar

Per a separar el menor de la seva família biològica, el jutge és qui té l'última paraula i és a ell a qui la família ha d'acudir si no està d'acord amb la mesura adoptada mitjançant un recurs d'empara. Un centre de protecció de menors és un establiment destinat a l'acolliment residencial de menors dels quals s'assumeix prèviament la tutela o guarda. Hi arriben per alguna de les tres circumstàncies següents:

  • Necessitat d'atenció urgent a menors en situació de greu desprotecció, que reclamen una atenció immediata.
  • Casos no urgents derivats d'altres instàncies, com a part d'un procés previst.
  • Menors estrangers no acompanyats, producte de la immigració, que han de ser atesos mentre es determina el seu futur al nostre país.

Els centres de protecció de menors disposen d'uns equips tècnics, generalment formats per professionals de la psicologia, l'assistència social i la pedagogia, que són els encarregats de valorar els casos, treballar amb la família biològica i prendre les decisions més convenients, és a dir, les solucions que millor s'adapten a la situació i a les necessitats del menor.

Tipologia de Centres o de Programes

En altres comunitats existeix una sola tipologia de centres de protecció de menors i el que varia són els programes que s'hi apliquen. Per tant, presenten programes d'atenció immediata amb els mateixos objectius que els centres d'acolliment o programes d'atenció residencial equivalents als centres residencials.

Els Centres d'Acolliment o Programes d'Atenció Immediata

Els centres d'acolliment o programes d'atenció immediata són serveis residencials d'estada limitada destinats a donar resposta a situacions que requereixen l'adopció de mesures urgents de separació immediata del menor del seu nucli familiar. Es tracta d'una resposta transitòria, de curta durada, la funció de la qual és dur a terme la valoració i un estudi diagnòstic de la situació i de les necessitats del menor i de la seva família per poder decidir les mesures més adequades. S'ha de responsabilitzar de l'exercici temporal de les funcions parentals bàsiques:

  • Educació integral.
  • Satisfacció de les necessitats bàsiques.
  • Cura de la salut física i mental.

Té un caràcter transitori, és a dir, que el menor només hi està fins que es pren alguna mesura respecte al seu futur (retorn amb la família, acolliment familiar o acolliment residencial).

Els Centres Residencials o Programes d'Atenció Residencial

Tenen la funció d'oferir un recurs alternatiu a un medi familiar molt deteriorat, generalment amb agressivitat, addiccions... i amb greus dificultats per cobrir les necessitats bàsiques. Igual que els centres d'acolliment, assumeixen la guarda i l'exercici de les funcions parentals, amb la finalitat d'ajudar-los a desenvolupar la seva autonomia personal i social, i contribuir al seu procés educatiu i al seu desenvolupament. A diferència dels centres d'acolliment on l'estada és temporal, els centres residencials assumeixen l'ingrés pel temps que calgui. En el cas de joves de 16 a 18 anys, una altra opció alternativa a l'acolliment residencial són els pisos tutelats.

Centres o Programes de Primer Acolliment o Acolliment d'Urgència

Es tracta de joves d'entre 16 i 18 anys, que entren al nostre país clandestinament amb l'esperança de trobar una sortida a la precària situació al seu país d'origen. Els menors són traslladats a centres de primer acolliment o acolliment d'urgència, on reben atenció immediata. Són al centre fins a iniciar els tràmits perquè tornin amb la família d'origen. Si s'aprova la inserció, s'estudia la proposta més adequada per integrar-los en un centre residencial o en una família.

Centres o Programes Específics d'Atenció a la Diversitat

Són centres o programes d'atenció a menors les necessitats específiques dels quals exigeixen un tractament diferenciat. Els centres han de tenir les condicions especials, professionals i instrumentals adequades per a un acolliment terapèutic que pot ser temporal, preveient que hi haurà un retorn a la normalització. Són equipaments destinats a menors molt dependents, greument afectats i amb trastorns que exigeixen programes específics durant la seva estada en acolliment residencial i fins i tot posteriorment, després de la majoria d'edat.

Documents Organitzatius d'un Centre

Projecte Educatiu de Centre (PEC)

És un document bàsic que reflecteix la identitat del centre i en defineix l'ideari i la finalitat, que assenyala les directrius i els criteris fonamentals de la seva acció social i educativa, i que estableix l'estructura organitzativa i els recursos de què disposa. Contextualitza el marc general d'actuació del centre. La tasca diària s'estructura a partir del projecte. El PEC ha de ser elaborat segons la normativa vigent i ha de comptar amb la participació i les aportacions de tots els membres de l'equip. El PEC és un document dinàmic i obert als canvis perquè s'ha d'adaptar a la realitat del centre i ha de respondre a les característiques de la població atesa.

Reglament de Règim Intern (RRI)

Recull les normes generals de funcionament del centre i estipula les condicions en què ha de tenir lloc la relació entre els residents i el centre. Garanteix el control i l'exigència respecte al compliment de les funcions de cada persona o unitat de la institució. Té les finalitats següents:

  • Proporcionar un marc de referència.
  • Agilitar el funcionament del centre i la presa de decisions.
  • Estimular la participació dels interessats.
  • Facilitar els processos d'avaluació institucional.

La Programació Anual

La programació anual de centre és el document que recull els objectius, els procediments i les tècniques que ordenen les accions que el centre durà a terme durant un any, així com també la temporalització d'aquestes accions.

La Memòria Anual

Descriu les actuacions que s'han realitzat en el centre durant l'any immediatament anterior, incloent-hi l'avaluació corresponent.

Documents Relatius al Menor

El Protocol d'Observació d'Ingrés

Quan el menor ingressa al centre se li aplica el protocol d'observació que recull les primeres observacions: aspecte físic, primeres atencions, comportament inicial, estat emocional.

Entradas relacionadas: