Centre maternoinfantils d'atenció a dones embarassades amb greus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 23,99 KB
PROBLEMES PER PART DE LA FAMÍLIA | RESOLUCIÓ |
Ideologia diferent sobre com s’ha d‘educar | Obrir-se i explicar la línia educativa de l‘escola |
Poc interès pel que succeeix a l’escola | Trobar canals de comunicació que motivin els pares a participar més activament en els assumptes de l’escola |
Sentiments de culpa que provoca el fet de desprendre’s del seu fill | Fer-li veure als pares que no és res dolent portar al fill a una escola bressol, ja que d’aquesta manera aprén i es socialitza |
Desconfiança respecte la professionalitat dels educadors | Mantenir una actitud relaxada i tranquil·la que ajudarà molt a resoldre els conflictes quotidians |
PROBLEMES PER PART DELS EDUCADORS | RESOLUCIÓ |
Dificultat per acceptar i valorar la funció educativa dels pares | Saber que és igual d’important el nostre paper com els dels pares. Respectar que cada pare és lliure de pensar de diferents maneres. Parlar-ho sempre amb respecte i arribar a un punt intermig per treballar conjuntament. |
Acceptar que hi ha maneres diferents d’educar | Acceptar les diferents maneres d’educar, respectar-les i aconcellar altres maneres. |
Entendre que els pares i mares tenen dret a tanta autonomia com els educadors | Adoptar una actitud empàtica, posant-se al lloc dels pares, partir de la seva realitat i esbrinar els seus senti-ments a fi de comprendre’ls i orientar-los. S’ha d’intentar plantejar la situació als pares de manera que el seu sentiment de competència no es vegi amenaçat. |
Evitar la competició amb els pares | L’educació d’un infant s’ha de realitzar conjuntament amb els pares de cada nen. |
Falta de confiança en les capacitats dels pares | Tots dos tenen dret a educar a l’infant, tot i que ho han de fer agafats de la mà perquè sigui més fàcil educar-lo. |
Falta de motivació per col·laborar amb les famílies | Recordar que una de les funcions de l’educador és implicar la família i fer-la participar en el procés educatiu dels seus fills |
No esperar la mateixa col·laboració de totes les famílies | Prendre la iniciativa i crear diferents camins d’informació i comunicació, amb l’objectiu d’integrar la família en el procés educatiu |
Programes orientats a pares i mares i fills
Espais familiars i espais de trobada:
Objectius:
Donar suport als pares. Crear un espai on els pares es trobin a gust. Possibilitar l’ampliació de les relacions familiars amb l’entorn social. Afavorir coneixement mutu i convivència famílies estrangeres.
Espais familiars: Servei educatiu adreçat a infants entre 12 i 36 mesos i a les seves famílies (un membre). Assisteixen entre un i tres dies a la setmana. Grup fix de 15 parelles. Espai on es juga i es relacionen petits i grans i on es comparteixen experiències en la cura i educació dels infants. Professionals:
Acollir, observar, escoltar, informar, realitzar funcions de contenció i cooperació amb altres professionals d’atenció a la infància.
Espais de trobada: Pares i fills menors d’un any comparteixen experiències amb altres famílies.
Professionals:
Suport i ajut en la nova experiència.
Atenció especialitzada a famílies
Centres materno-infantils: Centre que dona atenció a dones embarassades amb greus problemàtiques socials.
Objectiu
: Donar suport, orientació i ajut a les mares.
Via d’accés:
Mitjançant els serveis socials.
Usuaris
: Mares que demanen suport, orientació i ajut per fer front a la situació en què viuen i els seus fills.
Professionals
: Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers…
Cases d’acollida: Servei residencial que supleix de manera temporal la llar familiar.
Objectiu:
Millorar el seu estat físic i psíquic. Formar a les mares. Aconseguir ocupació laboral per a mares. Millorar l’autonomia econòmica. Millorar la confiança en elles mateixes.
Vies d’accés:
Les dones no poden accedir directament a aquest servei sinó que ho fan mitjançant els serveis socials d’atenció primària o els serveis socials especialitzats en dones.
Usuaris:
S’adreça a aquelles dones, amb els seus fills menors d’edat, que han patit qualsevol tipus d’agressió greu a l’entorn familiar.
Professionals:
Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers, seguretat...
Departament de mares: Mòdul totalment separat de la resta d’unitats de compliment de condemna que ofereix la presó de Wad Ras a les recluses. Es tracta d’un mòdul situat en un edifici independent a l’interior del recinte penitenciari.
Objectiu:
Protegir, donar suport a les famílies. Millorar la relació entre mares i fills. Atendre i ajudar a les mares.
Vies d’accés:
Dones que estan a la presó embarassades o amb fills menors de 3 anys.
Usuaris:
Dones que en el moment en què han d’ingressar en un centre penitenciari fan una sol·licitud per tal d’ingressar juntament amb el seu fill o filla menor de tres anys. Dones que sol·liciten que pugui ingressar-hi també el seu fill menor de tres anys amb elles. Dones que ingressen embarassades a la presó. Dones que es queden embarassades dins la presó que quan el nadó neixi, pugui romandre amb elles.
Professionals:
Educadors socials, psicòlegs, integradors, pedagogs, infermers, psicòlegs, psiquiàtrics, seguretat…
3. Suport a famílies monoparentals
Mediació familiar: Procés voluntari i confidencial de maneig de conflictes.
Finalitat:
Donar resposta a les necessitats de cadascun reflexionant i prenent decisions.
Punts de trobada: Espais neutrals habilitats amb la finalitat de mantenir la relació entre l’infant i els pares. Situació de divorci o separació de conflicte.
Objectius:
Infant (menor de 16 anys) tingui relació amb els progenitors.
Equip multidisciplinari:
Donar suport i eines que afavoreixin les relacions.
Teràpia familiar: Mètode psicoterapèutic en el que es tracten situacions familiars no resoltes que requereixen assessorament.
4. Intervenció en situacions particulars
Intervenció en el període d’adaptació: El període d’adaptació és el temps que transcorre des de que l’infant accedeix al centre (el primer dia) fins que s’integra plenament.
Consells
: Actuar amb naturalitat, explicant-li a l’infant que anirà a l’escola a jugar amb altres nens / Acomiadar-se dient que es queda amb l’educadora i amb els altres nens i que més tard tornaran a buscar-lo per anar a casa / No eternitzar el comiat / Intentar que no hi hagi aglomeracions a l’entrada / Establir un període d’adaptació en el qual l’estada de l’infant en el centre sigui progressiva.
Intervenció amb famílies d’infants amb necessitats educatives especials: L’atenció als infants amb necessitats específiques de suport educatiu ha de plantejar-se des de la perspectiva global de centre i ha de formar part de la seva planificació. L’alumnat amb problemes conductuals sol ingressar a l’escola infantil amb un dictamen o informe d’escolarització, elaborat a partir d’una avaluació psicopedagògica, en el qual s’especifica la modalitat d’escolarització més adequada.
Intervenció amb famílies nouvingudes: Vivim en una societat molt diversa. Els professionals de l’Educació Infantil han d’estar preparats per intervenir-hi adequadament i comprendre el punt de vista dels altres. Cal tenir en compte unes consideracions addicionals
: Informar de manera adequada del nostre sistema educatiu. Garantir un procés de comunicació eficient. Atendre les necessitats afectives i emocionals.
Actuació en situacions de dol: Els infants experimenten el dol de la seva particular manera d’entendre la mort. En qualsevol cas, requeriran d’atenció, explicacions i suport per a l’elaboració de la pèrdua del vincle emocional que tenien amb la persona morta. L’educador/a haurà de mantenir un contacte amb la família que l’ajudi a saber com ha viscut el nen la situació. S’ha d’explicar als nens de classe perquè falta el seu company.
Prevenció de conductes violentes: Alguns factors que es produeixen dins l’àmbit familiar i que incideixen en la formació de conductes agressives són: Actitud mancada d’afecte i de dedicació. Ús habitual del càstig físic i el maltractament emocional per afirmar autoritat. Alta permissivitat davant conductes agressives dels infants. Discussions entre pares i mares en les quals estan presents els infants. Veure la televisió sense cap tipus de control.
5. Paper dels educadors
Funcions: Obtenir coneixement de necessitats. Crear ambient afectuós u saludable. Planificar moments de reflexió i diàleg. Desenvolupar socialització amb els infants. Promoure activitats constructives i variades. Afavorir creativitat infants. Cooperació per part dels pares.
Qualitats humanes: Vocació i servei (infant és preocupació principal). Motivar. Do de gents (empatia, amabilitat, escoltar...). Maduresa emocional. Vèncer dificultats.ncer dificultats.