Català
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,57 KB
El determinant: Paraules que delimiten el nom i n'afageixen alguna precisió al significat. L'escribim davant del substantiu, i han de concordar gènere i nombre. Poden ser: articles, demostratius, possessius, numerals, quantitatius i indefinits.
L'article: Paraules buides del significat. Funció: Exclusivament introductora de noms coneguts pels interlocutors, per les persones que s'intercanvien un missatge.
Els demostratius: Indiquen relacions de distància temporal o especial entre el nom que acompanyen i la persona que parla.
Els possessius: Indiquen relacions de propietat. Serveixen per mostrar pertinença, canvien segons el gènere, nombre i persona gramatical. Solen anar acompanyats d'un article, o en alguns casos van darrera del nom que determinen.
Els numerals: Indiquen una quantitat exacte (cardinals) l'ordre dels elements d'una seqüència (ordinals) una part o fracció (partitatius) el múltiple d'una quantitat (multiplicatius) o una quantitat concreta (col.lectius).Numerals cardinals: són invariables tret d'un dos cents, que varien segons el gènere. Numerals ordinals: varien segons- gènere i nombre.
Numerals partitatius:canvien segons- gènere i nombre.
Numerals multiplicatius: són invariables.
Numerals col.lectius: parell, parella, dotzena...
PRONOMS: Paraules que ocupen el lloc d'un nom. Fan la mateixa funció que un nom, de nucli del sintagma nominal. Els pronoms poden ser: personals, relatius o determinatius.