Característiques nens 4 anys

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,18 KB

Identitat:


Trets que et caracteritzen. La vivència, experiència, percepció sobre nosaltres mateixos i allò que ens envolta. Es pot definir com: El judici que fem de nosaltres mateixos, la definició que fem de nosaltres, està relacionada amb l’autoestima.L’ÀREA DE LA PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT: Explica el procés de canvi, el des L’OBJECTIU de la PSICOLOGIA del
DESENv: Pretén investigar els canvis i característiques de les persones segons el seu desenvolupament.

Infancia:

canvis bilogics: desenv. Cortex cerebral / canvis psicologics: psicomotricitat o desenv.Psicmotor - cmprnsio social-
Vincle afectiu-aprenentatge del lleguatge i relacionbs llenguatge pensamen/ canvis socioculturals: ed infantil-família com a context de desenv. Importancia psicologia del joc A TRAVES DEL JOC SAPREN:
Coneixement del propi cos i estimulació dels sentits;Coneixement dels objectes i desenvolupament d’habilitats físiques per manipular-los (agafar, aguantar, córrer, etc.);Coneixement dels altres (companys i adults);Coneixement de l’entorn social (les normes, els rols, els papers, les creences) i, per tant, adquisició de les habilitats socials (cooperar, negociar, competir, seguir regles, etc.).Estimulació de les habilitats psicològiques (llenguatge, intel·ligència, afecte, creativitat i imaginació, etc.). Els nens i nenes aprenen a comparar, categoritzar, contar, memoritzar, imaginar (intel·ligència racional) i a valorar-se, compartir sentiments amb els altres, expressar-se (intel·ligència emocional).

Evolució psicològica del joc -->

1R ANY DE VIDA:


Jocs funcionals (exploratoris, manipulatius i sensorials) vinculats al plaer i a l’acció i reacció davant el propi cos, objectes i persones. Estimulació dels sentits, repetició d’activitats.

2-4 ANYS:

Jocs de ficció, il·lusió, de proesa (es tracta de situar-se davant un objecte i obtenir la satisfacció de superar-lo).

4-6 ANYS:

Joc simbòlic (atorgar sentits i significats a la realitat) i jocs cooperatius. Es desenvolupen jocs de construcció, de rols socials (policia, metge, pare i mare, mestra, etc.) que més endavant (11-12 anys) es convertiran en joc de regles.

LLENGUATGE:


FASE PRELINGÜISTICA:

Comunicació EMOCIONAL. És una fase que es caracteritza perquè no hi ha llenguatge de símbols.

Funció llenguatge

-> Mecanisme social que serveix per comunicar-nos: Permet expressar interaccions, desitjos i idees.../Pensar: Regular la nostra conducta i la conducta dels altres./Categoritzar, simbolitzar.

Cmprnsio scial:

Es dona una experiència psicològica a la conducta de les persones./La capacitat que ens permet entendre que nosaltres mateixos i els altres tenen creences, desitjos, intencions.X tan els estats mentals ens permet, entendre, predir i interpretar la nostra conducta i la dels altres.

Base psològica de l’emptia: PIAGET:

Als nens els hi costa posar-se en la pell dels altres. Als 6-7 anys ja poden començar a posar-s’hi.

6-12 ANYS:

Context més important: L’escola, serveix per transmetre els artefactes (=instruments) culturals que s’utilitzen en una comunitat en un moment concret. L’escolta serveix per igual a tothom (=més enllà de les diferències aparents) i també serveix per donar-nos autonomia. S’aprèn una cosa i es pot aplicar a altres contextos  GENERALITZACIÓ (=segons Vigotski). L’escola(=educació formal) modifica la nostra INTEL·LIGÈNCIA HIPOTÈTICA-DEDUCTIVA (=conseqüència psicològica de participar en un context formal).Es construeixen diferents lleis en funció del context educatiu.


Cultura:


Aliment a través del qual regulen la nostra conducta. Certes formes explícites i implícites de vida compartida construïdes històricament i transmeses de generació en generació que regulen la nostra conducta. Conjunt d’artefactes (=formes explícites) visibles que donen sentit a una identitat.
Conceptes que tenim assumits però que formen part de la nostra conducta que donen sentit a una identitat (=formes implícites) -->artefactes que no en som conscients però que donen sentit a la identitat.

IMPACTE PSICO DE LESCOLARITZACIO FORMAL:

­Som capaços de en una representació bidimensional, treure una representació tridimensional. Lescola fomenta la susceptibilitat a les il·lusions òptiques / Les persones escolaritzades tenen millors resultats en memòria de materials no relacionats (=que són els arbitraris)/Classificació i formació de conceptes = producte de l’escolarització/Totes les activitats culturals intervenen en la confecció de la memòria.

El nen d primaria:

inteligencia procedimental-metacognició-regulació verbal-identitat escolar OPERACIONS CONCRETES DE PIAGET:
Transformacions mentals interioritzades, reversibles i coordinades amb sistemes de conjunt/Quan ho interioritzem som capaços de resoldre problemes, operacions... De forma mental.El tercer estadi del desenvolupament cognitiu segons Piaget és l’operatori concret (dels 6-7 anys fins als 11-12). El raonament es vincula amb l’experiència concreta però s’adquireix la reversibilitat. El nen/a té la capacitat de descriure el seu medi, té la facultat de conservació (de substancies, pesos, etc.), la formació de classificacions i l’habilitat de descentració. En aquest estadi apareixen les operacions lògiques i els sentiments morals i socials de cooperació.

TIPUS NENS:

nen popular: molt impacte social i preferència social /nen controvertit: molt impacte social i una mitjana preferència social/nen rebutjat: molt impacte social i baixa preferència social/nen ignorat: baix impacte social i preferència social.

TIPUS memory-->

Estratègies d’emmagatzament:


repàs-organització.-elaboració: fer un relat per donar sentit als conceptesEstratègies de recuperació:
Búsqueda-Coneixement de l’entorn-ínferències (=por fer hipòtesis i deduccions) à és l’estratègia més avançada.

INTEL·LIGÈNCIA PROCEDIMENTAL:

Tens més memòria depenen del previ domini de les habilitats i l’aprenentatge previ realitzat.

U.TEMA:

CANVIS: acceptació del propi cos-consolidació del rol de gènere-les primeres relacions sexuals-establiment de relacions madures-independències emocionals dels pares-preparació per la carrera professional-preparació per la vida de parella familiar-adquisició de valors propis que guien la conducta correcte.

INTEL.PIAGET:

Les operacions formals:Per Piaget el desenvolupament intel·lectual s’acaba amb l’adolescència-Característic de les operacions formals: la realitat era un subconjunt d’allò possible, caràcter hipotèTicó-deductiu i caràcter proposicional (=pots jugar amb el llenguatge)-maduresa cognitiva Egocentrisme Elkind:

Egocentrisme adolescent

Consisteix en que els adolescents els hi és difícil diferenciar entre els seus propis interessos i els dels altres. Això provoca l’Audíència imaginada, sentiment de pensar que tothom està pendent de tu-En l’adolescència apareix un fals jo on no et mostres tal com ets, sinó que es mostra tal com creu que podria agradar a la resta-També provoca la fàbula personal on es pensa que no li passarà res dolent (=inconscient davant dels perills)-Finalment també hi ha una hiponesia aparent(contradicció entre els valors, tens uns ideals però actues en contra d’aquests.

Entradas relacionadas: