Característiques del teatre dels anys 70

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,84 KB

El teatre és el gènere que més sofrirà la victòria franquista. Fins al 1946, després de la segona Guerra Mundial, la censura no va autoritzar representacions que no foren en castellà. A partir d'aquesta data, el franquisme començà  a autoritzar algunes obres en la nostra llengua, va donar permisos restringits a obres d’autors del Segle XIX i a autors afins al règim. A partir dels anys 50 s’evidencia una evolució en el panorama creatiu teatral els quals es poden distingir en diferents etapes. El Melodrama es un teatre maquineista que distingeix entre personatges bons i dolents, i els oposa sense matisos. L’autor més representatiu es J.M. Sagarra. També es distingeix el Teatre èpic, que recuperà els grans clàssics com Shakespeare i on destaquen autors com Salvador Espriu, Manuel de Pedrolo o Joan Oliver. Finalment el “Teatre independent” sorgeix a finals del anys 50  amb la crisis teatral que va fer tancar molts teatres. Aquesta situació li dóna origen, amb un públic reduït, universitari i amb obres més intel.Lectualitzades. També cal destacar que durant els anys 70 coincideixen dos corrents: el Realisme (on el document històric és usat per elaborar el text) i la sàtira (a on es lluita per la llibertat d'expressió)

Manuel de Pedrolo va escriure peces teatrals amb coincidències que permeten relacionar-les amb el teatre de l’absurd i amb l’existencialisme. L’autor assumeix un compromís com a intel·lectual per a conscienciar els ciutadans i per tal d’eludir la censura franquista, despulla el diàleg de qualsevol referència.

Podem assenyalar tres etapes en la seva producció teatral: Primerament distinguem el teatre simbòlic a on en “Els hereus de la cadira” s’interroga sobre la solidaritat humana, la recera de coneixement, la mort i la trascendencia. Segonament, s’inicià el teatre abstracte, a on destaca l’obra “Homes i No” que es centra al voltant dels tabús personals i socials. Per últim destaquem el teatre verista, a on és més fàcil entendre la denúncia directa contra la justícia. En “Acompanyo qualsevol cos” planteja el tema de l’engany de la mala consciència.

El teatre de M. De Pedrolo és pessimista on els seus personatges habiten un món tancat que el separa de l’espai exterior. Els temes de la solitud i la comunicació, el sentit de l’existència i, sobretot, de la llibertat, articulen la seva obra dramàtica.

El teatre actual coneix dos tipus de representació: El teatre no verbal (un teatre a on es privilegia l’espectacle visual i sonor) i el teatre verbal. Els trets més rellevants son:

L’investigació de nous espais escènics: Les companyies teatrals improvisen espais i sovint representen les obres al carrer. Per exemple “La Cubana” comença la seva obra fora del recinte teatral.

La rebutja del teatre escrit a priori: Rebutjant així la figura de l’autor real.

La importància de la figura del director escènic. Ell és el que decideix els detalls de tot allò que s’ha de representar. Destaca, per exemple, Josep M. Flotats en la Companyia Flotats.

L'ampliació de la visió occidental del teatre, doncs ha augmentat l'interès per noves formes teatrals africanes i occidentals, més rituals i simbòliqües. (destaca l’obra “El Mikado”)

La barreja de mitjans expressius desencadenat per la barreja de les noves tecnologies amb tècniques antigues.

Finalment destaca la participació activa dels actors i espectadors.

Entre els autors destaquen Sergi Belbel, Rodolf Sirera i Manuel Molins.


Entradas relacionadas: