Caracteristicas de la obra literaria de enric valor

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,39 KB

1- CONTEXT SOCIOLINGÜÍSTIC DELS ANYS POSTERIORS DE LA NARRATIVA FINS ALS ANYS 70: Els canvis polítics que van començar el 1939 tenien com a objectius la unificació lingüística i la substitució de totes les llengües miniritàries de l’Estat pel castellà. Ningú no ha fet mes que Franco per la implantació del castellà. En 30 o 40 anys el català va perdre mes terreny que en 3 o 4 segles. Es va abolir la Generalitat, l’Estatut i els partits polítics, i es va prohibir l’ús públic i oficial del català, i també l’ensenyament. Els intel·lectuals que havien restat amb la Generalitat es van haber d’exiliar. Gent de totes les generacions i tendencies: Carles Riba, Mercé Rodoreda. Alguns van morir a l’exili, pero amb el pas del temps la majoria van tornar al país. En l’exili els catalans es van incorporar a revistes ja existents o bé es van crear de noves com Quaderns de l’exili o Pont blau. Després del 1939 la novel·
La es català reapareix lentament. Ho fa primerament a l’exili, pero els novel·listes exiliats prefereixen editar les seues obres a Catalunya. Un pas ben important es va fer el 1947 quan l’editorial Aymà va obtenir el permís per a convocar el premi Joanot Martorell de novel·la. Alguns trets característics d’aquesta literatura d’exili son que la literatura es fa a partir de l’experiencia, conté notes inclou l’enyorament i el sentiment de frustració ila fatalitat del destí, amés denuncia laguerra i les seues conseqüencies. A pesar de la continuitat de la censura el contacte dels escriptors amb el public es va dinamitzar progrsivament a partir dels anys 50. Durant aquesta decada es publiquen per primera vegada obres dels escriptors formats i coneguts abans de la guerra. Les circunstancies polítiques de la posguerra expliquen la narrativa que es publica fins al començament directe de la realitat i a explicar-la per mitjà de la simbologia i del mite. Altres autors opten per una literatura imaginativa o fantastica, que pot llegir-se metafèricament depenent de la realitat compartida per novel·listes i lectors. Una altra tendencia representada per la npvel·la psicològica. LLORENÇ VILLALONGA: L’obra s’explica en funció de la seua terra, Mallorca, i del seu crimen social, l’aristocràcia ilenca. Hi destaquen
Mort de dama (caricatura esperpèntica d’un mon tradicional en vies d’extinció), y Bearn (idealització mítica) o la sala de les nines. PERE CALDERS: Destaca especialment com a escriptor de contes con El primer arlequí, Cròniques de la veritat oculta, on fa una critica de la vida anodina i quotiiana a través de la contraposició de la veritat oficial i oculta. Aquest recull de 31 contes respon a una estructura que es repeteix. L’escenari quotidià d’aquestes històriesno ens remet a cap lloc concret. També va conrear el subgenere dels microrelats, que es caracteritza per la extenció molt breu i sense espai per a desenvolupa cap historia complexa. Manuel DE PEDROLO: Poeta, dramaturg, assagista i novel·lista. La seua producció recull uns centenars d’articles peiodistics, unes quantes peces teatrals i l’obra novel·lista de més guix de la nostra literatura.Tracta els gèneres desde tots els punts de vista, en què assaja toda classe de tecniques i experiments formals. Malgrat que ha transitat per tots els gèneres, la novel·la ha estat la part mes important de la seua obra. TERESA PÀMIES: La seua obra de tendenciadocumental esun testimoni viu de la Guerra Civil i de l’exili. Entre els seus llibres destaquen La filla dels pres, Testament a Praga. Joan PERUCHO: Primerament com a poeta i posteriorment com a novel·lista, la seua obra ha estat marcada per favolació de mons imaginaris. Elements habituals en la seua prosa son la fantasia, la mitologia i la curiositat historica, amb els quals ha contruït un espai literari allunyat de la realitat. La seua obra narrativa característica va començar amb el cone Amb la técnica. María AURÈLIA CAPMANY: Autora prolífica de novel·la, teatre i assaig; el teatre, però va ser una de les seues passions, com a autora, com a pedagoga i com a interpret. ALTRES NARRADORS VALENCIANS: Miquel Adlert, Beatriu Civera, María Beneyto, Martí Domínguez.



2.Enric Valor. Nascut a Castalla, durant els anys de la dictadura franquista la vocació narrativa de Valor va quedar en un según terme, ja que es va dedicar preferentment a difondre la gramática normativa al País Valencíà. Va estudiar econòmiques a Alacant, encara que tan sols li va servir per conéixer les obres de Marx i adquirir una consciencia social. Durant la II República s’hi implica de manera apassionada a través del periodismo, i entra amb contacte amb diferents publicacions d’esquerres. També inicia els seus primers contactes amb els grups valencianistes. Aquests serán els primers passos en un compromís cívic amb el valencianosme cultural i polític que anira traduint-se en accions per la normalització lingüística i l’extensió social de la llengua. Entrà amb contacte amb Carles Salvador i Josep Giner que foren figures determinants per a ell. Durant la postguerra casat i residint a València, es trobà una ciutat molt diferent de la que havia deixat per anar-se’n al front: la dictadura franquista hi havia eradicat pràcticament el valencianisme polític i lingüistic. Però a finals dels quaranta, Valor entrà a formar part de la tertúlia de Casp i Adlert, que serien els fundadors del Grup Editorial Torre, i on trobaria contacte amb Fuster, Estellés i Sanchis Guarner… I enmig d’aquella cladestinitat acordarien redreçar el valencíà i convertir-lo en una llegua literaria i normal per a tots els àmbits i usos. Prompte será empresonat a la presò Model de València, Valor farà classes de valencíà als companys presos, i escriurà. Els darrers anys de la seua vida estigueren farcist dels deguts reconeixements i premis. Podem dividir la seua projecció literaria en tres parts. La primera en la que estudia la llengua amb obres com: Millorem el llenguatge i la flexió verbal. També va col·laborar en el diccionari català-valencíà-balear.La segona es la narrativa relialista, que està dividida en dos blocs: les novel·les de l’heroi individual, centrades en l’anàlisi dels conflictes individuals del protagonista. La idea de l’emigrant i L’ambició d’Aleix. I el de novel·les en què l’heroi individual substituït per un protagonista col·lectiu, representa per els nuclis familiars analizats per mitjà del pas del temps. La trilogía del Cicle Cassana: Sense la terra promesa, Temps de batuda i Enllà de l’horitzó, va aprofitar totes les possibilitats que Lió feria el model del Realisme narratiu i va saber dotar de profunditat psicológica els seus personatges i va construir un retaule, ambiciós i complex, del primer terç del Segle XX al País Valencíà. La tercera es la rondalla, les rondalles les podem dividir en tres tipus, Rondalles meravelloses, en què intervenen éssers humans dotats de facultats sobrenaturals i objectes amb virtuts màgiques que ajuden l’heroi a arribar al seu fi.
Rondalles de costums,
que reflecteixen la manera de viure de la socientat  agraria, amb persones que resolen els conflictes sense cap ajuda meravellosa. Rodalles d’animals, en què els personatges són animals humanitzats, les més pròximes a les faules. Les característiques son: La historia se situa en uns espais valencians concrets; no hi ha sols un treballs de recopilació propi del folklirista, sinó un acte de creació literaria; hi ha una preocupació lingüística, utilitza un llenguatge popular però correcte amb un vocabulari ric; hi ha una selección de rondalles d’acord amb criteris de “bon gust”.


Entradas relacionadas: