Barreres, interferències i distorsions en la comunicació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,67 KB

INFORMACIÓ - Missatge unilateral - Un sol sentit. COMUNICACIÓ - El missatge pot ser respost pel receptor - El receptor es converteix en emissor - Dos sentits. COMUNICACIÓ EN EL GRUP El 70% de la feina d’un animador consisteix a comunicar-se amb els seus alumnes (Hardy, 1986):  És un procés a través del qual fem als altres partícips dels nostres pensaments, sentiments o accions, ja sigui de voluntària o involuntàriament. - Transmi d’informació-
Intercanvi d’idees - Interacció entre persones. COM A DINAMITZADOR: -
Tipus de comunicació:
a) Verbal b) No verbal - Funcions principals a) Transmi d’informació b) Motivació c) Feedback d) Cohesió. 

MODELS DE COMUNICACIÓ - Informació única: a) Model més d’info que de comunicació b) G no té un paper actiu en la comunicació c) G actua segons info del tècnic. - Correcció massiva: a) Poc grau de comunicació T – G b) s’utilitza l’actuació d’algun membre per dirigir el G c) el tècnic es centra en alguns components del G, això pot generar un clima negatiu.

- Individualitzada: . A) Transmi de la info a tot el G b) Comunicació T – a, b, c... Després de l’actuació. - Diversificada: a) Transmi de la info inicial a cada membre (comunicació) b) Comunicació entre T i a, b, c... Després de l’actuació (coneixement de resultats).

EL LLENGUATGE NO VERBAL 1. EL PARALLENGUATGE Relacionat amb les senyals vocals no verbals, té en compte la forma i no el contingut: EL TO: es busca un to afectiu - EL VOLUM: elevat, amb autoritat - EL RITME: fluid, si es lent avorreix - LA VELOCITAT: paraules que diem en un temps, moltes = nervis - ACCENTUACIÓ: per donar èmfasis a un aspecte. 2. LA KINÈSICA És la ciència que estudia el moviment corporal o llenguatge del cos - Aspecte facial - Gestos de les mans i els braços - Postura i posició del cos Classificació dels gestos - Simbòlics: traducció a paraules - Il·lustradors: complementen la comunicació - Reguladors: regulen la conversa - Emocionals: expressen estats emocionals - Adaptadors: moviments inconscients, com a mètode per controlar la incomoditat. 

3. LA PROXÈMICA Estudi de l’ús i la percepció de l’espai social i personal Cada persona té una distancia o zona de seguretat, si la traspassem, pot afectar negativament a la comunicació: Les barreres de la comunicació - Semàntica: quan no tenim suficient coneixement del significat de les paraules - Psicològica: Març de referència propi en la interpretació del missatge, pot deformar el contingut - Fisiològica: salut i incapacitats físiques o sentir/entendre malament una informació - Físiques: interferències de l’ambient - Socioculturals: religió, ètnia, nivell econòmic...Causades per diferències socio-culturals entre les persones.

ASSERTIVITAT: Habilitat social que consisteix a manifestar de manera clara i respectuosa les pròpies emocions, opinions i creences. Defensar els nostres drets, acceptar els pensaments i les critiques dels altres sense sentir-nos culpables i sense negar els drets dels altres. 3 TIPUES DE CONDUCTES: PASSIVA: persones tímides i amb poca seguretat, prioritzen les idees de la resta a la seva pròpia. - No son capaços d’expressar obertament els sentiments, pensaments, opinions - En cas de fer-ho, ho fan de manera auto-derrotista - Objectiu: evitar el conflicte - Risc de sentir-se incompresa, frustració. 2. Agressiva: defensen els drets imposant-se de manera inapropiada, no ha de ser necessàriament violència. - Defensa de drets, pensaments,... De forma impositiva - L’agressió verbal inclou ofenses verbals, insults, amenaces, humiliació,... - El comportament no verbal pot incloure gestos hostils. 3. Assertiva: - Conductes que expressen de forma directe els propis sentiments, desitjos,... Sense amenaçar o castigar els altres - Implica respecte cap a un mateix i cap als altres. ESTRATÈGIES PER SER ASSERTIU - Bona autoestima - Panificar els missatges - Ser educat, mantenir la calma - Disculpes quan siguin necessàries - No arraconar els altres - No amenaçar - Acceptar en cas de derrota. 

7 claus de la comunicació assertiva:
1. Creences submergides 2. Comunica les teves necessitats 3. Referència als fets 4. Afegir motius 5. No humiliar 6. Contagiar les emocions 7. Ser empàtic


Entradas relacionadas: