Avals públics funcions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,77 KB
2 PARTE (CIUTAT HELLENISTICA) 2.3.L’etapa Hel·lenística, 323 aC – 30 aCà Imperi D’Alexander el Magne (336-323 aC)
à Alexandre de Macedònia conquereix
L’Imperi Persa. Expansió de la cultura grega pel món oriental. Inici de
L’anomenat període hel·lenístic. Cultura França, 1 sola llengua, una sola
Moneda.
Progressiva dissolució dels principis democràtics aconseguits =
Reducció de la Funció origínària de l'àgora (funcions religioses i sobretot
Comercials). Aparició de Temples i mercats Dins àgores i STOA per al comerç.
Pèrdua
De representativitat política del ciutadà = ciutat de masses, centre de
Negocis, els habitants de diverses ètnies i procedències. Equipaments Públics
Per a les masses: Multiplicació d'edificis com a símbols de la cultura de les
Elits gregues com teatres i gimnasos integrats dins complexes monumentals.
2.3.1. Atenes: Especialització Teòrica:
primers tractats
Que recollirà Vitruvi. Definició de standards, de les proporcions,
Intensificació dels ordres.
Utilització de l’ordre corinti:
el
Protagonista del període hel·lenístic com a recuperació de la continuïtat clàssica.
No experimentació amb nous sistemes constructius. Caràcter formalista, poc
Creatiu.
Forma sobre fons:
percepció paisatgística. Efecte de conjunt i
D’unitat des de la distància domina sobre les parts.
Transició greco-romana: Del s. I aC fins s. III dC
Adaptació que conviu. Ciutats en transició Política per conquesta romana però on s’adopta plenament la cultura grega.
3. PARTE (CIUTAT ROMANA)2.4.Arquitectura romana: L’expansió de l’Imperi ROMà:
Divisió de l’Imperi al s IV (per emperador
Teodosi als seus dos fills). Arquitectura Bizantina fins s. XV conquesta
Otomana. Arquitectura Europea després de la caiguda d’Occident al s V.
Forum Roma:
Com a representació de poder dels
Emperadors, pèrdua d’espais públics de discussió política i rèplica dels models
Dels regnes hel·lenístics.
Funcions
Cíviques del foro(no
Polítiques): basíliqües (afers judicials i tràmits administratius), temples,
Mercats
. Maximització de l’escala:
els foroscada vegada més grans per
Representar el poder de l’emperador.
Espai públic supeditat al poder de L’emperador
Canvi relacions entre arquitectura i paisatge:
simetria Sobre un mateix eix (foro Trajà) centrada en l’interior de l’espai, paisatge de Fons pels mercats (mercat de Trajà).
2.4.1.Arquitecte com a pràctica grupal:
Pèrdua d’autoria de la figura de
L’arquitecte. Constructor = arquitecte
. Arquitectura centrada en
Experiències concretes: edificis singulars pràctics, no especulació teòrica
Idealista.
Gran innovació dins caràcter ambivalent:absorció de l’estil
Clàssic grec però per superar-lo.
Els dos llenguatges constructius de L’arquitectura romana:
1. Arquitectura
Arquitravada (trílica= 3 pedres) Recolzament d’elements verticals
(columnes) i horitzontals (dintell). Treball a flexió, tracció i compressió.
Columnates, mamposteries, entramats de fusta, Tradició hel·lenística i itàlica.
Anastilosi. No ús d’aglomerant, monolítica i encaix de peces 2. Arquitectura murària.
Descompressió de
Càrregues verticals sobre murs a compressió conformat per material unitari.
Arcs, Voltes, bòvedes/ Ús de l’argamassa
En les arquitectures monumentals a L’exterior es “representaven” els ordres. Cerca d’unitat i experiència de L’espai, idea de motlle. Treball estàtic i unitari. Buit vs ple.
Aplicació
Edificis funcionals (mercats, teatres, termes) i infraestructures Creació
Del formigó (CONCRETUM): àrid de diverses granulometries. Només apreciem
Cara vista revestida d’obra. Interior com a subestructura monolítica. Reomplert
D’argiles puzzolàniques. Creació de conglomerats monolítics.
Durabilitat:
Ruïnes han perdut el revestiment i han quedat els conglomerats interiors vistos
(cas termes).
Possibilitat de donar forma:
apareix l’arc, la corba,