August de prima porta comentari

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,24 KB

FITXA 18: AUGUST DE PRIMA PORTA

FITXA TÈCNICA

Títol : August de Prima Porta

Autor : Desconegut

Cronologia: 19 aC, Còpia de l’any 14 dC

Tipologia: Escultura exempta

Material: Còpia en marbre d’un original en bronze desaparegut

Estil: ROMà imperial

Localització: Musei Vaticani (Roma)

CONTEXT HISTÒRIC

Cronologia:


19 a.C. (copia 14 d.C.).

Context Històric i cultural:


L’obra pertany A finals del segle I aC, és a dir, a inicis de l’època imperial (quan es proclama l’Imperi). August posà fi a les guerres de Conquesta, començant un període de Pau, coneguda com la Pau D’August. És el moment de la romanització de l’Imperi i de la Divisió en províncies, fets que afavoriran el control dels Territoris. En aquest moment s’aconsegueix la màxima expansió de L’Imperi ROMà, que té una sòlida estructura social, jurídica (Dret ROMà), Política i comercial. Cronològicament proper al naixement de Jesucrist.

Cultura: Cultura i art


: És el moment en què S’escriuen obres com Les Metamorfosis d’Ovidi(c. 8-2 aC); i L’Eneida de Virgili (30-19 aC). És una etapa de Consolidació de l’arquitectura (construcció del Panteó), amb un Art al servei de l’emperador i el poder, que es reforça amb la Construcció de monuments commemoratius: columnes i arcs triomfals. Es consolida també l’escultura, amb representacions de la imatge Dels emperadors. Pel que fa a la pintura, és el moment àlgid de la Pintura mural d’estil ornamental i il·lusionista. Realisme Plàstic.

DESCRIPCIÓ FORMAL

És Una escultura exempta que representa l’emperador August dempeus i Descalç sobre un pedestal, vestit amb una túnica sobre la qual Exhibeix una cuirassa musculada esculpida amb relleus de conquestes i Una capa anomenada paludamentum (capa imperial) que li envolta la cintura i que sosté amb el braç Esquerre, creant una lleugera diagonal. A sota porta la túnica curta Típica dels legionaris. És una escultura típica d’època Imperial (representació del l’emperador com a general).

Està Realitzada en marbre de Carrara (14 aC), i és una còpia d’un Original en bronze (19 aC). Conserva restes del daurat, porpra i blau En què fou policromat.

Amb el braç dret aixecat, Exhibeix una actitud severa d’autoritat
. Sota la cama dreta hi ha la figura de Cupido A cavall d’un dofí; aquest grup que a l’original en bronze no hi Era, és un recurs emprat per l’escultor que ajuda a sostenir L’enorme pes del marbre
.

Al Braç esquerre hi sostenia una llança o un bastó de comandament, Actualment perdut. Els plecs de la roba estan molt ben treballats i Donen sensació de moviment i naturalitat a l’escultura.


És Una escultura unifacial: la part posterior està treballada de forma Més tosca perquè estava pensada per ser col·locada dins una Fornícula.

És Una estàtua honorífica de Mides lleugerament superiors al natural (2’04 M), que mostra l’emperador Octaví August com un general victoriós.

Tant En la composició com en les proporcions, l’estàtua reprodueix el Model grec clàssic del Dorífor de Policlet (romanització del Dorífor) i utilitza el famós contrapposto: Manté el tors recte alhora que eleva el maluc dret i flexiona la Cama esquerra. El braç dret, alçat, es Correspon amb la cama dreta que Es troben en tensió, En canvi el braç esquerra està Doblegat com la cama Esquerra, més relaxada, ambdós més Enrere.

La Postura dels braços no és exactament la mateixa que la del Dorífor, Però troba també un equilibri.

A Diferència del model grec, el rostre de l’emperador no reflecteix La bellesa ideal, sinó que mostra les seves faccions individuals, Que, encara que rejovenides i embellides i amb expressió continguda, Aconsegueixen un retrat psicològic on es barreja autoritat i Humanitat.

Porta Els peus nus (original amb sandàlies, propi del cap de l’exèrcit), Perquè ha entrat a l’Olimp i se’l mostra deïficat (recordem que és una obra pòstuma). El dofí de Venus indica l’origen dels Cèsars, descendents d’Enees.

FUNCIÓ, CONTINGUT I SIGNIFICAT

L’escultura Representa l’emperador August (63 aC- 14 dC) amb la indumentària Militar pròpia d’un general ROMà en l’acte d'exhortar les Tropes. La seva funció principal és la glorificació de la figura De l’emperador.

Té el Braç dret alçat en signe d’autoritat, actitud d’orador i com a Home que guia les tropes.

D’acord Amb la funció propagandística de la representació imperial, els Relleus de la cuirassa són escenes relacionades amb els déus i amb La història militar del personatge: les dues províncies pacificades Durant el seu mandat (Hispània i Gàl·lia); la imatge del seu Fillastre Tiberi i a la part inferior, Diana i Apol·lo, divinitats Protectores de la casa imperial i per qui August sentia una gran Devoció.

En el Centre, a la dreta, hi apareix un bàrbar persa, un dels parts de la Frontera de l’Eufrates, que retorna els emblemes, les àligues que Havien pres a les legions de Cras, quan les van derrotar i humiliar (el 53 aC) i més tard, en una altra derrota a Antonino. Simbolitza, Per tant, la recuperació dels estendards que els parts havien Aconseguit robar,és a dir, August aconsegueix recuperar l’honor de Les legions i de la pròpia Roma: “Res Publica Restaurata”.

Qui Rep les insígnies de Roma, amb casc i a l’esquerra, és Tiberi, Representat com al déu Mart (guerra) acompanyat de la Lloba Capitolina, dos dels símbols dels orígens de Roma.



Entradas relacionadas: