Atxikimendu irudia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 8,42 KB
Atxikimendu loturaren garapena mailaz mailakoa da. Lehen urtean zehar gauzatzen da: Hiru une:
1-3 hilabete umeak edozein heldurekin egon daitezke
3-8 hilabete berdin zaie norekin egon baina interakzio biziagoak (atsegin handiagoa, irribarreak atxikimendu figurarekin daudenean)
8 hilabetetik aurrera:
Bereizte larritasuna: atxikimendu figurak alde egiten duenean larritasuna edo antsietatea erakusten ditu
Ezezaguna errefusatzea: ezezagunen aurrean negar egiten du (ezezaguna atxikimendu figura ez den edonor izan daiteke)
Atxikimendu motak:
Helduak-atxikimendu figurak (AF) umearen beharrizanen aurrean erakusten duen sentsibilitatea edota disponibilitatearen arabera atxikimendu mota desberdinak garatzen dira umea eta helduaren artean.
Oso garrantzitsua da garapen psikologikoan duen eraginagatik: atxikimendu motaren arabera umeak bere burua ikusteko modu bat garatzen du eta baita beste pertsonei buruko espektatiba orokor bat.
Egoera arraroa: Mary Ainsworthek bi urtera arteko umeak eta AF-ak duten atxikimendu mota ebaluatzeko egoera. (Ikus taula)
Umeak duen portaeraren arabera:
A. Segurua: gurasoak umearen beharrizanen aurrean disponible egoten dira eta sentiberak dira (umearen beharretara adi daude eta umeak behar duenaren arabera erantzungo dute).
A. Grinatsu-ambibalentea: gurasoak ez daude umearen beharren arabera disponible, batzuetan bai eta beste batzuetan ez. Umearen egoera emozionalak batzuetan gainezka egiten die eta ezin dute umearen harremanean hori kudeatu.
A. Ekidingarri edo iheskorra: umean beharren aurrean gurasoak ez dira egoten disponible eta ez dira umearen beharren aurrean sensible. Umearen behar emozionalak ekidin egiten dituzte.
A. Desantolatua: negligentzia egoeren ondorio izaten da eta tratu txar fisikoak jaso dituzten umeengan, babes, eta errefusaketa edo agresio zikloak jaso dituztenak.
Emozioen garapena
Esperientzia desberdinen aurrean ematen diren erreakzio subjektiboak, hauek aldaketa fisiologiko eta portaerazko aldaketekin erlazionatuta daudelarik.
Gizaki guztiok emozioak dauzkagu, baina hauek sentitzeko maiztasunean eta moduan desberdintzen gara.
Kulturak ere emozioen espresioan eragina dauka.
Emozioek funtzio desberdinak dituzte, adaptatiboak edo sozialak kasu.
Garapen emozionalean oinarrizko emozioetatik emozio konplexuetara igarotzen da umea.
Erreakzio emozionalen patroia, haurtzaroan hasten da garatzen: nortasunaren oinarrizko elementu bat da.
Oinarrizko emozioak aurpegiko keinuez uler daitezkeenak: poza, interesa, sorpresa, beldurra eta haserrea, bizitzako lehen asteetatik daude umearengan.
Beste teoria batek: jaioberrien bizitza emozionala oso murriztua dela (oinarrizko bi emozio: estimulu atsegin batera hurbildu edo estimulu ez atsegin batetik urruntzekoa).
6 hilabeterekin umearen aurpegia, begirada, ahotsa eta jarrerak patroi desberdin eta koherenteak sortzen dituztela, inguruko gertakari sozialen arabera aldatzen direnak.
Adierazpen emozionalak ondo antolatuta daude eta umearen barne egoerari buruzko informazioa ematen digute (Weinberg eta Tronick, 1994).