Atenció Primària de Salut: Funcions i Reptes
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB
Els Centres de Salut
Als centres de salut, estructura física i funcional, s’hi desenvolupen les activitats pròpies de l’Atenció Primària de Salut (APS) en els terrenys de la promoció, la prevenció, l’assistència curativa, la rehabilitació i la reinserció social i també en el terreny de la participació comunitària.
Funcions del Centre de Salut
- Allotjar l’estructura física de consultes i serveis assistencials.
- Allotjar els recursos materials precisos per a la realització de les exploracions complementàries.
- Servir de centre de reunió entre la comunitat i els professionals sanitaris.
- Facilitar el treball en equip.
- Millorar l’organització administrativa de l’atenció de salut de la zona.
Un Centre de Salut ha de ser
- Accessible: accessibilitat física (a prop d’on viu la gent o bé situat estratègicament si és en zona rural); accessibilitat temporal (atenció continuada i permanent, 24 hores al dia, sense interrupcions); accessibilitat administrativa (facilitat per concertar cita prèvia) i accessibilitat cultural (missatges i informacions clares i a l’abast de tothom).
- Coordinat: coordinació horitzontal i vertical.
- Descentralitzat.
- Assistència normada i integral.
Tipus d’Activitats en l’APS i al Centre de Salut
- Atenció als diferents processos de salut-malaltia en què es troba l’individu, la família i la comunitat.
- Activitats de prevenció de diversos problemes de salut.
- Activitats de promoció de la salut i d’educació sanitària.
- Realització de cures.
- Seguiment i assessorament en processos de salut.
- Atenció continuada i domiciliària.
- Accions preventives i de promoció dirigides a la comunitat, i que afavoreixin la participació comunitària.
- Vigilància epidemiològica (malalties de declaració obligatòria).
- Derivació a altres àmbits assistencials.
- Docència (pregrau i postgrau) i investigació.
La Situació Actual de l’APS a l’Estat Espanyol
Aquest informe recomanava una reforma en profunditat amb els objectius de millorar la gestió, el control dels costos, la vinculació dels professionals i l’ajust de les prestacions a la població.
Aspectes favorables que recull l’informe Abril sobre l’atenció en APS:
- Suposa un estalvi de la despesa sanitària.
- Hi ha una millora en el temps de consulta.
- Menor derivació als especialistes.
- Canvi i abaratiment en el perfil de prescripció farmacèutica (ara genèrics).
- Atenció a nous processos i patologies.
- Realització d’activitats preventives i de promoció de la salut.
- Major satisfacció dels usuaris (suficiència de serveis, tracte més humà dels professionals sanitaris i no sanitaris, més preparació tècnica dels professionals).
Com a elements organitzatius nous del model reformat trobem:
- Metges generals i pediatres amb dedicació completa (40 h setmanals + guàrdies).
- Professionals d’infermeria amb dedicació completa i amb un espai propi.
- Activitats preventives i curatives proporcionades pels mateixos proveïdors.
- Distribució de recursos segons l’ordenació del territori en zones de salut.
- Organització en equips d’APS.
- Desenvolupament de serveis de suport mixtos.
- Pagament per salari a tots els professionals amb diferents complements.
- Lliure elecció del metge de família, pediatre i especialistes per part dels ciutadans.
Com a elements no modificats:
- Cada ciutadà té assignat un metge de família i un pediatre i els metges d’altres especialitats.
- Atribució al metge de família de la responsabilitat de controlar el procés de baixes laborals i la prescripció farmacèutica.
- La medicina de família, la pediatria i la infermeria comunitària són el primer contacte i el filtre per a quasi tota l’assistència especialitzada.