Atena Niké

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,78 KB

LAOCOONT Aquesta escultura exempta anomenada Laocoont va ser creada per Agesandre, Polidor i Atenodor de Rodes durant el segle III – II a.C. Moment en Què Alexandre Magne puja al tro i unifica totes les polis gregues i les sotmet a La seva monarquia. També conquereix l’Imperi persa. A més, mort Magne a la Frontera d’Índia (323 a.C). Aquest moment destaca per la instauració de la Biblioteca d’Alexandre, va haver un auge de les matemàtiques, va aparèixer Grans matemàtics com: Euclides i Arquímedes. Van aparèixer grans filòsofs Com Epicur i Zenon i per últim, grans escriptors com Teòcrit, Calimac i Henandre. El Laocoont fer originalment de Bronze i la còpia a la romana de marbre utilitza un estil grec hel·lenístic, en Aquest estil es canvia de manera radicalment el pensament i tradicions. Les Obres es comencen a fer més grans i es representen escenes mitològiques o Quotidianes. Avui en dia es troba al Musei Vaticani. Aquesta Escultura té com a tema principal la mitologia. Segons el mite de la guerra de Troia, el sacerdot troià Laocoont va veure en l’Oracle que el cavall troià era una Trampa i llavors, va advertir els seus conciutadans de que no es fiessin del Cavall de fusta (ple de soldats grecs) ofert pels grecs al Déu Posidó en una Suposada retirada. De seguida, dues serps enormes van sortir del mar i el van Matar juntament amb els seus dos fills. Els troians ho van interpretar com un Càstig Diví i van entrar el cavall a la ciutat, tal com Sinó, un espia grec, els havia Suggerit dient que era un regal de la deessa Atenea i que, si no l’acceptaven, Troia seria destruïda. Sobre el motiu de la mort de Laocoont hi ha dues Versions: la primera que segons la mitologia grega, Laocoont era un sacerdot D’Apol·lo, i el seu càstig no va tindre cap relació amb la guerra, sinó que va Passar perquè es va casar en contra de les ordres de Déu. Però la versió Recollida a l’”Eneida” pel poeta Virgili, a ser Atena qui va enviar a les serps per Convèncer als troians de la veracitat de la història que els explica Sinó. Aquesta escultura representa un grup que S’organitza a l’entorn de la figura principal del sacerdot, que lluita per alliberarse De l’atac de les serps, mentre els seus fills sembla que no tinguin prou força Per escapar-se’n. El dinamisme i l’expressivitat són les dues característiques Principals d’aquest grup escultòric. L’obra s’estructura en la piràmide que Dibuixen els caps de tres personatges. També s’observa una diagonal que Creua tot el grup baixant de la part superior esquerra. Aquest moviment del Conjunt escultòric es veu reforçat pel dinamisme intens de les dues serps que Serveixen com a nexe d’Unió entre les figures, i per la sensació de tensió Extrema dels cossos. Aquests, amb la musculatura expressen la perfecció Anatòmica heretada del període clàssic. Aquesta obsessió porta a l’autor a Representar les figures dels infants amb un cos musculat, de persona adulta, Però els dóna unes proporcions més reduïdes. Aquest idealisme formal Es conjuga aquí amb la gran capacitat de representació de les emocions Humanes que trenca els cànons de serenitat i equilibri. Els escultors se Sustenen en la perfecta captació del patiment (pathos) dels personatges Reflectit en els rostres. En especial, cal assenyalar el Realisme aconseguit en L’expressió de dolor del sacerdot Laocoont, amb el front arrugat i la boca oberta. El crit que representa que està fent un crit universal no només perquè li estan Ofegant les serps sinó que crida per tota la situació, ja que els seus fills no Entenen el que està passant i el sacerdot veu injust el càstig perquè ell va avisa Als troians amb les seves millors intencions. Aquesta escultura va prendre com a model la tècnica del passat i l’escultura Clàssica dels segles V i IV a.C. L’estil hel·lenístic va influenciar molt al Barroc. Així, aquest conjunt és un magnífic exemple de barroquisme escultòric de L’hel·lenisme, que representa els cossos en el moment de màxima tensió i Dinamisme. Igual que segles després va fer l’escultor Barroc Bernini. 



GUERRERS DE RIACE Aquestes dues escultures anomenades Guerrers del Riace van ser fetes per un Autor desconegut. S’ha suggerit la possibilitat de que alguna de les peces Siguin obra d’Alcàmenes i una altre hipòtesi afirma que podia haver sigut una Obra de Pitàgores de Reggio. Es va crear entre el 460 i 430 a.C. Moment en Que els grecs van veure injusta la monarquia i van voler instaurar la Democràcia. Una democràcia que va començar després de les Guerres Mèdiques quan l’Atenes de Pericles va vèncer. A més, els grecs van inventar la Filosofia i van aparèixer filòsofs tan importants com: Sòcrates, Plató i els Sofistes. Van aparèixer historiadors com Herodot i Tucídies i dramaturgs com: Sòfocles, Èsquil i Eurípides (tragèdia); Aristofanes comèdia. Aquestes escultures exemptes fetes de bronze a la cera perduda utilitzen un Estil grec clàssic. Aquestes dues escultures van ser trobades al Segle XX a 7 m De profunditat entre les restes d’un naufragi, a prop del poble de Riace. Aquesta localització es relaciona amb l’enfonsament d’un vaixell el qual tenia De destí la Magna Grècia. Aquests dos guerrers han sigut identificats amb el Nom d’Àiax que van participar en la guerra de Troia segons la narració d’Homer A la Ilíada. L’estàtua A, sense casc, ha estat considerada la imatge D’Àliax Oileu, soldat que va ser castigat per Atena pels seus continus actes de Crueltat. L’estàtua B, amb casc, pot representar Àiax Telamó, gran guerrer Aqueu que va combatre amb Aquil·les a la guerra de Troia i que, després de la Mort d’aquest i que les armes del seu amic i heroi fossin lliurades a Ulisses, va Embogir i es va suïcidar. Altres versions apunten que representen els guerres Tideu i Amfiarau, relacionats amb la guerra de Tebes. També han estat Identificats amb Càstor i Pòl·lux, fills de Zeus. Les Dues escultures representen a un home nu en tensió i en posició frontal. Una Vegada acabada la fosa en bronze, s’hi van afegir detalls com les pestanyes de Coure, les dents de plata o els ulls de vori. La llança o l’espasa i l’escut que Complementaven les figures tampoc s’han conservat. Malgrat la frontalitat dels Cossos, l’artista aconsegueix trencar el hieratisme propi de l’escultura del Període arcaic amb un lleuger contrapposto, el contrast produït entre una part Tensa i una altra de distesa, que s’aconsegueix amb una lleu elevació d’un dels Malucs i la flexió consegüent de la cama contrària. Això suggereix un Dinamisme que es veu potenciat en el guerrer A per la inclinació del cap en la Direcció oposada a la cama flexionada. El treball dels cabells encara conserva Una certa esquematització geomètrica, però per la manera com cauen, L’escultor hi ha aconseguit més naturalitat. El modelatge dels cossos mostra un Grau alt de coneixement de l’anatomia humana, i representa amb un gran Realisme els músculs, tendons i Venes. Els guerres de Riace encara apunten algunes de les característiques de l’època arcaica com la Frontalitat, la rigidesa i l’ús de la geometria en certes parts del cos. La seva Voluntat dinàmica i el gust per un Naturalisme més gran, que es palesa en L’atenció realista dedicada als detalls anatòmics de les figures, suggereixen el Pas cap a l’antropocentrisme que va dominar l’època clàssica i que cerca la Bellesa ideal i l’equilibri del cos humà masculí. Els guerrers són uns dels pocs Originals de l’escultura grega en bronze conservats i són peces de gran valor Per a l’estudi de la tècnica del bronze a la cera perduda en l’escultura grega.

Entradas relacionadas: