L'Art Decó i el Racionalisme: Estils influents en el disseny modern

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,46 KB

L'ART DECÓ: EL RETROBAMENT DE LA PURESA DE LÍNIES

  • Neix a França i es consolida als Estats Units després de la recuperació del crac del 29 gràcies als interiors que apareixen al glamurós món de Hollywood.
  • Influenciat per l’avantguarda abstracta com el cubisme o el futurisme.
  • Emfatitza el futur i el progrés.
  • Reflecteix l’optimisme i la prosperitat de després de la Iª Guerra Mundial.
  • Rockefeller va ser un mecenes d’aquest estil.
  • En arquitectura s’usen nous materials com el vidre, l’alumini o el cuir.
  • Retorna a la puresa de les formes i el seu refinament després de l’Art Nouveau.
  • Reinterpretació dels motius modernistes simplificats i de forma geomètrica.
  • Disseny de línies elegants i equilibrades.
  • Es busca funcionalitat i COMFORTABILITAT.
  • Decoració sòbria i amb elements amb motius simplificats i formes geomètriques.
  • Primer disseny de mobles modulars, novedosos, confortables i elegants.
  • Nous materials: baquelita, plàstic, resines sintètiques, banús, pell de serp, lacats.
  • Dissenys sofisticats, vistosos, atractius i cars.
  • Dissenys aerodinàmics, lleugers i funcionals.
  • Formes rígides de caràcter arquitectònic en el mobiliari.
  • Mobiliari de línies elegants i amb formes arrodonides a les cantonades.
  • Estructures amb corbes contingudes cap a endins cercant sensualitat.

Fitxa 9 Tumbona de Francis Jourdain, 1928

EL RACIONALISME I EL MOBILIARI DE STIJL

  • Neix al 1918.
  • Més innovador i lligat a les avantguardes que l’estil DECÓ.
  • Precedent de La Bauhaus i de Le Corbusier.
  • Es basen en l’obra de Mondrian i de Theo Van Doesburg.
  • Suposen al funcionalisme del moble modern.
  • Prioritzen la tècnica, l’economia, la lògica i les estructures racionals basades en les formes geomètriques quasi abstractes i presentades amb línies senzilles i severes.
  • Les formes pures per cercar una estètica universal per expressar un món ideal.
  • Funcionalitat i estètica es fonen en l’art de l’objecte quotidià.
  • Nova codificació entre les lleis dels colors primaris, i neutres dins de l’espai i el temps, així com les diferents parts generadores d’una unitat nova.
  • Trenquen amb qualsevol referència estilística de la tradició i d’estètiques anteriors.
  • Redueix totes les parts del moble a línies essencials que responen a la funció pura i real per aconseguir la màxima simplicitat.

Fitxa 34 Cadira vermella i blava

LA BAUHAUS I EL NAIXEMENT DEL DISSENY MODERN

  • Disseny funcional i reduït per a le necessitats de l’home modern.
  • Volien transformar la societat per mitjà del seu treball.
  • Explotaven els lligams entre indústria i art tradicional.
  • Compartien l’ideari del grup Holandès De Stijl.
  • Professors i alumnes van trencar amb els estils tradicionals.
  • La funció dels productes és el més important i defineix l’estructura i la forma: Funcionalisme.
  • Construïts a partir de geometria pura i formes elementals per a un reduccionisme visual.
  • Sense ornaments.
  • Esperit rupturista.
  • Importància del Racionalisme en la creació de mobiliari.
  • Sobrietat, línies i formes geomètriques bàsiques.
  • Estètica universal i funcionalista.
  • Son molt important els tallers de teixits i fusteria.
  • Els prototips eren fruit de treballs col·laboratius i conjunts entre professors i alumnes.
  • Sorgeixen les primeres cadires d’estructures tubulars d0’acer niquelat.
  • L’espai està integrat dins de l’objecte.
  • L’aire es filtra en l’estructura, veiem sobreposicions i transparències.
  • Lleugeresa i aplicació de les lleis de l’aerodinàmica en les estructures.
  • Coneixement a la perfecció dels materials per configurar estructures innovadores, modernes i funcionals.
  • Mobles accessoris de fusta com joguines i mobiliari per a infants com el joc de construcció d’ Alma Buscher.
  • Fusteria a partir de cercles, triangles, quadrats i rectangles de colors vermell, groc, blau i verd.

Primeres avantguardes S.XX

Desenvolupament científic canvia la visió i la representació del món que fins llavors es tenia → un nou món molt més complex i insegur apareix als ulls de l’artista. La situació política i econòmica augmenten aquesta sensació d’inestabilitat, angoixa i inseguretat. Primera Guerra Mundial (primera guerra d’un món industrial on les màquines van mostrar un poder de mort i destrucció no conegut anteriorment) va generar una commoció brutal en tota la societat europea → comportà grans canvis polítics, econòmics i socials. La Primera Guerra Mundial marca l’inici d’una primera meitat del segle XX que presenta com a principal característica el ser una època convulsa, una època inestable .Tot això provocarà canvis en la producció artística i en la concepció de l’art - Uns canvis que ja des de finals de segle XIX, els artistes impressionistes i sobretot els postimpressionismes, havien anunciat iniciant un camí orientat cada cop més a la interpretació de la realitat i no la representació de la mateixa. Un camí que a començaments del segle XX continuaran i profunditzaran les noves tendències artístiques com el fauvisme, l’expressionisme, el cubisme, el futurisme o l’abtsracció.

Entradas relacionadas: