Art i Cultura de l'Antiga Grècia: Temples, Escultures i Filosofia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,53 KB

L'Arquitectura a l'Antiga Grècia

Els grecs van construir edificis molt variats, però els més importants de tots eren els temples, on vivien les divinitats. Els temples es construïen principalment en marbre blanc i es pintaven de colors, que s'han perdut amb el pas del temps. Tenien forma rectangular i eren més petits que els temples egipcis. S'alçaven sobre una plataforma i tenien diverses dependències (doc. 18).

  • El prónaos era el vestíbul.
  • La naos o cel·la era la sala principal. S'hi guardava l'estàtua de la divinitat.
  • L'opistòdom era el lloc on es dipositaven les ofrenes que feien els fidels.

Els grecs no van utilitzar ni l'arc ni la volta, sinó que cobrien els temples amb cobertes allindanades o arquitravades, és a dir, planes, i amb teulades de dos aiguavessos (doc. 17).

Els Ordres Grecs

La preocupació dels grecs per l'harmonia, la bellesa i les proporcions correctes va fer que els arquitectes construïssin segons unes regles molt estrictes que determinaven la mida dels elements arquitectònics i com s'havien de combinar. Aquestes regles s'anomenen ordres.

Al principi, hi havia dos ordres: el dòric i el jònic. Després, en va aparèixer un de nou anomenat corinti.

Doc. 17 Alçat d'un temple grec.

Doc. 18 Planta d'un temple grec.

Columna Dòrica

  • El fust és estriat.
  • El capitell és quadrat i molt senzill.

Columna Jònica

  • El fust és acanalat amb arestes suaus.
  • El capitell està decorat amb dues volutes.

Columna Coríntia

  • El fust és acanalat amb arestes suaus.
  • El capitell està decorat amb fulles d'acant.

21. œ Comprèn els conceptes

  • Explica el significat de la paraula «ordre» en arquitectura.
  • Descriu els ordres grecs.

22. œ Busca les idees principals.

  • Quines parts tenia un temple grec?
  • Per a què servia cadascuna?
  • L'arquitectura grega és voltada o arquitravada? Justifica la resposta.

23. œœœ Reflexiona.

  • Algun dels elements que formen part dels temples grecs es continua fent servir en l'arquitectura dels nostres dies?

ACTIVITATS

cornisa

frontó

fris

fust

capitell

basament

arquitrau

217

PATRIMONI

El Partenó

El Partenó va ser construït durant la segona meitat del segle V aC, després del saqueig i la destrucció d'Atenes dut a terme pels exèrcits perses en la Segona Guerra Mèdica.

Els arquitectes van ser Ictinos i Cal·lícrates, que van treballar sota la direcció de Fídies, autor de la decoració escultòrica.

El temple es va construir a l'acròpoli d'Atenes per servir de residència a la deessa Atena Pàrtenos, que era la protectora de la ciutat. Per això, a l'interior s'hi guardava una estàtua enorme de la deessa que feia més d'11 metres d'alçada.

Doc. 20 Mètopa del Partenó.

Doc. 21 Processó de les Panatenees.

Doc. 19 Partenó.

24. œ Observa i respon les preguntes.

  • A quin ordre pertany aquest temple? En què t'has fixat per saber-ho?
  • Busca el significat en la mitologia grega de les paraules següents: esfinx, gegant, amazona i centaure.
  • En el document 20 es representava un home i… què més?

La part exterior de la cel·la estava decorada amb un fris que recreava la famosa processó de les Panatenees, que se celebrava cada any en honor a Atena.

Les mètopes són quadrats amb relleus. N'hi ha per tot l'edifici.

Els relleus representaven les lluites mítiques dels gegants, les amazones i els centaures.

Els frontons del Partenó estaven decorats amb escultures que narraven històries relacionades amb la deessa Atena.

L'estàtua d'Atena estava feta d'or i marfil. Al cap hi duia un casc decorat amb dos cavalls alats i una esfinx. A la mà dreta duia una petita figura que representava la victòria.

El braç esquerre recolzava en un escut daurat.

218

6. L'Art: L'Escultura

La majoria de les estàtues i els relleus grecs tenien una funció religiosa i representaven divinitats i herois. Per això moltes d'aquestes escultures se situaven en els temples. Un altre grup important d'escultures servia per adornar les tombes.

Els escultors grecs van manifestar molt interès per representar la bellesa ideal del cos humà nu. Aquesta bellesa es basava en les proporcions harmonioses, cosa que va dur els artistes a crear cossos perfectes. Per això, els escultors van estudiar detalladament la naturalesa humana.

Els materials més utilitzats eren el bronze i el marbre, malgrat que també utilitzaven la fusta, la terracota, l'or i el marfil. Gairebé totes les escultures es pintaven amb colors vius, que no s'han conservat. La majoria de les escultures de bronze s'han perdut, però sabem com eren gràcies a les còpies que en van fer els romans.

Les escultures gregues tenien una gran qualitat. Per aquest motiu es van convertir en models per als artistes d'èpoques posteriors.

Doc. 24 Discòbol, de Miró. Representa un atleta en el moment de fer un llançament de disc. Tot i que el cos transmet sensació de moviment, el rostre no reflecteix la tensió del llançament.

Doc. 23 Cora. Sol representar una sacerdotessa que porta una túnica fins als peus. Té un somriure molt enigmàtic i du una mà al pit, cosa que té un significat ritual.

Doc. 22 Les cariàtides de l'Erectèon, a Atenes. Les cariàtides són escultures femenines que fan la funció de columnes. L'Erectèon era un dels temples de l'acròpoli d'Atenes.

Doc. 25 Laocoont. Representa Laocoont, un sacerdot de Troia, lluitant per alliberar els seus dos fills de les serps enviades per Apol·lo. Destaquen el moviment retorçat i l'expressivitat de les figures.

L'Evolució de l'Escultura

Època Arcaica

En l'època arcaica les escultures eren estàtiques i rígides. Els trets humans es mostraven d'una manera esquemàtica. Es representaven dos tipus de figures: el curos, o atleta nu, i la cora, o jove vestida.

Època Clàssica

En l'època clàssica les escultures eren més realistes i adquireixen un cert moviment. Els rostres són serens i harmoniosos i les composicions, equilibrades.

Època Hel·lenística

En l'època hel·lenística les escultures s'omplen de moviment i es van tornar molt expressives. Els rostres reflecteixen expressions turmentades.

25. œ Comprèn els conceptes.

  • Relaciona cada concepte amb la seva definició: realisme (R) i bellesa ideal (I).
  • Les coses es representen com haurien de ser segons un model de bellesa.
  • Es representen les coses tal com són veritablement.

26. œœ Interpreta els documents.

Documents 23 a 25. Descriu les característiques següents de cada escultura:

a) Expressió del rostre.

b) Moviment de les figures.

27. œœœ Organitza la informació.

Completa l'esquema.

28. œœœ Reflexiona.

  • Com creus que ha influït la cultura grega en la d'èpoques posteriors?

ACTIVITATS

tenia per funció…

representaven…

les proporcions eren…

usaven materials com ara…

es pintaven…

219

La Cultura de la Raó

Els pobles de l'antiguitat havien explicat el món a través dels mites. Els grecs van ser els primers a buscar una explicació dels fenòmens de la natura i del comportament humà per mitjà de la lògica i la raó. Per això es diu que els grecs van inventar la filosofia i la ciència.

Els tres grans filòsofs grecs van ser Sòcrates, Plató i Aristòtil. Van destacar científics com ara Pitàgores i Arquimedes.

L'educació va adquirir, llavors, una gran importància. A Atenes, els nens començaven a anar a escola als set anys. Hi aprenien a llegir, a escriure i a fer càlculs bàsics. També rebien una educació moral i se'ls ensenyaven les tradicions i els costums. Aquesta formació es completava amb la pràctica de diversos esports. D'aquesta manera, s'educaven tant el cos com la ment.

A partir dels divuit anys rebien entrenament militar fins als vint. En acabar, es considerava que el jove havia assolit la maduresa i que ja podia exercir els seus drets i intervenir en política com un ciutadà més de la polis.

Les nenes no anaven a escola i, per tant, gairebé totes les dones eren analfabetes. Tan sols algunes dones riques sabien llegir i escriure.

Doc. 26 Joves grecs aprenen els ensenyaments del seu mestre.

Doc. 27 Els grecs van destacar en diferents camps de la cultura.

A FONS

PersonatgeCamp en què va destacarFets importants
EratòstenesGeografiaVa fer un mapa del món.
PitàgoresMatemàtiquesCreà les bases de la geometria.
PlatóFilosofiaVa ser deixeble d'un altre gran filòsof: Sòcrates.
AristòtilFilosofiaEn la Lògica posà les normes per raonar correctament.
HipòcratesMedicinaEs considera el creador de la medicina científica.
ArquimedesFísica i matemàtiquesVa inventar el cargol i algunes màquines de guerra.

L'escultura grega

220

Activitats

Analitzar un Edifici

A l'hora d'analitzar un edifici hem de tenir en compte diversos aspectes:

  1. Primer hem d'observar detingudament l'edifici i diferenciar si en veiem l'exterior o l'interior. També és important descriure les diferents parts en què es divideix.
  2. A continuació, procedirem a la descripció de l'obra. En aquest apartat hem de parlar de:
    • La funció per a la qual es va construir.
    • Els materials utilitzats.
    • Els elements que sostenen la construcció.

Entradas relacionadas: