Aprenentatge Significatiu: Mètode Globalitzat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,08 KB

Què és el Mètode Globalitzat?

El Projecte Globalitzat és un mètode que permet relacionar el que ja saben els xiquets amb noves aportacions, afavorint l'aprenentatge significatiu. Es tracta d'unitats temàtiques elegides lliurement pels alumnes i tractades mitjançant una metodologia globalitzadora emmarcada en la teoria constructivista de l'aprenentatge. Aquesta no s'entén com una acumulació de matèries, sinó com una estructura psicològica de l'aprenentatge, on els subjectes perceben la realitat com un tot.

Objectiu del Mètode Globalitzat

L'objectiu principal és que l'alumne aprenga a aprendre. Adquiriran un aprenentatge significatiu, ja que el docent parteix dels coneixements previs i, mitjançant les aportacions dels alumnes juntament amb les seues, trobaran resposta real i directa a les qüestions i inquietuds dels nens, reorganitzant els seus coneixements i traslladant-los a altres situacions de la vida diària. A més, es millora la capacitat d'organització i la memòria comprensiva del propi xiquet.

Procés del Mètode Globalitzat

  1. Elecció del tema per part dels alumnes a partir de les propostes que presentaran i argumentaran.
  2. Relació de coneixements: allò que ja saben amb el que volen saber.
  3. Llista de llocs i persones on poden extraure informació.
  4. Recollida i classificació de la informació.
  5. Elaboració d'un guió del dossier a realitzar.
  6. Anàlisi i comparació de les informacions rebudes, vàlides i rellevants o no.
  7. Elaboració del dossier.

Paper del Professor en el Mètode Globalitzat

El professor té un rol actiu i investigador, que reflexiona sobre la realitat de l'aula. És un catalitzador i creador de conflictes, organitzador i coordinador de les activitats de classe, afavorint la participació activa dels alumnes i la seua autoestima. També actua com a socialitzador de reaccions i descobertes.

Condicions de la Classe

Es requereix un ambient relaxat i un horari flexible. Cal atendre la diversitat de l'alumnat i les seues necessitats, oferir diversitat d'activitats i que produïsquen respostes divergents. Donar la possibilitat d'adquirir hàbits d'autonomia.

Aportacions d'aquesta Proposta Didàctica

  1. Afavoreix la investigació i la curiositat dels xiquets.
  2. Facilita la comunicació i les interaccions a l'aula.
  3. Parteix d'idees prèvies i interessos dels nens.
  4. Fomenta l'autonomia.
  5. Ensenya a treballar en equip, compartir responsabilitats i feines.
  6. Contextualitza el treball escolar.
  7. Exigeix reflexió i formació constant del mestre.

Principis de Procediment

Les intencions educatives es poden interpretar com a resultats d'aprenentatge, però en Educació, els resultats i els procediments formen part de les mateixes activitats. No es poden caracteritzar els procediments tan sols com a mitjans per a obtindre una determinada finalitat. Els objectius s'entenen com a competències. Quan s'ensenya a un subjecte, la forma en què s'ensenya forma part del mateix aprenentatge.

L'alternativa són els Principis de Procediment: estratègies d'acció que defineixen la finalitat educativa amb criteris d'actuació i decisió. Fan referència a l'activitat docent i tracten de concretar l'activitat teoricopràctica del professor.

Consideracions sobre la Planificació de l'Ensenyament

  • Una planificació racional de l'ensenyament no ha de partir de forma inevitable i exclusiva de l'especificació d'objectius.
  • És possible planificar l'ensenyament prestant especial atenció a allò que el mestre ha de fer i no només a allò que es pretén.
  • El que es pretén dels estudiants no té per què estar definit en termes d'objectius terminals, capacitats i competències que deuen traduir-se en resultats esperats d'aprenentatge.

Tasques: Activitats d'Ensenyament i Aprenentatge

Les tasques són les activitats d'ensenyament i aprenentatge dins dels ambients escolars.

  • Pràctica de l'ensenyament: seqüència ordenada d'activitats amb cert sentit. Podem analitzar el significat d'aquesta pràctica i el currículum en l'acció a partir de les activitats que omplin el temps de la vida escolar i la relació d'unes activitats amb altres.
  • Tasques formals: institucionalment es pensen i estructuren per a aconseguir les finalitats de l'escola i del currículum.

L'academicisme invadeix tota l'activitat educativa en ambients escolars, perquè totes les finalitats culturals, socials i morals de l'escola se sotmeten a pautes de desenvolupament de les activitats acadèmiques.

Característiques de les Tasques

  • Ordre intern pensat i estructurat.
  • Curs d'acció: inici, desenvolupament i fi.
  • Es pot preveure perquè obeeix a un esquema d'actuació pràctica.
  • Manté una prolongació en el temps en desenvolupar-se a través d'un procés.
  • Desencadena una activitat en l'alumnat.
  • Unitat interna que la identifica i la diferencia d'altres.
  • Es juxtaposen formant trams d'activitat que caracteritzen una jornada escolar, metodologia...
  • Elements bàsics reguladors de l'ensenyament i la pràctica.
  • Esquema dinàmic: organitza la vida de l'aula durant el temps en què transcorre.

Bronfenbrenner: Des del punt de vista psicològic, una tasca provoca la persistència en el seu desenvolupament mentre es realitza i resistència a l'acabament.

Components Bàsics de les Tasques

  • Finalitat o producte.
  • Recursos o elements donats per la situació.
  • Operacions que poden aplicar-se als recursos disponibles per a aconseguir la finalitat.

Gimeno Sacristán: Una tasca té valor dins d'un context d'activitats coherents. “El seu significat respecte del marc pedagògic i cultural general, dins del qual té autèntic valor educatiu”.

Activitat vs. Tasca

  • Activitat: esquema de conducta oberta del mestre i l'alumne, es pot descriure en termes d'espai físic, components, recursos, contingut (Psicologia ecològica).
  • Tasca: forma peculiar amb què un determinat processament d'informació s'estructura i es converteix en experiència per als subjectes. Fa referència al contingut de l'aprenentatge. Serveix per a analitzar la concreció pràctica del currículum (Psicologia Cognitiva).

En la tradició pedagògica, l'Activitat agrupa característiques de la psicologia ecològica i cognitiva: aspectes observables + estructuració per a provocar un procés en l'alumne que porte a uns efectes coherents amb les finalitats educatives.

Un mètode, model d'ensenyament o jornada escolar es caracteritzen per les tasques dominants, la seua significativitat i seqüenciació.

Tasques Acadèmiques

Les tasques acadèmiques són les activitats en les quals s'expressa la pràctica pedagògica:

  • Defineixen un microambient i l'ambient general de la classe.
  • Una seqüència de tasques repetides configura una metodologia.
  • Mediatitzen l'aprenentatge del currículum.
  • Expressen l'estil docent, la forma d'ensenyar (estil d'aprenentatge).
  • Provoquen la interacció dels components didàctics curriculars amb aspectes organitzatius del sistema escolar.
  • Tenen un significat personal i social complex pel seu contingut, pautes de comportament, valors explícits o implícits.

Hi ha diferents estils docents, però moltes regularitats com ara l'ús del llibre, la reiteració d'estructures horàries, la uniformitat, la no referència al context, la pissarra i la manca de noves tecnologies.

Caràcter Mediador de les Tasques: Activitat - Aprenentatge

Les tasques modelen l'ambient i el procés d'aprenentatge:

  • Són mediadores entre fenòmens cognitius i interacció social.
  • Són microcontextos d'aprenentatge.
  • Una tasca ben organitzada, ben escollida, si és coherent en el context, no imposa un model de comportament tancat. Són esquemes de conducta.
  • Un mateix currículum treballat amb diferents tasques, donaria resultats qualitativament diferents (relació finalitat-mitjans en educació).
  • Marcs de comportament estables perquè tenen una finalitat.
  • L'ensenyament és l'organització de les tasques en les condicions més favorables.
  • Relativitat del valor de la tasca (factor contextual). El mestre proposa una activitat i la realització i conductivitat d'aquesta depèn dels contextos que envolten cada alumne.
  • Element intermedi entre les possibilitats teòriques del currículum i els seus efectes reals.
  • Relació recíproca tasca-contingut: la riquesa dels continguts condiciona les tasques possibles i aquestes mediatitzen les possibilitats del currículum.

Relació: Contingut - Procés d'aprenentatge - Tasca (activitat que motiva el procés d'aprenentatge, on es treballa el contingut). Com més oberts siguen els continguts, més varietat d'activitats i tasques hi haurà.

Entradas relacionadas: