L'aprenentatge psicologia site:

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,93 KB

Les dades primàries de l'experiència eren estructurades, gestalten (la psicologia associacionista afirmava que aquestes encara s'havien de descompondre en elements més primaris). Aquests estudis solament es poden comprendre pel fet que a Alemanya més que en qualsevol altre indret la psicologia cientfifica era hereva dels problemes filosofics legats per Kant. Qualsevol element és percebut d'una forma o una altra segons en quin context es situï La Gestalt solament concep elements com a integrats en un conjunt, una forma. Així, en contra de la teoria del sistema nerviós, la Gestalt considera que aquests conductors nerviosos no poden ser estudiats ailladament (impulsos nerviosos transportats a zones fixes i seguint trajectories fixes). La Gestalt es va oposar a la psicologia de Wundt pel que fa a la percepció i als conductistes pel que fa a l'aprenentatge.
Si la percepció s'explica per l'estimulació del camp perceptual concebut com un tot, l'aprenentatge és la reestructuració del camp perceptual, una combinació nova dels elements presentats (mones de Köhler: un platan, dos pals i una mona; la mona estructura el camp perceptual-unir els dos pals- i aconsegueix el plàtan). Els individus no aprenen per assaig i error com manifestava Thorndike: aprenentatge de forma cega segons el qual es van eliminant les respostes equivocades i es fixen les correctes. Per a la Gestalt, l'aprenentatge és un canvi sobtat de percepció en el camp perceptual. Un dels teòrics del camp perceptual serà Kurt Lewin (1890-1947), psicoleg alemany 


emigrat als Estats Units. La conducta ve determinada per 1 totalitat organitzada d'esdeveniments. La conducta no són Associacions Estímul-Resposta. La preocupació de Kurt Lewin va ser l'explicació de la conducta individual a partir de la totalitat de factores psicològics que actuen sobre una persona. Aixó el va portar a la dinàmica de grups (estudi de les relacions intergrupals en un col.Lectiu). La Gestalt afirma que existeixen uns mecanismes o models organitzatius que incideixen sobre a els estímuls i donen lloc a figures estructurades. Existeixen uns factors configuratius que de manera constant agrupen els estímuls i també uns factors distorsionadors que donen lloc a les il·lusions perceptives. Lleis configuratives de la Gestalt són: 

a) Llei general:la primera cosa que fem Quan percebem és separar la figura del fons. A més d'aquesta Llei de caràcter general hi ha 1 sèrie de lleis que imposen una manera d'agrupar a els estímuls:

B)Llei de la simplicitat: tendim a organitzar a els estímuls de manera que la figura resultant

C) Llei de la pregnança: tendim a completar la figura que és incompleta i donar-li una organització estable

D) Llei de la proximitat: tendim a integrar en una mateixa figura els objectes propers entre ells

E) Llei de la Semblança: acostumem a integrar en una figura, fins on és pot, objectes similars o semblants

f)Llei del contrast: tendim a destacar un element d'una figura d'acord amb la relació q manté amb els altres elements del conjunt

G) Llei de la Continuïtat: tendim a integrar en una mateixa figura Objectes que Estiguin en una successió contínua

Les il.Lusions de la percepció consisteixen en una ordenació alterada dels estímuls a l'hora de donar forma als objectes (interpretacions defectuoses de les dades o hi ha il lusions dels sentits, sinó error d'interpretació de les dades, portats per les nostres creences i expectacions associades). Les il lusions de percepció són de cinc tipus:

Entradas relacionadas: