Aprenentatge i conductisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,73 KB
Corporal-cienestèsica:
Capacitat per utilitzar el cos en l'expressió d'idees i sentiments i l'ús de les mans per transformar elements.
Intrapersonal:
Consisteix a comprendre els propis pensaments, sentiments i emocions per guiar la pròpia conducta. Suposa tenir una autoimatge precisa. Característica de psicòlegs, filòsofs i artistes.
Interpersonal:
Capacitat d'entendre els altres i interactuar-hi bé. Inclou la sensibilitat a les expressions facials, la veu i els gestos. Educadors i polítics.
Naturalista:
Capacitat de distingir, classificar i utilitzar objectes del món natural. Observació, reflexió i qüestionament del nostre entorn.
L'aprenentatge:
És un procés psíquic gràcies al qual s'assegura l'adquisició i la comprensió de conceptes, informacions, fenòmens i esdeveniments.
Qüestions a tenir en compte:
No entenem per aprenentatge els canvis de conducta deguts al desenvolupament fisiològic. L'aprenentatge no és només dels humans. El canvi de conducta ha de tenir una certa durada i suposa una certa interiorització.
Tipus d'aprenentatge:
- Aprenentatge per observació (copiar el que fa un altre).
- D'assaig i error (si en intentar una cosa té un significat positiu es repeteix, sinó no).
- Receptiu (es rep l'aprenentatge de manera passiva).
- Significatiu (s'aprèn posant en relació els nous coneixements amb el que ja saps).
- Per descobriment (s'aprèn per descobriment, el subjecte és actiu).
Conductisme:
El conductisme és una teoria psicològica de l'aprenentatge, amb dues variants fonamentals basades en dues premisses.
1a, la voluntat d'igualar la psicologia i les ciències naturals, per això es basen únicament en l'inconscient o la motivació.
2a, la voluntat d'igualar el comportament animal i humà. Per a ells tots dos comportaments es basen en respostes a l'entorn i són explicables i modificables pels mateixos mecanismes. El conductisme nega la llibertat i la singularitat humana.
Condicionament clàssic:
Ivan Pavlov, màxim representant, considera que l'aprenentatge es basa en l'associació d'estímuls, en principi diferents, als quals acabem donant la mateixa resposta.
Ri (resposta incondicionada):
Gran part del comportament està format per respostes automàtiques.
Rc (resposta condicionada):
Respostes apreses que donen els organismes un cop la ment associa diferents estímuls.
Ei (estímul incondicionat):
Són els successos de l'entorn que actuen sobre els organismes provocant determinades respostes.
Ec (estímul condicionat):
Aquells que aprenem a donar una determinada resposta perquè els associem a un estímul incondicionat.
Experiment del gos i la campana i la salivació. (Ei menjar -> Ri salivació), En (campana) -> no hi ha resposta. En (campana) + ei (menjar) -> salivació. Ec (campana) -> Rc (salivació).
Condicionament operant:
Skinner va observar que les conseqüències que les conductes desperten en l'entorn són decisives en el condicionament de les mateixes.
1. Reforç positiu:
Si la conducta va seguida d'un premi, aquesta tendirà a repetir-se. És el mecanisme més efectiu per propiciar l'aprenentatge tant d'animals com humans.
2. Càstig:
Reforça negativament una conducta i condiciona el subjecte a no repetir-la.
3. Omissió:
Intenta que no es repeteixi una conducta, no reacciona repressivament com el càstig sinó que simplement es deixa de presentar un reforç positiu.
4. Reforç negatiu:
Estímul negatiu que no es deixa de fer fins que una determinada conducta es modifica.