Apolo i Dafne: Mite i Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,89 KB

Apolo i Dafne

d) Expliqueu el tema, el significat i la funció d’aquesta obra.

El grup escultòric està basat en un episodi de les “Metamorfosis” d’Ovidi, un poema que recull històries i llegendes mitològiques sobre el tema de la transformació o metamorfosi.

Segons la mitologia clàssica, Dafne era filla del déu del riu Peneu. En consagrar-se a Àrtemis, deessa de la caça, renuncià, com aquesta, a casar-se. Quan Apol·lo la va veure se n’enamorà, però la nimfa el rebutjà. Es diu que fou Eros qui va enviar una sageta d’amor amb punta d’or a Apol·lo i una altra de rebuig a Dafne. Eros estava molest amb Apol·lo perquè aquest li havia fet burla de la seva perícia amb l’arc. Apol·lo va perseguir a Dafne pel bosc, llavors aquesta va demanar ajut al seu pare, el qual la va transformar en llorer (“daphne” en grec) en l’instant en que Apol·lo li va posar la mà al damunt. Des de llavors, el déu va fer del llorer el seu arbre sagrat, i va teixir una corona amb les seves fulles per coronar els poetes i els militars victoriosos. Ell la va portar sempre.

Aquest mite també es refereix a la família del cardenal Maffeo Barberini, futur papa Urbà VII, amic i mecenes de Bernini, que tenia en el seu escut d’armes unes fulles de llorer.

La funció de l’obra era eminentment decorativa. Va ser esculpida per el cardenal Padrone Scipione Caffarelli Borghese, per a decorar la seva Villa Borghese.

e) Anomeneu cinc obres pictòriques renaixentistes i esmenteu-ne els autors.

La primavera (1478) → Botticelli

El naixement de venus (1482-1486) → Botticelli

Venus d’Urbino (1538) → Ticià

La capella Sixtina (1537-1541) → Miquel Àngel

Escola d’Atenes (1510-1511) → Rafael

Entradas relacionadas: