Aparell respiratori i circulatori i activitat física

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 27,23 KB

 

Conèixer el funcionament del cos humà ens permet ser conscients dels comportaments favorables per a la nostra salut i saber com podem recuperar-nos d'una lesió o malaltia o evitar-ne l'empitjorament.

En els darrers anys, has estudiat els diferents sistemes i aparells del cos humà: nerviós, endocrí, respiratori, digestiu, urogenital, circulatori i locomotor. Tenir presents les principals característiques d'aquests sistemes i aparells és bàsic per poder actuar positivament envers la nostra salut.

En la majoria de programes de salut, l'activitat física és un dels elements imprescindibles. Excepte en casos molt concrets, l'exercici físic té un paper destacat en el benestar físic, mental i social, ja que potenciant el funcionament dels aparells i sistemes del cos. Segons Fidelius Kazimierz; sosté que el cos humà es pot considerar com una biomàquina: formada per tres sistemes:

Sistema de direcció i control


: format pel sistema nerviós, on es decideix el tipus de resposta motora més adequada en funció de la informació que obtenim mitjançant els sentits.

Sistema de moviment


: format per l'aparell locomotor, on es produeix el moviment per la contracció dels músculs que actuen sobre articulacions i ossos.

Sistema d'alimentació i transport


: format pels aparells digestiu, respiratori i circulatori, on es transformen els aliments i l'aire en energia que es distribuirà a tot l'organisme.


TAULA 1. BENEFICIS DE LA PRÀCTICA REGULAR I MODERADA D'ACTIVITAT FÍSICA

  • Disminució del risc de patir malalties del cor

  • Prevenció de l'osteoporosi

  • Prevenció dels mals d'esquena

  • Prevenció de la hipertensió arterial

  • Prevenció de la diabetis

  • Prevenció del restrenyiment

  • Millora del funcionament dels aparells circulatori, locomotor, respiratori i digestiu, i del sistema nerviós

  • Millora de l'estat d'anim

  • Control de l'estres i l'ansietat

  • Manteniment del pes ideal

  • Endarreriment de l'envelliment

  • Millora del rendiment intel·lectual

  • Millora de la condició física

  • Assimilació de valors (autocontrol, capacitat de superació, competitivitat, cooperació, diversió, sensibilitat ecològica, integració, responsabilitat, solidaritat, socialització, etc.)

  • Millora de la salut

TAULA 2. ASPECTES PREVENTIUS EN LA PRÀCTICA D'ACTIVITAT FÍSICA


  • Hidratació i alimentació suficient i equilibrada

  • Ungles dels peus i mans curtes, rectes i netes

  • Vestuari esportiu net, transpirable i còmode

  • Embenatges pretectors

  • Calçat còmode, ajustat (cordons ben lligats), net, diferent de calçat de caminar pel carrer

  • Escalfament muscular previ a l'activitat física

  • Estiraments musculars abans i després de l'activitat física

  • Execució correcta de les tècniques esportives

  • Respecte per les instal·lacions

  • Farmaciola amb els elements bàsics per a primers cures

  • Dutxa i canvi de la roba suada després de la pràctica d'activitat física

  • Ús de xancletes a la dutxa per evitar infeccions per contagi

  • Revisions mèdiques períòdiques

La pràctica d'activitat física comporta un gran nombre de beneficis per a la nostra salut (taula 1), que són més importants amb l'augment de l'edat. Tanmateix, per aconseguir aques beneficis , cal que l'activitat física sigui regular, d'intensitat moderada i que tingui cura d'una sèrie d'aspectes preventius (taula 2).

Un estil de vida actiu ajuda a moure el cos, és a dir, que no es >: anar caminant a la feina, pujar escales, fer excursions, ballar, fer exercici físic, etc., té un impacte positiu en el nostre benestar i, en conseqüencia, en el benestar dels que ens envolten.

Un altre bàsic per gaudir d'una bona salut és l'alimentació
. Per configurar la dieta ideal, hem de tenir en compte una sèrie d'aspectes com la varietat d'aliments , l'equilibri entre l'aportació i el consum de calories, l'alimentació agradable, fer tres o quatre àpats al dia, conèixer els conceptes específics de la nutrició, etc.

A més, el descans és necessari perquè es predueixin en el nostre cos les diferents adaptacions i que, d'aquesta manera, en millori el rendiment. Que el nostre cos descansi bé és primordial per afrontar el ritme de vida intens que portem, amb moltes hores d'activitat i estrès.

La higiene és un altre element imprescindible per a la salut. Els hàbits higiènics com la netedat del cos, els cabells, les dents i els vestits, protegeixen activament la nostra salut.


2.Hàbits perjudicials per a la salut

En parlar d'hàbits perjudicials, hem de recordar que l' absència d'habits saludables ja es un aspecte nociu i perillós per a la salut.Les noves tecnologies aplicades al món laboral i de la comunicació han produït un dels principals problemes de la societat actual: el sedentarisme.
Dos fets -el gran nombre d'hores dedicades a la feina i a mirar la televisió- potencien la inexistència d'activitat física i agreugen les malalties, l'obesitat, l'excés de colesterol, l'atròfia muscular, els genolls vars o valgs, etc.



Les drogues són un dels elements que perjudiquen més ràpidament i seriosament la nostra salut i que, a més a més, generen dependència. Des del tabac o l'alcohol fins a les anomenades drogues de disseny, aquestes substàncies provoquen greus alteracions en l'organisme (taula 3), de vegades lessions irreversibles, i freüentment provoquen dependència, amb la consegüent pèrdua de la llibertat.

TAULA 3. PRINCIPALS EFECTES DEL CONSUM DE TABAC

  • Disminueix la capacitat pulmonar i, a la llarga, provoca malalties respiratòries greus.

  • Es resisteix menys l'exercici físic: els fumadors es cansen més i rendeixen menys durant la pràctica esportiva.

  • Augmenta dotze vegades el risc de patir càncer de pulmó.

  • Duplica el risc de tenir un infart de miocardi.

  • Dificulta més el guariment de les infeccions respiratòries (refredat, bronquitis, etc.).

  • Hi ha ansietat, generada per la dependència a la nicotina.

Sovint l'esport també es relaciona amb les drogues. El subministrament de drogues a esportistes amb la finalitat d'augmentar el rendiment rep el nom de dopatge (taula 4). Les federacions esportives el persegueixen i el penalitzen bàsicament per dos motius:

--Preservar l'ètica de l'esport, mantenint el principi de fair play ('joc net'), i evitar que situacions alienes al potencial o l'aptitud física d'un esportista siguin el motiu de més rendiment.

--Mantenir la salut física i psíquica de l'esportista.


L'Agència Internacional Antidopatge és l'organisme encarregat de promoure i coordinar els valos positius de l'esport i la lluita contra el dopatge a tot el món i de totes les maneres.


TAULA 4. PRINCIPALS SUBSTÀNCIES DOPANTS I ELS SEUS EFECTES

Anabolitzants: EF.En l'ESPORT: Augment de la vida i la


força muscular. Potenció de la  capacitat d'entrenament. Redecció de la fatia.

EF.En el COS

Soldadura precoç del cartílag del creixement en joves.

Trastorns menstruals i sexuals en dones. Lesions musculars



Amfetamines


:

EF. En l'ESPORT

Augment de l'activitat nerviosa.

Disminució de la fatiga. Augment de la capacitat de concentració



Augment dels combustibles energètics disponibles



EF.En el COS:Hiperexcitabilitat. Increment de l'agressivitat



Problemes del sistema cardiovascular.Hipertensió.Mort



Narcòtics i analgèsics


EF.En l'ESPORT:


Inhibició de la sensació de


Fatiga o de dolor. Augment del ritme cardíac


I respirarori. Augment de la capacitat


contràctil.

EF.En el COS:

Dependència.Depressió del centre respiratori.Trastorns psíquics aguts.



Beteblocardos: EF.En l'ESPORT: Augment de la capacitat Disminució del nivell d'ansietat. Depressió


EF.En el COS: Bridicàrdia (lentitud dels batecsdel cor)



Insomni.Sensació de fàtiga. Depressió



Dopatge en sant(autotransfusió):


EF.En l'ESPORT:


Augment de l'eficiència energètica.

EF.En el COS:

Hepatitis.Sida.




Si la persona pateix una aturada cardíaca o respiratòria o totes dues, demandarem ajuda abans d'iniciar una maniobra de reanimació.




Maniobres de reanimació:comprovarem q les vies respiratòries estiguin lliures(mirarem si cal extreure algun objecte extrany de la boca o la gola). Si pateix aturada cardíaca,cal iniciar el massatge cardíac.











3.La nutrició

Una bona alimentació com hem dit anteriorament, és un factor de benectar i salut.

Per aquest motiu, cal analitzar amb profunditat el concepte de la ciència de estudia la relació entre els aliments i la salut: la nutrició.

Una dieta correcta i sana és aquella que ens permet satisfer totes les nostres necessitats. La varietat dels animals ingerits és essencial per garantir els nutrients necessaris perquè es mantingui el fràgil equilibri entre dieta i necessitats. Per conèixer la dieta ideal, cal elaborar un pla dietètic individualitzat, que ha de seguir les fases següents:


  • Coneixements bàsics de la nutrició

  • Definició de les característiques de la persona (edat, sexe, talla, pes, activitats, que duu a terme, esports practicats, etc.).

  • Càlcul del nombre setmanal i diari de calories que necessita la persona (valor calòric total).

  • Registre precís de la dieta de la persona durant una semana.

  • Definició del objectiu (dieta hipocalòrica o de manteniment).

  • Elaboració de menú setmanal (es fan servir els aliments habituals i s'apliquen els percentatges ideals d'ingesta de diferents tipus d'aliments i dels principis immediats).

  • Control i seguiment de l'objectiu.

La informació bàsica que necessites per elaborar aquest pla dietètic c'obté dels nutrients i del càlcul del valor calòric total.


3.1 Els nutrients

Hi ha sis grans grups de nutrients: proteïnes, hidrats de carboni, greixos, sals minerals, vitamines i aigua. Classificarem els nutrients en relació amb la funció que fan:

-Nutrients energètics

: permeten el manteniment de les funcions essencials i l'activitat física. Són: els greixos, els hidrats de carboni i les proteïnes
.

-Nutrients constructors

: s'encarreguen del creixement, manteniment i renovació dels teixits. Són: les proteïnes, les sals minerals, l'aigua, els greixos i els hidrats.

-Nutrients protectors:

faciliten els mecanismes de defensa de l'organisme. Són: les vitamines, les sals minerals, les proteïnes i els greixos.


Des del punt de vista de l'activitat física, els nutrients més importants són els energètics, que tambè reben el nom de principis immediats
. En la taula següent pots veure on es poden trobar:


PRINCIPIS IMMEDIATS         ALIMENTS ON ES PODEN TROBAR

Greixos             carns vermelles,ous,llet sencera,fruita seca,oli,etc.

Hidrats de carboni    cereals,pa,pasta,llegums,fruites,verdures,llet,etc.

Proteïnes                carn, llet, ous, peix, llegums, fruita seca, etc.

Els principis immediats aporten l'energia necessària al nostre cos. Tanmateix, una alimentació equilibrada no solament ha de subministrar la quantitat de calories necessàries, sinó que ha de controlar el tipus d'aliments que configuren la nostra dieta (taula 5) i des de quins principis immediats ens arriben ales calories perquè no se sobrepassin els límits d'assimilació del nostre cos (taula 6).


TAULA 5. ALIMENTS D'UNA DIETA EQUILIBRADA TAULA 6. APORTACIÓ CALÒRICA DELS PRINCIPIS IMMEDIATS

Frutes i verdures 50% Hidrats de carboni 50-60%

Pa i cereals 20% Greixos 30-35%

Llet i productes lactics 20% Proteïnes 10-15%

Carn, peix i ous 10%

Afeccions del fetge.

Alhora, l'aigua, les sals minerals i les vitamines són complementes indispensables de la nostra dieta.

L'aigua representa el 60% del pes total del nostre cos. S'encarrega de transportar substàncies de permetre les reaccions químiques dels cos, de refredar-ho i d'eliminar productes. Normalment, hem de beure un litre i mig d'aigua diari, però en situació d'esforç físic el consum ha d'augmentar considerablement.
Les vitamines són necessàries en processos de protecció del nostre organisme i per regular el metabolisme. Es troben a les fruites i verdures.

Les sals minerals ajuden en la protecció del cos, en la formació dels ossos i de les dents, etc. El sodi, el potassi, el calci i el ferro són algunes de les sals minerals més habituals. A continuació, pots veure els aliments que ens aporten aquestes sals minerals (taula 7).

TAULA 7

SALS MINERALS                 ALIMENTS ON ES PODEN TROBAR

Potassi                                 fruites fresques, fruita seca, verdures

Calci                                   llet, formatge, iogurt, fruita seca, ous

Ferro                                   carn, ous, fetge, llegums, cereals

Un altre aspecte que cal conèixer és l'aportació calòrica de la ingesta d'aliments. La taula 8

ens mostra alguns aliments i ens ajuda en la selecció del tipus i la quantitat d'aliment per poder elaborar un menú que s'adapti a la nostra despesa calòrica.

TAULA 8

ALIMENT -APORTACIÓ CALÒRICA  //  ALIMENT -Aportació CALÒRICA

200 g de poma 101                                    100 g de gelat 193

200 g de pastanaga 42                                0,1 L de suc 120

100 g de pastís 356                                    100 g de pasta 396

150 de pollastre 232                                   1 ou ferrat 110

50 g de pernil 167                                      0,2 litres de llet 166

150 g d'hamburguesa 350                           0,3 L de cervesa 114

                                                           100 g de pastes fregides 238

Càlcul del volum calòric total

Per poder regular la nostra dieta i adaptar-la a les nostres necessitats, cal conèixer quina és la quantitat de calories diària i setmanal que el nostre cos necessita.

Les necessitats varien en funció de l'edat, del sexe i del grau d'activitat: Els esportistes necessiten més aportació energètica, ja que la seva despesa és superior a la d'una persona no esportista. Fins tot, hi ha esportistes que poden arribar a incrementar molt el seu consum més de 6.000 quilocalories/dia. La taula següent mostra el consum calòric corresponent a una hora de diverses activitats (taula 9):

Cònéixer el nostre consum energètic i saber quantes calories aportem al nostre cos és d'importancia vital per planificar una dieta alimentària que equilibri el consum i la despesa i que, d'aquesta manera, ens permeti mantenir un pes correcte, pisposar de l'energia diària suficient i així conservar o millorar la nostra salut.

Índex de massa corporal

L'Index de Massa Corporal (IMC) és l'indicator del pes d'una persona en relació a la seva altura. És la forma mes habitual per calcular quin és el pes correcte per estar dins de la franja exempta el risc per la salut. Es calcula dividint el pes (en quilograms) pel quadrat de l'alçada (en metres).

IMC=Pes en quilograms DIVIDIT per (alçada en metres)₂


IMC: menor de 16: prim sever:zona de risc

de 16 a 16,9: prim moderat: zona de risc

de 17 a 18,4: prim lleu: zona sense risc sanitari

de 18,5 a 24,9: normal: z.Sense risc san.

De 25 a 29,9: sobrepès: z.Sense risc san.

De 30 a 34,9: obesitat grau I : zona de risc

de 35 a 39,9: obresitat grau II: zona de risc

de 40 o més: obesitatmòrbida: zona de risc

L'objectiu dels primers auxilis és evitar l'empitjorament del dany produït per un accident i contribuïr que l'accident arribi a un centre sanitari en les millors condicions possibles. Per poder complir auqest objectiu, cal seguir el decàleg del socorrista,que permet que l'actuació sigui útil i eficaç:

1.Estar tranquila,però actuar amb rapidesa.Avisar a professionals de la salut

2.Avaluar la situació.Analitzar quin ferit o ferida necessita més ajuda ineutralitzar la causa de l'accident per evitar-ne d'altres.

3.Deixar la persona ferida estirada sobre l'esquena

4.Tocar la persona ferida amb molta precaució i evitar canvis de posició

5.Examinar detingudament la persona ferida per identificar les lesions

6.No fer més del que sigui indispensable

7.Mantenir la persona ferida calenta

8.No donar mai de bere a una persona que hagi perdut el coneixement

9.Tranquil·litzar la persona ferida

10.Evacuar el ferit o ferida a un hospital en posició horitzontal, al més aviat possible

Entradas relacionadas: