Anàlisi de Tirant lo Blanc: De la Cavalleria a la Novel·la

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,19 KB

1. Primers Intents Literaris de Martorell

Guillem de Varoic, barreja d'un episodi de Guy de Warwick i el Llibre de l'Ordre de Cavalleria de Ramon Llull. Guillem de Varoic va d'un comte (Guillem de Varoic) que decideix fer vida ermitana. La segona obra, Flor de Cavalleria, tracta de batalles entre Sant Miquel i els àngels rebels.

2. Influència de Guy de Warwick

En la primera part de Tirant lo Blanc es fa una petita introducció del resum de la llegenda de Guy de Warwick i també figuren dues influències importants: la militar i l'amorosa.

3. Evolució del Roman a la Novel·la

El roman, primera novel·la medieval. Al s. XIII estan escrites en vers i es descriuen històries fictícies embellint-les i exagerant-les. S. XIV-XV els romans passen de ser escrits en vers a ser escrits en prosa. Als romans hi ha una figura del cavaller errant i el concepte d'aventura.

4. El Tirant és una Novel·la?

Sí, ja que és una trama narrativa que encadena un seguit d'històries inventades que passen a uns personatges que només funcionen en el món que l'escriptura proposa.

5. Quan es va Escriure i a Qui es va Dedicar?

2 de gener de 1460, un any abans de la seva mort. La dedica a l'infant Ferran de Portugal, un príncep i rei expectant, i li dedica perquè era un veritable cavaller errant, va a les creuades. Aquest príncep era un candidat a pujar al tron de Catalunya. És probable que Joanot es familiaritzés amb les gestes de Ferran quan va a Portugal.

6. Quan es va Publicar i Què va Passar amb el Manuscrit?

Martorell venia d'una vida de nobles, volia viure com un cavaller però va acabar com un bandoler. Quan va acabar el manuscrit el va empenyorar al seu veí, Joan de Galba. Martorell va morir l'any següent i poc després Galba imprimeix el manuscrit i diu que és seu.

7. La Cavalleria al s. XV

La cavalleria és un sistema imaginari d'un codi ètic que inclou des de la pràctica de la generositat fins com ha de ser un combat o el tracte amb les dames. Al s. XII el cavaller errant no existia a la realitat, era un model de conducta que existia en la literatura. El prototip es va elaborar a l'espai de la novel·la. Al s. XV aquest cavaller ja és real, se sentien orgullosos de pertànyer a un grup d'escollits, fan jocs d'armes i gestes. La cavalleria esdevé una experiència vital a través de les batalles, en les guerres, aquests coneixements es posen en pràctica. L'honor, la fama o les recompenses materials són molt importants.

8. Les Cròniques

A l'Edat Mitjana es formen les nacions. El sentiment de nació és un sentiment humà i la literatura intenta produir aquest sentiment. Les cròniques provoquen aquest sentiment. Els autors moltes vegades han viscut aquestes històries però s'escriuen més tard, per a les generacions posteriors. Les cròniques són molt importants perquè les persones que estudien l'evolució de la llengua utilitzen aquestes cròniques. La crònica de Ramon Llull fou un dels textos que més influí en el Tirant. Les cròniques s'escriuen perquè les generacions futures puguin emmirallar-s'hi i prendre'n exemple. Recull fets històrics del passat i els orienta cap al futur polític del regne. Memòria i exemple, doncs, són components bàsics de les cròniques. Martorell copia les cròniques de Muntaner, agafa dates, llocs i personatges i els farceix de noms.

9. Tècniques Perquè la Ficció Sembli Veritat

  • Martorell treu de la crònica de Muntaner tècniques perquè sembli veritat.
  • Geografia novel·lesca ben realista encara que també hi ha topònims inventats.
  • Els antropònims de la novel·la: hi ha noms de personatges que són reals.
  • Personalitats dels personatges: trets de la vida de personalitats històriques els transplantava als seus protagonistes.
  • El detallisme, la precisió, les enumeracions, l'ús i abús de les xifres.
  • Els parlaments dels personatges (estil directe), sembla que ho transcrigui textualment.
  • Els personatges secundaris (espies, traïdors...) i els col·lectius (genovesos, turcs...) que ramifiquen i enriqueixen la trama bàsica de la novel·la.
  • La coherència del temps intern.

10. Per Què Tirant és una Falsa Crònica?

Perquè Martorell s'inventa la història a partir de la seva imaginació, suprimint les coses dolentes que passen a la vida real per quedar bé. El Tirant no existeix, però es basa en la crònica de Muntaner. En el Tirant, la història d'un cavaller errant de la tradició narrativa medieval ja no s'utilitza, sinó que es presenta com un guió biogràfic i un esdeveniment històric. Per això, el Tirant és una novel·la d'història i de ficció.

11. De Quin Personatge Històric com a Model Martorell per Construir Tirant?

El referent més directe del Tirant és Roger de Flor, crònica de Muntaner. Passen a Constantinoble, des de Sicília, per combatre els turcs. Als dos hi ha un traïdor que trama una traïció contra ells. Els dos tenen càrrecs importants gràcies a l'emperador. Tots dos es casen amb una dona de sang reial i moren a Andrinòpol.

12. Tirant lo Blanc, una Novel·la Compromesa amb la Societat

Joanot Martorell aconseguia amb l'heroi Tirant lo Blanc dur a terme, en l'espai de la novel·la, allò que tothom somiava a la segona meitat del s. XV, però que ningú no acabava de decidir-se a dur a la pràctica. Tirant posarà tot el seu esforç personal i talent militar al servei dels ideals cristians. En la realitat els turcs estaven en l'imperi grec i el Tirant duu a terme l'expulsió radical de tots els turcs de l'imperi grec i recupera Constantinoble per a la cristiandat.

13. Explica la Frase "En el Tirant la Utopia Discorre Paral·lela al Desengany"

L'una no exclou l'altre, sinó que probablement la utopia és una reacció ultrada a l'observació crítica, realista, i desenganyada, de la vida militar contemporània. Martorell creia en l'ideal. La realitat no l'acompanyava. L'ideal cavalleresc perd ètica però guanya en estètica.

14. Martorell Posa en Dubte l'Heroisme del seu Protagonista

Martorell posa en dubte l'heroisme del Tirant perquè malgrat donar-li una imatge al protagonista de ser un personatge que pren la vida a la novel·la en el marc d'un tractat de cavalleries va donar-li més ficció al personatge. Per exemple, a l'alliberament del Tirant a l'imperi bizantí, Tirant queda com un heroi, però després mor d'un simple virus. Martorell ho fa per a què el Tirant no sigui l'ideal cavalleresc, tenint així defectes impropis d'un cavaller errant.

15. Novel·la Cavalleresca

El propòsit de Martorell és oferir la biografia d'un cavaller imaginari. El cavaller imaginari ha de complir proeses molt importants i ha de tenir uns coneixements i un aprenentatge cavallerescos. Podem observar com en els primers capítols Tirant és ensenyat per Guillem de Varoic. El Tirant no s'assembla als llibres de cavalleries castellans. El Tirant manca d'elements meravellosos, té uns protagonistes molt forts i valents, les accions passen en terres conegudes, en un temps pròxim i un ambient immediat.

Entradas relacionadas: