Anàlisi de la Passió segons Sant Mateu de J.S. Bach

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en con un tamaño de 2,34 KB

Passió segons Sant Mateu: Cor inicial

Dades generals

  • Compositor: J.S. Bach
  • Època: Segle XVIII
  • Estil: Barroc alemany
  • Gènere: Religiós (ofici luterà)

Anàlisi musical

La Passió segons Sant Mateu representa el patiment i la mort de Crist segons l'Evangeli de Sant Mateu. El cor inicial, Kommt, ihr Töchter, destaca per les següents característiques:

  • Vocal: Text en alemany. El cor de xiquets té un text propi, mentre que els dos cors mixtos dialoguen entre si.
  • Melodia: Estil sil·làbic amb melismes per destacar paraules clau. El cor de xiquets executa la melodia del coral luterà coneguda per la congregació.
  • Ritme: Compàs 12/8.
  • Tonalitat: Mi menor.
  • Textura: Alternança entre fragments de caràcter contrapuntístic i fragments de textura homofònica.

Forma i estructura

L'obra s'inicia amb aquest cor a gran escala per a dos cors i dues orquestres. Aquest moviment apareix a l'inici i al final de l'oratori. En acabar l'afirmació «Heus ací [...] el pecat del món», comença el relat bíblic. L'obra es divideix en dues parts:

  • Primera part: Des de l'ungiment de Jesús a casa de Simó el leprós fins a la captura al Mont de les Oliveres.
  • Segona part: Des del fals testimoni fins al soterrament.

Timbre i instrumentació

L'obra està composta per a dos cors mixtos a quatre parts, veus solistes, dues orquestres i un cor de xiquets (que intervé en dos números). A Leipzig, on Bach va compondre i estrenar l'obra, les dones no podien cantar a l'església.

Cada orquestra està integrada per dues flautes travesseres, dos oboès, secció de corda i el continu (instrument de teclat doblat per violoncel, viola da gamba i fagots).

Observacions històriques

Des de l'Edat Mitjana, era comú que en la lectura de l'Evangeli durant els oficis de Setmana Santa, els diversos papers fossin llegits per diferents lectors: un relator (l'evangelista), un per als textos de Jesús i altres per als personatges bíblics. Bach va compondre, a més d'aquesta, altres passions.

Entradas relacionadas: