Anàlisi d'Obres d'Art
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,73 KB
1. Impressió, sol ixent
Claude Monet, 1872
Oli sobre tela, 48x63cm, Impressionisme, Musée Marmottan (París)
Descripció: Tres barques naveguen pel port a l'alba. La sortida del sol es filtra a través de la boirina matinal, entre els pals dels vaixells i les grues. L'horitzó és visible, tot i que les barques i el mar creen una diagonal. La línia que delimita els contorns desapareix, així com el color negre per crear volums. El color és el protagonista, amb pinzellades soltes que capturen l'atmosfera.
Significat: Primera pintura impressionista. Prioritza el color sobre la línia, amb pinzellades soltes per captar la impressió més que el paisatge. Pintada à plen air per captar la llum i el moviment. Una impressió és subtil i Monet trenca amb l'art oficial per captar-la. Crida a la participació dels sentiments del pintor. La fotografia representava mecànicament la realitat, i els artistes es qüestionaven el seu paper. Els estudis cromàtics de Chevreul, on el color és protagonista, serveixen de referència.
2. Els jugadors de cartes
Paul Cézanne, 1893-1896
Oli sobre tela, 47x56cm, Postimpressionisme, Musée d’Orsay (París)
Descripció: Escena quotidiana. Composició oberta o pictòrica, tancada, geomètrica i aèria. Línia de l'horitzó mitjana, composició asimètrica. Formes cilíndriques (braços). Llum real, colors càlids.
Significat: Retorn a la importància del dibuix i la línia. Ús lliure i pla del color per expressar estats d'ànim. Coetani de El Crit de Munch (precursor de l'expressionisme). Cézanne, postimpressionista, de formació autodidàctica, va estudiar els clàssics, admirava Courbet, i Pissarro el va introduir a l'impressionisme.
3. Palau de la Música Catalana
Lluís Domènech i Montaner, 1905-1908
Modernisme català, Barcelona (Catalunya)
Descripció: Tres blocs (accessos, auditori, escenari). Entramat metàl·lic i columnes de ferro, revoltons, vitrall en forma de cúpula invertida. Exterior amb mosaics i escultures de M. Blay. Decoració exuberant.
Significat: Representa Catalunya i la seva cultura. Influenciat pel Pla Cerdà, el Conservatori i el Park Güell. Posteriorment, influencia obres expressionistes. Le Corbusier l'imita. Admirat per surrealistes com Dalí. La Setmana Tràgica va fer treure elements religiosos d'aquest edifici civil.
4. Le déjeuner sur l’herbe
Édouard Manet, 1863
Oli sobre tela, 208x264cm, Impressionisme, Musée d’Orsay (París)
Descripció: Dues parelles al bosc. Una noia nua, l'altra es refresca al riu, i dos homes vestits. Tema mitològic inspirat en Concert campestre. Composició tancada, perspectiva lineal, línia d'horitzó alta, asimetria, geometria triangular, clarobscur, colors freds. Pinzellades soltes.
Significat: Inspirat en Velázquez, Murillo i Goya. Manet, pare de la pintura impressionista. Funció estètica, prové d'un mite. Obres de temàtica mitològica que exalten la bellesa. Napoleó III crea el Saló de Rebutjats on Manet exposa.
5. La nit estrellada
Vincent van Gogh, 1889
Oli sobre tela, 1m, Postimpressionisme, MoMA (Nova York)
Descripció: Vista de Van Gogh des de la seva habitació: camp de blat amb muntanyes. Composició oberta, perspectiva aèria, línia d'horitzó baixa, asimetria, geometria circular, línies corbes, clarobscur, colors freds.
Significat: La natura expressa la seva percepció d'un món pur. Els postimpressionistes van recuperar el dibuix i el color negre. Influència impressionista-expressionista. Expressa la seva lluita interna. Experimenta amb un nou concepte de pintura, precursor de les avantguardes del segle XX.
6. Casa Milà (La Pedrera)
Antoni Gaudí, 1907-1910
Modernisme, Barcelona (Espanya)
Descripció: Planta rectangular aixamfranada amb parets ondulades, dos celoberts. Pedra, maó, ceràmica i ferro. Pilars de pedra i jàssers de ferro. Planta lliure i irregular. Façana buida de càrregues. Ondulacions, clarobscurs, balcons de pedra tallats in situ, baranes amb formes vegetals. Ocupa una parcel·la de l'Eixample segons el Pla Cerdà. Façana asimètrica però equilibrada.
Significat: Mostra la religiositat burgesa i la riquesa dels Milà. Influència sobre l'arquitectura expressionista. Le Corbusier l'imita. Admirat per surrealistes com Dalí. Les tensions polítiques i religioses (Setmana Tràgica) van fer treure elements religiosos.