Anàlisi mètrica de la poesia Assaig de càntic en el temple
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,5 KB
Sol , i de dol, i amb vetusta Gonella…
//Autor:
J. V. Foix.
Poemari:
Sol i, de dol (1947).
Moviment:
formació noucentista però d’avantguarda.
Tema:
Vol
Explicar la solitud de l’home modern davant de la incertesa del que ha de venir
I de la soledat que sent mentres està creant. Solitud de l’home davant el món
Que està evolucionat.
Anàlisi Extern:
Sonet format per quatre estrofes: les dues
Primeres són dos quartets i les dues últimes són dos tercets. La rima és
Consonant i l’estructura mètrica és ABAB ABAB CDD CDD. És art major.
Altres:
Poesia plena d’arqueismes i neologismes. Gran barrejes de nou i vell. Surrealisme. Estil invariable i difícil de comprendre. Es pregunta on estem Anant.Frases: “Es quan dormo que hi veig clar” i “M’exalta el nou i m’enamora El vell”.
Assaig
De càntic en el temple//Autor:
Salvador
Espriu.
Poemari:
El
Caminant i el mur (1954).
Moviment:
Postsimbolista.
Tema:
tracta sobre l’exili interior de tota la gent que es
Va quedar al país i va viure durant molt temps la repressió franquista. També
Tracta el desig de canviar la cultura del seu poble. .
Altres:
Té la
Funció de queixa d’un sistema que no fa felíç al protagonista. La forma
D’Espanya li recorda a la pell de brau. Utilitza la poesia com a mitjà
D’expressió. Obsessiva meditació sobre la mort, i sobre la destrucció del seu
Món, quan apareix mitificat amb el nom de Sirena, és a dir, Arenys llegit al
Revés, Arenys de Mar.
Corrandes
D’exili//Autor:
Joan
Oliver, el seu pseudònim és Pere Quart.
Poemari:
Saló de
Tardor (1947).
Moviment:
Postsimbolista.
Tema:
Enyorança de la terra perduda degut a l’exili. L’exili és com a conseqüència d’una
Cruel Guerra Civil i ens explica la dura experiència de creuar la frontera de
Catalunya..
Altres:
Proper
a la poesia de circumstàncies, perquè està estretament lligat al moment
Que l’autor ha d’abandonar el país camí de l’exili a la fi de la Guerra Civil,
Sense saber si podrà tornar mai. Llenguatge planer perquè vol que s’entengui el
Missatge al màxim. Una paraula només esdrúixola PATRIA.
No em Preguntis, amor, per què t’estimo:
//Autor:
Rosa
Leveroni.
Poemari:
Presència i record (1952).
Moviment:
Postsimbolista.
Tema:
Incomprensibilitat
De l’amor inefable perquè l’amor no obeeix a raons. No se sap perquè s’estima.
No tot es explicable..
Anàlisis Extern:
Una
Sola estrofa de setze versos decasíl·labs i d’art major, exceptuant l’últim
Vers què és hexasíl·lab i d’art menor. Els versos no tenen rima regular, són
Versos blancs..
Figures Retòriques:
Interrogació
Retòrica: vers 2-10.Personificació:
Vers 5.Polisíndeton:
Vers 9.Encavallament:
Present en tot el poema.Anàfora:
Vers 1 i 11.Hipèrbaton:
Vers 3.Antítesi:
Vers 15i 16.
Altres:
Poesia
Medieval, tradicional. Màxim exponent i punt de referència Carles Riba. Recorda
A Ausiàs March.
Les Boies//Autor:
Joan
Vinyoli.
Poemari:
Cercles
(1979).
Moviment:
PostsimbolismeTema:
Descripció de la vida del mateix autor dificultada per les malalties que
Se li presenten. Transmissió d’una realitat difícil de comunicar perquè es
Manté oculta a simple vista, i una llum paradoxal que se suposa que ha de ser
Fins i tot més importat de conèixer que el que es pot percebre sense cap mena
D’esforç..
Anàlisi Extern:
Format
Per 30 versos lliures, sense rima i de mètrica desigual. La majoria dels versos
Són trencats, els quals si s’ajunten formen alexandrins, hexasíl·labs,
Octosíl·labs i decasíl·labs.Deliberada
Irregularitat mètrica que juga sobre la base d'alexandrins i decasíl·labs
Que sovint es parteixen per dibuixar amb els blancs el moviment sinuós de la
Serp del vent. Primer vers és alexandrí, on apareix el jo poètic.
Figures Retòriques:
Antítesi: Contrasta la llum amb la foscor. Utilitza aquesta
Figura per ressaltar la salvació (llum) envers la mort.Encavallaments:
Trencament de versos, divisió de versos el qual té arrels avantguardistes.Hipèrbole:
Exageració d’una qualitat. “mar encrespada” = la mar es troba furiosa..Epítet:
No aporta cap significat essencial. “fosforescents”.
Anàlisi intern:
Un viatge en una mar perillosa a la recerca d'un port que
No és altre que el retorn a un mateix. L'autoconeixement que només es pot
Assolit mitjançant la poesia..
Altres:
Anuncia En els seus dos primers versos quin és el seua objectiu: “dir la llum de la Foscúria”. Poema descriptiu perquè està ple de símbols lligats a l'aigua i la Navegació, però sobretot al mar. Símbol que més en predomina son els gavins, Perquè fan el paper de l'autor. Color que hi predomina és el negre, llavors a Partir d'aquí podem deduir que l'autor esta bastant trist i deprimit.