Anàlisi de l'Art Abstracte: Kandinsky i Mondrian

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

Composició IV (1911) - Wassily Kandinsky

Documentació general

Cronologia: 1911
Estil: Art abstracte
Tècnica: Oli sobre tela
Dimensions: 1,59m x 2,5m
Localització: Kunstammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf

Context històric

Composició IV s'emmarca en l'inici de l'exploració de Kandinsky cap a l'abstracció total, allunyant-se de la representació visual de la realitat. Aquest període, previ a la Primera Guerra Mundial, es caracteritza per la tensió a Europa, els avenços tecnològics i una consciència de canvi i transformació.

Anàlisi formal

Elements plàstics

En algunes obres primerenques de Kandinsky, s'identifiquen elements semàntics com l'arc de Sant Martí. Els colors i les línies s'organitzen en una mena de dansa. Kandinsky considerava el punt i la línia com a elements fonamentals del dibuix: el punt com a cèl·lula original en repòs i la línia com el seu traç en moviment.

Composició

La inspiració del quadre prové d'un conte de fades, amb una muntanya blava i un castell al centre, i cavallers lluitant a l'esquerra. Tot i aquesta interpretació, Kandinsky no pretenia narrar una història.

Estil

Després de Primera aquarel·la abstracte, el primer quadre abstracte de la història, Kandinsky es va centrar en l'abstracció, amb el dinamisme i l'emoció com a protagonistes. Aquesta etapa es basa en els principis del seu llibre Sobre l'espiritualitat en l'art.

Interpretació

Contingut i significació

Entre 1910 i 1914, Kandinsky va crear les sèries Composicions i Improvisacions. Les composicions eren teles de lenta elaboració.

Funció

Kandinsky concebia la pintura com un art capaç de reproduir la comunicació i l'harmonia de la música.

Tableau II (1921-1925) - Piet Mondrian

Documentació general

Cronologia: 1921-1925
Estil: Neoplasticisme
Tècnica: Oli sobre tela
Localització: Col·lecció Max Bill, Zuric

Context històric

El Neoplasticisme, avantguarda intel·lectualista similar al Suprematisme, busca la puresa plàstica a través de formes geomètriques regulars, angles rectes i colors primaris i neutres. Tableau II és representatiu del període"madu" de Mondrian (1921-1940), on s'elimina tota referència a la realitat visual. Amb aspiracions espirituals, Mondrian lluitava contra el materialisme, creient en la creació d'un nou món a través de l'abstracció.

Anàlisi formal

Elements plàstics

Als anys 20, Mondrian va reduir la seva paleta al negre, per a la retícula, el blanc, per a la llum, i els colors primaris.

Composició

Tableau II fusiona el color i l'estructura lineal. Sense un centre focal, l'obra destaca pels paral·lelepípedes de color, mentre que els rectangles blancs suggereixen un moviment circular. L'angle recte aporta equilibri i quietud.

Estil

El Neoplasticisme o De Stijl, moviment que exalta la racionalitat, es va fundar a Leiden el 1917. Mondrian, amb un passat figuratiu, va adoptar aquest nou llenguatge basat en elements plàstics primaris i colors primaris.

Interpretació

Contingut i significació

Mondrian va tornar als colors primaris, treballant les dimensions dels camps de color dins de la retícula per intensificar-los. En els seus elements purs, es troba una correspondència amb les matemàtiques.

Funció

El seu objectiu era combinar arquitectura, pintura i plàstica en una formació clara, simple, ordenada, elemental i pura.

Entradas relacionadas: