Anàlisi de l'Arquitectura Gòtica: Elements i Estructura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,39 KB

Anàlisi de l'arquitectura gòtica

Estem davant l'exterior o vista aèria d'un edifici religiós, en concret, una seu. El material utilitzat per a la seua construcció és la pedra en carreus regulars.

Elements sustentants i estructurals

Els elements sustentants d'esta obra són:

  • L'arc apuntat o ogival: Té forma de fulla, és més segur i dona major esveltesa i verticalitat als edificis, a més de disminuir les empentes verticals.
  • La volta de creueria: Generada per l'encreuament de dos arcs apuntats en diagonal. Els seus avantatges són que s'adapta a plantes complicades i permet edificis més elevats.
  • Pilars: Situats a l'interior, arrepleguen el pes de la volta i tenen columnes adossades.
  • Arcbotants: Una gran innovació tècnica del gòtic. La seua funció és contrarestar les empentes laterals de la volta, transmetent-les al contrafort exterior.
  • Contraforts: Suport exterior coronat per un pinacle (pilar de forma apiramidada) la funció del qual és estaconar el contrafort, tot i que a la volta actua com a element decoratiu.

Planta i espai interior

La planta d'esta seu és de creu llatina amb tres naus en l'eix longitudinal i altres tres en l'eix transversal. La capçalera acaba en un gran absis coronat per cinc capelles absidials.

A l'interior, la tribuna es reduïx en grandària i funció, passant a un simple andito, on el trifori acabarà obrint-se a l'exterior (claristori, una altra finestra d'innovació del gòtic).

Exterior i façana

A l'exterior es percep un clar predomini del buit sobre el mur, la qual cosa permet lluminositat, lleugeresa i elevació. Els buits adquirixen diverses formes: finestrals, rosetons, portes... La verticalitat predomina sobre l'horitzontalitat.

Les façanes estan dividides en pisos:

  • Part baixa: Trobem tres portes d'arcs apuntats que, en estar abocinades, permeten la decoració escultòrica.
  • Part superior: Apareixen els finestrals i el rosetó típic gòtic.

A més, la façana principal sol estar emmarcada per torres laterals, cobertes amb un cos apiramidat anomenat chapitel. La decoració apareix en façanes, capitells, pinacles i chapitels.

Entradas relacionadas: