L'amic retrobat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Griego
Escrito el en catalán con un tamaño de 27,9 KB
L'estat liberal: El conflicte dinàstic Carlins i Isabelins: Els
carlíns eren partidaris del
Carlisme, va ser i encara es un moviment
polític ultraconservador d’Espanya, que pretenia entronitzar una
branca alternativa als Borbons. Ideològicament, el carlisme era
tradicionalista i contrari al liberalisme. Aquest moviment va néixer el
1833 amb el lema de Déu, la pàtria i el rei, amb l’afegiment tardà de
furs. Els Isabelins, eren els defensors de la legalitat del tron d’Isabel
II, filla de Ferran VII.
-Diferència entre moderats i progressistes:Els moderats:Dret
de propietat com a base d’ordenació de la societat i rebuig de les
reformes que la posessin en qüestió. Oposició a la
desamortització./Defensa del sufragi censatari, restringit als
propietaris i als grans contribuents./Confessionalitat de l’Estat i
defensa de la influència social de l’Església catòlica./Enfortiment
del poder del rei. Sobirania compartida que li atorgava amplis
poders en detriment de les Corts./Autoritat i ordre per davant de la
llibertat. /Limitació dels drets individuals i col·lectius (premssa,
associació, opinió, reuníó)./Designació i control dels ajuntaments i
diputacions a càrrec del govern central./Supressió de la Milícia
Nacional. Cossos professionals: Guàrdia Civil./Suports socials:
classes altes (terratinents, grans industrials, burgesia financera i
comercial)./Líders: Ramón Narváez, Luis González Bravo i Juan
Bravo Murillo./Períodes de govern: 1833-1835, 1837-1840, 1843-
1853, 1856-1868.
Els progressistes: Ampliació del sufragi restringit a la mitjana i
petita burgesia, artesans, comerciants, professionals/Sobirania
nacional. Defensa del control de l’executiu a càrrec de les Corts i
rebuig a la intervenció de la Corona en política./Defensa dels drets
individuals i col·lectius (expressió, impremta, reuníó,
associació…)./Limitació de la influència de l’Església.
Desamortització de béns eclesiàstics./Descentralització
administrativa per reforçar els poders locals. Elecció d’alcaldes i
regidors als ajuntaments./Organització de la Milícia Nacional
formada per ciutadans armats en defensa de l’ordre liberal./Suports
socials: classes mitjanes urbanes (petita burgesia, artesans,
botiguers, empleats)./Líders: Juan Álvarez Mendizábal, Baldomero
Espartero, Pascual Madoz i Joan Prim./Períodes de govern: 1835,
1836-1837, 1840-1843, 1854-1856.
La Ilíada Ilíada: La Ilíada és un poema èpic grec atribuït a Homer
(segle VIII aC) compost en hexàmetres per a ser recitat oralment
pels rapsodes. L'obra, dividida en 24 cants, narra una part de la
Guerra de Troia, concretament 51 dies del setge a la ciutat de Troia
(Ílion) per part de les tropes gregues comandades per Agamèmnon
a la recerca d'Helena, la muller del seu germà Menelau raptada per
París, fill de Príam, el rei de Troia.
Datació i autoria: La data de composició de l'obra es
controvertida: l'opinió majoritària la situa en la segona meitat del
segle VIII a. C., no obstant alguns estudiosos la situen en dates més
tardanes, en el segle VI a. C., i d'altres defensen que algunes de les
parts del poema han d'ésser molt anteriors, com el catàleg de naus
del cant II. Per altra banda, gran part dels estudiosos opinen que el
cant X, anomenat Dolonia, és una interpolació tardana, ja que
aquest cant no sembla tenir connexió amb la resta del poema i els
fets narrats en aquest no es troben referenciats en la resta de
cants. Tanmateix, alguns estudiosos sostenen l'autenticitat del cant.
Contingut: La trama es centra en la còlera d’Aquil·les, el millor
guerrer dels aqueus, qui abandona els combats ofès per la
sostracció per part d'Agamèmnon d'una jove guanyada en un botí,
Briseida. Amb l'abandó d'Aquil·les i dels seus soldats mirmídons,
els grecs patiran grans calamitats i les seves naus estaran a punt
de perir incendiades pels troians. Davant la passivitat d'Aquil·les en
les desgràcies aquees, Pàtrocle, el seu millor amic, li demanarà les
seves armes i permís per a participar en la batalla. Aquil·les, a
contracor, li ho concedirà. Pàtrocle, després de realitzar grans
gestes bèl·liqües, morirà a mans d’Hèctor, amb l'ajut d'un déu, fill
gran de Príam i el millor guerrer troià, el qual gosarà fins i tot de
vestir les armadures d'Aquil·les. La mort de Pàtrocle tornarà
Aquil·les al combat per tal de venjar el seu amic, i en singular
combat vencerà Hèctor i l'occirà. El cadàver del vençut serà
arrossegat davant les muralles de Troia. No obstant això, el rei
Príam aconseguirà la clemència d'Aquil·les i podrà retre al seu fill
els honors funeraris.
A l'antiguitat es considerava aquest poema com una història real i
els seus personatges com a model de comportament i heroisme a
imitar. El seu estudi i la memorització d'extensos episodis eren
pràctica habitual.
Temes: A l'obra hi ha multitud de temes, com en qualsevol poema
èpic extens, ja que està compost per diferents escenes,
cadascuna d'elles amb el seu significat propi. Destaquen, però,
algunes constants. La primera és la qüestió de l'honor dels herois,
lligat a les aristeia o combats singulars, a les seves decisions en
batalla, el seu comportament després de la lluita i sobretot a la
victòria o derrota del seu bàndol. La Ilíada centra la seva temàtica
en els herois: volen reivindicar el reconeixement públic del seu
honor. De fet, és aquest un tret predominant en la cultura grega, la
qual gira al voltant de conceptes com la competitivitat, l’excel·lència
física i moral, el triomf, l’estimació, el reconeixement i la lloança
pública de la victòria. Es pot afirmar que si existeix un concepte que
defineix la societat grega per sobre d’uns altres és el de l’agon, la
competició. «L’ideal que s’estén a tots els ordres de la vida, és “ser
el millor i distingir-se.
La recompensa no és tan sols el botí o el premi, sinó l’aristeia,
l’excel·lència física i intel·lectual, i la glòria, el reconeixement públic,
la fama que concedeix la immortalitat». De fet, aquest
reconeixement públic de l’honor que representa el botí és la gènesi
que donarà lloc al tràgic desenllaç que narra la Ilíada: Aquil·les i
Agamèmnon s’enfronten per la pèrdua dels seus símbols d’honor,
Briseida i Criseida, les quals són part del botí.
Per a Aquil·les resulta insofrible que Briseida quedi en poder
d’Agamèmnon i aquest fet provoca el seu enuig. Així mateix, la
defensa d’aquest honor condueix Aquil·les a cometre greus errors
que perjudiquen els seus: Aquil·les es retira de la batalla, fet que
comportarà que els aqueus perdin davant dels troians, fins que un
cop assabentat de la mort de Pàtrocle, Aquil·les decideix tornar a la
lluita.
La segona és el destí, una preocupació típicament grega: els
Déus es barregen amb la guerra, la profecia anuncia el que passarà
I els personatges apareixen com a ninots que no poden escapar del
Que està escrit, amb un rerefons tràgic accentuat per la mort dels
Principals protagonistes. La caiguda mateixa de Troia, ciutat
Emblemàtica i símbol de civilització, és una mostra de l'adversitat
Del destí. Per últim destaca la reflexió sobre la guerra i els seus
Motius; tot sembla començar pel rapte d'una dona i es barregen
Motivacions com l'ànsia de glòria, el saqueig, la supremacia
Nacional, la còlera (la d'Aquil·les com a motor de l'acció però la de
Tants altres personatges que centren combats singulars), l'amistat
(es quan cauen els propers que els guerrers s'inflamen) o la família
(Hèctor). La realitat històrica de la Ilíada i Troia. Pels grecs els fets
Narrats als poemes d’Homer eren la seva història, però
Posteriorment, i fins finals del s.XIX l’opinió general era que Troia i
Els fets dels poemes eren una fantasia mítica i literària. Fins que
Heinrich Schliemann va localitzar Ílion a l’actual Hissarlik, a Turquia,
A pocs quilòmetres de l’estret dels Dardanels
La Ilíada descriu una ciutat i el seu entorn, presumiblement en l'
edat del bronze amb nombrosos aspectes geogràfics que
coincideixen amb les restes trobades per Schliemann. Però que
l'escenari descrit sigui real, no proba que hi hagués una guerra
entre aqueus i troians, com descriu la Ilíada. Així mateix, en les
taules de Lineal B, apareixen alguns noms homèrics, que
presumiblement rememoren un temps anterior. No hi ha res
inherentment improbable al voltant d'una gran batalla, o una guerra,
sobre la ciutat de Troia. Aquesta regió ha estat des de sempre un
punt estratègic a l'entrada dels Dardanels. No obstant, no hi ha una
gran quantitat d’evidències positives en els diferents estrats de
Troia, al turó de Hissarlik, d'una destrucció per guerra. Els nivells
cronològicament apropiats,Troia VIh i Troia VII-a, semblen, ambdós,
haver estat destruïts per incendis, el primer com a conseqüència
d'un terratrèmol o desastre natural, mentre que els motius del
segon son més difícils d'identificar, deixant oberta la possibilitat de
que Troia VIIa fos destruïda per una batalla. Un text hittita menciona
lluites a Wilusa, presumiblement Troia. Els hittitòlegs dedueixen del
document que Wilusa fou presa per un contingent de tropes
dirigides per un tal Pijamaradu, amb el recolzament dels ahhiyawa,
i que els hittites hagueren d'intervenir en la lluita. No obstant, pel
context del document, es creu que aquestes lluites haurien d'esser
datades vers el 1.300 a. C., fet que dificulta fer-lo correspondre
amb una particular destrucció d'un nivell particular dels estrats de
Troia.
Elements micènics en la Ilíada: Al marge de la possible
historicitat de la guerra de Troia, s’ha debatut molt sobre les arrels
micèniques de la Ilíada. Alguns autors neguen l’existència
d’elements del món micènic i afirmen que la societat descrita per
Homer correspon a l’Edat Fosca. Altres autors fins i tot apunten a
una època posterior, el segle VIII o el VII a. C. Per arguments de
tipus filològic. Entre els elements de possible arrel micènica hi ha
l’escut com una torre d’ Aiax, similar als escuts representats en l’art
de l’edat del bronze, el casc d’ullals de senglar, les gamberes
metàl·lica, l’espasa de bronza amb claus de plata, l’armadura de
bronze i el carro de guerra. Hi ha qui diu que també és micènica la
realitat geogràfica que reflecteix el catàleg de les naus, amb ciutats,
com Pilós, que no varen ser reconstruïdes després de l’edat del
bronze. Però hi ha molts detalls registrats en l’èpica homèrica que
semblen ser una barreja d’elements procedents de distintes
èpoques.