Altes capacitats: influència genètica, tests d'intel·ligència i models teòrics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,06 KB

ALTES CAPACITATS

GALTON

Influència del darwinisme.
Intel·ligència: capacitat heredada, amb gran
influència genètica.
Associació classe social-intel·ligència.

BINET

Comença a diferenciar influència de genètica
i ambient al constructe d'intel·ligència.
Stanford Binet: primer test de quocient
intel·lectual (QI).
Resultat de dividir l'edat cronològica per
l'edat mental i multiplicar el resultat per 100.


SOBREDOTACIÓ 130 o més
INTEL·LIGÈNCIA
SUPERIOR
115-130
INTEL·LIGÈNCIA NORMAL 85 - 115
QI PROMEDI: 100
LIMÍTROFE O BORDERLINE 70 - 85
RETARD MENTAL LLEU 50/55 - 70
RM MODERAT 35/40 - 50/55
RM GREU O SEVER 20/25 - 35/40
RM PROFUND 20/25 o menys



MODELS TEÒRICS BASATS EN CAPACITATS

GARDNER: Intel·ligència: habilitat o conjunt d'habilitats que
permeten a l'individu resoldre problemes o crear productes originals dependents de l'escenari cultural.

MODELS TEÒRICS BASATS AL RENDIMENT

Renzulli Teoria dels 3 anells: Alta capacitat intel·lectual: intel·ligència elevada: QI > 115. Implicació en la tasca o motivació: alt interès en l'execució de les seves tasques, gran curiositat en diferents àmbits, perseverància. Creativitat: capacitat de pensament divergent, obtenció de respostes originals i solucions diferents davant el plantejament d'un problema.
Monks i Van Boxtel Model triàdic de la sobredotació: Introdueixen nous conceptes psicosocials que influeixen a les capacitats de l'individu.


MODELS COGNITIUS
Sternberg (1985) Teoria triàrquica de la intel·ligència
Subteoria experiencial: Comprèn les habilitats pròpies del processament de la informació, independentment del context social on es produeixi.
Subteoria componencial: Explica que els alumnes superdotats processen millor la informació, realitzen les tasques noves amb major rapidesa i interioritzen i automatitzen millor l'après.
Subteoria contextual: Les persones intel·ligents tenen gran facilitat per processar la informació d'acord amb els seus desitjos personals i en relació amb la vida diària. Implica 3 tipus de superdotats
Analítics; Alt QI en els test d'intel·ligència i bons resultats acadèmics.
Creatius; Capacitat de formular solucions originals als problemes, així com de reformular altres nous.
Pràctics: Gran capacitat d'aplicar els coneixements o habilitats a la vida diària.

Teoria pentagonal implícita de la superdotació (Sternberg)

Criteri d'excel·lència: Comparació amb altres. El superdotat sempre destaca en una dimensió o una altra per sobre dels seus iguals.
Criteri de raresa: Freqüència del talent. La persona superdotada té unes habilitats que no posseeixen la major part de les persones del seu àmbit social.
Criteri de productivitat: Les dimensions per les quals s'avalua a un individu com a superdotat han de ser explícites en una productivitat real o potencial.
Criteri de demostrabilitat La superioritat de l'individu ha de ser demostrable en qualsevol de les àrees de la intel·ligència mitjançant proves fiables.
Criteri de valor El rendiment superior ha de ser valorat i benvolgut per la seva societat i en la seva època
MODELS SOCIOCULTURALS
Tannenbaum proposa una definició social de superdotació que considera l'excel·lència com a producte de cinc factors:(estrella)
1) Capacitat general (el factor g o la intel·ligència general dels test).
2) Capacitat especial, aptituds i habilitats especials.
3) Factors no intel·lectuals (ex.: força personal, dedicació, voluntat de fer sacrificis,...)
4) Factors ambientals: llar, col·legi, comunitat,...
5) Factors fortuïts. Circumstàncies imprevistes en l'estructura d'oportunitats i en l'estil de vida habitual, que poden afectar les sortides per a la relació excepcional.







INDICADORS BÀSICS DE PREIDENTIFICACIÓ D'ALTES
CAPACITATS AL CONTEXT ESCOLAR.
Indicadors generals
  • Ampli vocabulari.
  • Memòria excepcional.
  • Adquisició precoç fites evolutives
  • Elevada comprensió d'idees complexes i abstractes.
  • Aprèn fàcil i ràpidament.
  • Capacitat innata per a la música, l'art, l'escriptura i el teatre.
  • Comportament creatiu.
  • Gran curiositat intel·lectual.
  • Qualitat de les seves preguntes.
  • Aprèn a llegir precoçment fins i tot sense ajuda.
  • Persistents i independents.
  • Gran durada de l'atenció.
  • Inicia les seves pròpies activitats.
  • Arriba a avorrir-se i a estar inquiet i desatent fàcilment.
  • Agut sentit de l'humor.
  • Gran interès i preocupació pels problemes del món.
  • S'analitza a sí mateix.
  • És crític.
  • Excessivament autocrítics.
  • Impacients.
  • Comportament madur per a la seva edat.
  • Gran sentit de la responsabilitat social i moral.
  • Prefereix la companyia d'adults o nens majors.
FLEXIBILITZACIÓ DEL PERÍODE D'ESCOLARITZACIÓ OBLIGATÒRIA (Ordre 14 julio 1999). consentiment dels pares
  • O s'anticipa 1 any l'entrada a primer curs d'E. Primària.
  • O es redueix en un any l'etapa d'E Primària.
  • No poden prendre's les dues mesures.
  • Pot reduïr-se en un any l'etapa d'ESO.
OCW
MOOCS
NUVOLS DE PARAULES
BLOGS
E-Twinning: Iniciativa europea a través de la qual centres escolars de tota la Unió Europea poden desenvolupar projectes educatius de manera conjunta. Plataforma traduïda a 25 idiomes a través de la qual es desenvolupen els projectes i altres accions educatives

Entradas relacionadas: