A) Als mercats de competència monopolística, la quantitat i el preu d'equilibri a llarg termini són els mateixos que en competència perfecta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,39 KB

1.L'estructura de mercat es refereix al nombre d’empreses que hi ha en una indústria (entesa aquesta com un grup d’empreses d’activitat econòmica semblant) i la seva grandor relativa

2.Criteris per a classificar els mercats

-Grau de concentració. És el nombre d’empreses o venedors que hi ha al mercat. (més venedors, menys concentració)

-Influència sobre el preu. Els venedors poden determinar el preu, no el mercat.

-Grau d’homogeneïtat. Un mercat és homogeni quan els seus productes són intercanviables, és a dir, cadascun d’ells pot substituir l’altre, ja que la qualitat,el disseny o la funció no es diferencien.

-Intensitat de la competència. Fa referència a la tensió amb la qual les diferents empreses lluiten dins el mercat per a vendre més.

-Grau de transparència. És la quantitat d’informació de què disposen tant els venedors com els compradors amb relació al preu al qual s’efectuen les transaccions d’un determinat producte.

Llibertat d’entrada i sortida. Entrar o sortir d’un mercat no és fàcil. Els obstacles amb els quals topa una empresa per a accedir o per a sortir d’un mercat on ja hi ha altres empreses s’anomenen barreres.

3.El mercat de competència perfecta

Aquest mercat té l’origen en la facilitat per a accedir. La producció és barata,les inversions en béns de producció són reduïdes i la tecnologia sol ser accessible; i el producte que es ven és homogeni.

Aquesta llibertat d’entrada fa que moltes empreses petites se sentin atretes per aquests mercats quan hi ha beneficis, encara que com que són petites, no poden influir significativament sobre els preus, només poden decidir quina quantitat cal produir en funció del preu que els consumidors estan disposats a pagar. Per aquesta raó, s’anomenen empreses preu acceptants.Característiques dels mercats competitius:

-Les empreses són preu-acceptants

-Hi ha un nombre elevat d’oferents i demandants

-El producte és homogeni

-Informació perfecta

-Llibertat d’entrada i sortida d’empresas

4.Concepte de preu – acceptant

El preu - acceptant es produeix quan sigui la que sigue la quantitat demandada o ofertada(produïda) per els agents econòmics, no modifica el preu i aquest actua com constant.

5.L’evolució del mercat de competència perfecta,FASES:

- CREIXEMENT. Quan els venedors obtenen beneficis extraordinaris ( superiors als normals) al mercat entren nous productors que imiten les empreses ja establertes. Per als empresaris aquest seria el moment ideal per a recollir beneficis i abandonar el mercat, però això no acostuma a passar.

- SATURACIÓ. Amb l’entrada de nous venedors augmenta l’oferta del bé. Com que es tracta de productes no diferenciats, es dóna un excés d’oferta i els venedors abaixen els preus per a donar sortida als 

excedents, en conseqüència els beneficis inicials es redueixen. 

- ESTANCAMENT. A causa de l’excés d’oferta, els beneficis extraordinaris desapareixen i algunes empreses abandonen el mercat per a dedicar-se a altres activitats més rendibles. La resta es readapten i busquen noves fórmules per sobreviure. Una vagada més les empreses s’imiten les unes a les altres i els preus tornen a baixar.

- ESTABILITZACIÓ. Novament hi ha empreses que abandonen els mercat i les poques que resisteixen recuperen la clientela i els beneficis, com a conseqüència de reduir l’oferta i acabar les guerres 

de preus. Com que es tracta d’un mercat homogeni no té sentit invertir en publicitat ja que pel consumidor acostuma a ser indiferent la marca i compra aquella que és més barata. A la vida real, és difícil trobar mercats perfectament competitius.

6.La col·lusió és un acord entre dos o més competidors d’un mercat, amb el fi de fixar els preus de venta, preus de compra o altres condicions de comercialització.

7.CÀRTEL: és una agrupació informal d’empreses que , malgrat que conserven la seva independència, s’associen per a disminuir o eliminar la competència del mercat.

Entradas relacionadas: