Adquisició d'habits relacionats amb la roba
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,36 KB
Adquisició dels hàbits relacionats amb l’alimentació:
OBJECTIUS ( aprendre a…):
Entre 1 i 3:
fer servir la cullera per a líquids o sòlids-líquids; Utilitzar la forquilla; Fer servir el got per beure; Deixar la taula i l’entorn nets; Mastegar i empassar bé, amb la boca tancada; Dur plats i gots plens o buits; Esperar el torn per ser servit; Menjar de tot; Demanar la quantitat que vol consumir; Recollir la taula; Fer servir el tovalló; Rentar-se les mans abans i després de menjar. / Entre 3 i 6:
Controlar les porcions q es fica a la boca; Separar els obstacles q es troben en el menjar: ossos, espines.. ; Utilitzar forquilla i ganivet; Pelar les fruites amb el ganivet; Rentar-se les dents després de menjar; Servir els altres; Parar i desparar la taula; Identificar i diferenciar els aliments per l’olor, el color i la presentació; Valorar tots els aliments; Diferenciar sabors i gustos./ Adquisició dels hàbits relacionats amb el descans i el son:
1-3 anys:
Treure’s peces de roba senzilles, com els mitjons o les sabates; Participar en l’activitat de desvestir-se; Buscar els símbols que l’ajudin a conciliar el son; Acomiadar-se o saludar a l’hora d’anar-se’n a dormir o llevar-se; Despertat-se sense plorar; Adormir-se sol./ 3-6 anys:
Participar en l’organització de l’espai per anar a dormir: posar o treure el matalàs, endreçar o arreglar una mica el llit; Deixar endreçadés les coses (roba, utensilis, etc.) usades per al descans; Respectar el descans dels altres. / Adquisició dels hàbits relacionats amb la higiene:
1-3 anys:
Conscienciar sobre la sensació tan agradable que produeix tenir les mans i el nas nets; Demanar ajuda quan es té el nas brut; Rentar-se i Eixugar-se les mans; Eixugar-se la cara; Usar la paperera; Gaudir del bany; Rentar-se parts del cos quan és a la banyera; Asseure’s a l’orinal i aixecar-se’n; Controlar els esfínters; Demanar ajuda quan té KAKA o pipi; Demanar ajuda quan es nota brut; Sol·licitar q el rentin o el pentinin per fer goig; Demanar q li tallin les ungles i els cabells; Valorar la bona olor corporal; Valorar la bona presència dels altres. / 3-6 anys:
Netejar-se després de fer femta i pipi; Tirar la cadena del vàter; Rentar-se les mans després d’anar al lavabo; Usar el paper higiènic; Utilitzar la dutxa; Mocar-se i fer servir el mocador; Rentar-se bé la cara i les mans; Eixugar-se després del bany; Usar la tovallola; Controlar l’ús del sabó; Rentar-se les dents; Tapar-se la boca amb la mà o girar la cara quan tus; Deixar nets els espais destinats a la higiene; Usar amb moderació l’aigua per al bany, la dutxa o qualsevol operació de neteja; Valorar la neteja i la bona presentació./ Habilitat; Hàbit ( conducta apresa q es realitza a partir de criteris, quotidiànament i correctament i afaboreix l'autonomia), Rutina; Autonomia. / Adquisició d'habits --> abans d'ensenyar hàbit:
Existència de capacitats b'asiques ( 2 tipus habilitats basiques: d'execució i de planificació); Espais, mobiliari i instuments; Relació afectiva; Quotidianitat; Interrelació família-escola /
Adquisició dels hàbits relacionats amb la roba:
1-3 anys:
Treure’s les sabates i els mitjons; posar-se i treure’s l’abric, la jaqueta o la bata; Vestir-se i desvestir-se; Penjar la jaqueta, bata, bossa..; Diferenciar entre l’endret i el revés; Saber en quina mà o en quin peu va el guant o la sabata; Plegar, desar o penjar algunes peces de roba senzilles; Tenir cura de la roba i les sabates i dur-les netes; Treure alguna taca senzilla de la roba; Protegir la roba amb el potet, la bata..; Valorar les peces de roba boniques, la combinació de colors, els accessoris.../ 3-6 anys:
Vestir-se i desvestir-se; Girar la roba si està al revés; Posar-se i treure’s l’abric, la jaqueta o bata; Botonar i desbotonar peces de roba, fer i desfer cremalleres i velcros; Plegar, ordenar o col·locar bé la roba que es treu; Recollir i organitzar la bossa o motxilla de l’escola; Tenir netes i cuidades les sabates; Posar-se les sabates; Fer nusos; Relacionar les activitats i el temps atmosfèric amb el tipus de roba que ha de dur. / Adquisició dels hàbits relacionats amb les relacions socials:
1-3 anys:
Respondre i cridar altres; Aprendre els noms d’infants i persones adultes; Conèixer les funcions de les persones adultes: diferenciar la funció dels pares de la de les persones adultes q l’atenen; Respectar les normes de la classe o de casa; Fer coses amb altres infants; jugar, ballar, cantar, teatre..; Respectar les normes de joc; Col·laborar amb altres infants o amb persones adultes en activitats senzilles; Col·laborar amb altres infants per resoldre conflictes o problemes; Rebre visites; Participar en festes o celebracions. / 3-6 anys:
Saber controlar-se en situacions excitants; Parar atenció als altres; respectar el joc i la feina dels altres; Respectar el descans dels altres; Jugar o treballar amb altres infants; Respectar les opinions i els gustos dels altres; Saber esperar el torn d’intervenció o de ser atès; No respondre amb rabioles; Acceptar les negacions a interessos propis; Ser sincer davant dels conflictes; Respectar les normes de convivència; Col·laborar en tasques senzilles; Decidir les normes de joc o de convivència; Intervenir a temps en una conversa; Realitzar activitats en grup i finalitzar-les; Admetre altres nens i nenes en el grup; Compartir jocs, materials i , fins i tot, l’atenció de les persones adultes; Ajudar els que ho necessiten; Participar.
Programació adquisició habits
Inici,observar nen, recollir info, descomposar habit en seqüencies d'accions, col·laborar amb pares, motivar el nen, adaptació (espai, material ,temps), modelament, avaluació i hàbit adquirit sinó començem de nou!
Programació fases en aprenent d'habit:Preparació, aprenentatge, automatització, consolidació;
i Avaluació (pautes d'observació individual o grup).