Activitats de microhabilitats lectura per imprimir

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,62 KB

Text 2. Fons, Montserrat; Correig, Montserrat (2010). “Desfem tòpics per millorar l’ensenyament de la lectura i l’escriptura”. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 55: 16-24.


  1. Expliqueu quines idees hi ha darrera el tòpic que “quan els infants arriben a primer curs, ja han de saber llegir i escriure” i resumiu els arguments que es donen a l’article per desmuntar-lo. Entre altres qüestions, parleu sobre:

    1. Quin rol hi juguen, segons les autores, en aquest prejudici: els llibres de text, el currículum, les famílies i la societat.

  • El currículum i els llibres de text estableixen que a primer cicle els infants han de començar a assolir el procés lectoescriptor. Aquest fet també es veu condicionat per l’opinió social, és a dir, el que pensen les famílies sobre la comunitat educativa( que està fent malament l’escola o els mestres). A més, els pares són un factor important dins d’aquest procés, ja que es troben condicionats pel fet que el seu fill/a hagi d’aprendre a llegir i a escriure a primer de primària. Això provoca la preocupació per part dels familiars i el fet que pensin que el seu fill “ té un problema”, pel simple fet que encara no sap llegir i escriure. A més, els familiars poden pensar que el seu fill no està preparat per formar part de la societat a causa de la imposició establerta per part del seu entorn social i acadèmic.

    1. A què es refereixen les autores amb la frase “Els infants copsen el que representa llegir i escriure quan ho experimentem en la pròpia pell”.

  • Els infants han d’experimentar per ells mateixos què vol dir llegir i escriure i que els suposa, és a dir, aprenen quan ho viuen en primera persona. és a dir, s’entén més a través de l’experiència. Així mateix, a través de l’experiència les preguntes i respostes que ens fan els infants.


2. Expliqueu quines idees hi ha darrera el tòpic que “primer s’ha d’ensenyar a descodificar i després ja vindrà la comprensió” i resumiu els arguments que es donen a l’article per desmuntar-lo. Entre altres qüestions, parleu sobre:

  1. Per a les dues autores cal diferenciar llegir i escriure: “Sabem que llegir i escriure són processos que comprenen tipus diferetns d’activitats mentals: en quin sentit, segons elles, són diferents?”

Per llegir, cal combinar estratègicament processos de baix nivell, com ara descodificar o reconèixer paraules, amb uns altres d’alt nivell, com ara emetre hipòtesis, anticipar, destriar la informació rellevant de la secundària o interpretar.

Per escriure, en canvi, els processos que cal posar en marxa són els de planificar el text a partir del tema sobre el qual s’escriu, de l’objectiu que es vol aconseguir i del destinatari, redactar per donar forma escrita al missatge i revisar el text que es va produint de manera recurrent.


Entradas relacionadas: